Hjälpfundering Pinlock och nässkydd

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Dags att ropa in en ny hjälp. Tänkt mig Arai RX-7/Chaser eller Shoei typ NXR, ev AGV Corsa. Nu till min fundering:
RX-7 = Nässkyddet ligger och petar/skaver mot nästippen
NXR = Nässkyddet ligger ovanför näsan och irriterar, lyfter man upp det lite grann så kan det fungera, men känns lite överkurs att göra detta.
AGV = Inte provat ännu

Jag ser det som att jag har två alternativ:
1. En kirurg får göra om min näsa
2. Köra utan nässkyddet

På alternativ 1 tänker jag: -Nä helst inte!
På alternativ 2 tänker jag: -Nja, jag vill ha nässkyddet (eller vad det kallas). Har kört med AGV i många år, de gamla AGV hade ju ett större nässkydd som jag gillade, ni som varit med ett tag vet vad jag menar. Tyckte de var bra då man minskade imrisken. Nu är ju Pinlock intressant, fungerar Pinlock bra?

Fick veta av butikspersonalen att det är inte så ovanligt att nässkydden är i vägen för en del och att vissa då kör utan dem. Någon som har någon bra lösning på detta?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
pinlock fungerar lysande, och köper du en hjälm utan pinlock kan du köpa ett imskydd hos grevens som du själv klistrar på insidan som också fungerar lysande, enda man får tänka på är att vara försiktigt när man rengör insidan av visiret
 

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Jag kör utan imskydd, det över näsan blir ivägen som du säger. Pinlock har jag hört ska fungera bra, men det är sällan jag har problem med imma på visiret, när jag kör med nedre ventilen fram öppen så immar det bara när jag står stilla, och då går det att lösa genom att öppna visiret...
 

Jimmy

Guest
Har haft Shoei med pinlock i flera år nu, funkar jättebra! Även mornar med fåtal plusgrader och det immar bra utanför pinlocken.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag kör utan imskydd, det över näsan blir ivägen som du säger. Pinlock har jag hört ska fungera bra, men det är sällan jag har problem med imma på visiret, när jag kör med nedre ventilen fram öppen så immar det bara när jag står stilla, och då går det att lösa genom att öppna visiret...

Med så många positiva svar om pinlock så känns den biten bra, funderar dock fortfarande om det där med nässkyddet, eftersom det är ett problem så kan man ju tycka att hjälmtillverkarna borde veta om detta, eller struntar dom i det??
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Med så många positiva svar om pinlock så känns den biten bra, funderar dock fortfarande om det där med nässkyddet, eftersom det är ett problem så kan man ju tycka att hjälmtillverkarna borde veta om detta, eller struntar dom i det??

Alla är ju olika, tror inte att näsmojängen tar i för alla så tillverkarna nöjer sig nog med det.
Jag tog bort min näsmojäng, eller så tappade jag bort den, kommer inte ihåg. Testade med pinlock men tyckte inte om det pga nån konstig reflektion. Ibland när det är lite kyligt och jag stannar vid ett rödljus så immar det igen lite men öppnar man visiret lite på glänt så är det inga problem, annars får man hålla andan men det är ju inte så kul.

Finns det ingen hjälm som passar dig och din näsa då? Det skiljer ju lite hur rymliga dom är på olika ställen
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lägg pengarna på att fixa näsan istället. Det har du nöje av livet ut.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Alla är ju olika, tror inte att näsmojängen tar i för alla så tillverkarna nöjer sig nog med det.
Jag tog bort min näsmojäng, eller så tappade jag bort den, kommer inte ihåg. Testade med pinlock men tyckte inte om det pga nån konstig reflektion. Ibland när det är lite kyligt och jag stannar vid ett rödljus så immar det igen lite men öppnar man visiret lite på glänt så är det inga problem, annars får man hålla andan men det är ju inte så kul.

Finns det ingen hjälm som passar dig och din näsa då? Det skiljer ju lite hur rymliga dom är på olika ställen

Självklart så passar näsmojängen en del, men det är ju många som väljer att ta bort den som sagt då den är i vägen och då är det ju något fel med konstruktionen av den tycker jag. Har kört mc i över 20 år och har haft många olika hjälmar men aldrig varit med om en näsmojäng som går rakt mot näsan istället för över näsan. Självklart finns det massor av hjälmar jag kan använda, men nu vill jag gärna ha Arai RX-7 :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Lägg pengarna på att fixa näsan istället. Det har du nöje av livet ut.

