Hjälp! Yuasa AGM batteri har blivit varmt under fyllning!

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Hej!

Har snabbletat på nätet men hittar inget som hjälper mig just nu. Har precis öppnat upp ett nytt batteri av typen Yuasa AGM och börjar fylla batteriet med den medföljande elektrolyt-behållaren.

Nu under påfyllningen så blir batteriet väldigt varmt på den sida som elektrolyten åkt ner i först (ena sidan blev fylld snabbare än den andra). Och just nu står batteriet halvfullt på ena sidan och är såpass varm att det känns jobbigt att hålla handen på den sidan, medan andra är sval. På den svala sidan vill inte elektrolyten åka ner av någon anledning. Känns inte riktigt rätt.

Ska jag vara orolig att batteriet ska explodera? Vad gör man?

/Mikael
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
1. På med skyddsglasögon och handskar bums.
2. Ställ batteriet i kallt vatten och låt det svalna.
3. Låt det fyllas på i den takt det tar.

Lämna det ifred ett tag.
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Tack för snabbt svar! Just nu står batteriet vid terrassdörren och kyls ner av utetemperaturen, men halva sidan är fortfarande trög på att ta elektrolyt. Inga bubblor alls, oavsett om jag slår eller skakar lätt på behållaren.

Antar att batteriet är värdelöst/kasst, oavsett om jag lyckas fylla den tomma sidan? Tror inte den mår så bra av att bli så varm som den är.

Vad gör man sen då? Kommer inte våga lägga mig och sova med ett överhettat batteri i närheten.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Vad gör man sen då? Kommer inte våga lägga mig och sova med ett överhettat batteri i närheten.
.
Ställ det i ett metallkärl om du har, med vatten nästan upp till kanten på batteriet, utomhus.
Kan ju vara helt ok, kan ju vara nåt konstigt med det, dumt att chansa.
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Tack för svaren. Låter som en lösning. Får försöka fixa ett annat batteri också, och det blir nog ett GEL batteri från biltema. :p
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Har lyckats fylla den andra sidan nu också (genom att trycka lite på elektrolyt-behållaren och på så sätt tvingar ner vätskan) men det låter lite om batteriet. Typ som att det småkokar där inne. Känns däremot inte lika varm längre. Skulle ju gärna försegla batteriet och prova om det ändå går att använda ändå...

Smart eller Darwin Award på den idén?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Har lyckats fylla den andra sidan nu också (genom att trycka lite på elektrolyt-behållaren och på så sätt tvingar ner vätskan) men det låter lite om batteriet. Typ som att det småkokar där inne. Känns däremot inte lika varm längre. Skulle ju gärna försegla batteriet och prova om det ändå går att använda ändå...

Smart eller Darwin Award på den idén?
.
Låt det bubbla klart i lugn och ro, det brukar ta en stund.
Sen smäller du ihop det och kör ba !!!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Den ska laddas innan du trycker dit korkarna
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Den ska laddas innan du trycker dit korkarna
Enligt Yuasa själva så behöver det bara göras om spänningen efter 20 minuters vila ligger under 12.5 volt. För det mesta när jag fyllt batterier har de landat över det. Men ska batteriet stå ett tag innan det tas i bruk kan det vara värt att ladda ändå.

Vissa andra tillverkare rekommenderar 20 min vila, sen korka igen och