Det var bara en tidsfråga innan detta inlägg skulle komma, därför valde jag att skriva det själv från början, men tack för ditt konstruktiva svar :krama
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det var bara en tidsfråga innan detta inlägg skulle komma, därför valde jag att skriva det själv från början, men tack för ditt konstruktiva svar :krama

Tror du fått de svar som krävs, men här kommer ytterligare ett konstruktivt svar: tunt lager diskmedel på insidan av visiret.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Näsmojäng + glasögon är kass. bara ett tips. Man blåser upp imma under glasögonen.
 

911turbos

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-09 Yamaha YZF-R1
Haft min agc Corsa i 1år nu och inte haft nåt som helst problem med imma. pinlock är mycket bra och blir de repigt finns det nya för lite och inget online. En underbar hjälm:tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kör jag utan pinlock får jag andnöd vid rödljus för jag försöker att inte andas så mycket så det skall imma på visiret. Alltid kört med pinlock, aldrig haft imma. Det är viktigt att man monterar pinlocket så det blir tätt. De exentriska skruvarna måste oftast justeras in.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Pinlock är underbart, dock repas de lätt märkte jag. Har därför tagit bort min och försökt köpa ny under våren men butiken har inte fått in några. Det är under kallare dagar man vill ha det som mest, nu under sommartemperatur är det inga problem egentligen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har aldrig kört med pinlock men har hört lite blandade saker om dem från mina vänner. En del är nöjda, andra immar det igen för i alla fall. De är inte idiotsäkra...

Jag kör med "nässkydd", mitt tar i lite på näsan men det struntar jag i och glömmer snabbt bort det. Jag upplever att den imma som kan bli vid låga farter sprids ut mer med "nässkyddet" än utan, men imma kan jag få oavsett när det är kallt och fuktigt. Som alla andra kör jag med den nedre ventilen öppen och öppnar visiret ett steg vid stillastående.

Som kul anekdot kan jag informera om att när vi körde på Gelleråsen 25-26/4 i år så immade inte mitt visir alls, men mina tre vänner som kör med pinlock hade problem med imma.

Gör som Silverkulan föreslår, trimma till skyddet så det passar din näsa.

(Jag kör med Shoei.)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har aldrig kört med pinlock men har hört lite blandade saker om dem från mina vänner. En del är nöjda, andra immar det igen för i alla fall. De är inte idiotsäkra...

Jag kör med "nässkydd", mitt tar i lite på näsan men det struntar jag i och glömmer snabbt bort det. Jag upplever att den imma som kan bli vid låga farter sprids ut mer med "nässkyddet" än utan, men imma kan jag få oavsett när det är kallt och fuktigt. Som alla andra kör jag med den nedre ventilen öppen och öppnar visiret ett steg vid stillastående.

Som kul anekdot kan jag informera om att när vi körde på Gelleråsen 25-26/4 i år så immade inte mitt visir alls, men mina tre vänner som kör med pinlock hade problem med imma.

Gör som Silverkulan föreslår, trimma till skyddet så det passar din näsa.

(Jag kör med Shoei.)

Om det immar med pinlock är det troligtvis inte rätt monterat, man måste jutera skruvarna så det blir tätt mot det vanliga visiret. Man får titta noga när man monterar dit det.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det immar med pinlock är det troligtvis inte rätt monterat, man måste jutera skruvarna så det blir tätt mot det vanliga visiret. Man får titta noga när man monterar dit det.

Det gjorde de, med blandat resultat. Jag misstänker, utan att ha vetenskapliga bevis för det, att silikonranden som skall hålla tätt kan bli åldrad och torr. Jag tvivlar starkt på att ett pinlock håller en förarkarriär, de lär vara färskvaror som allt annat.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
yes, pinlock är färskvara, eller åtminstone siliconranden.. med pinlock monterad skall hjälmen förvaras i hjälmpåsen när den inte används annars tappar pinlocken sin funktion då siliconet torkar ut. Det händer inte över en natt, men som sagt.. Varm och torr luft påskyndar uttorkningen... Detta är inget jag hittat på utan stod på en lapp som fanns med i paketet när jag beställde visir och pinlock från riders offshore via ebay.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top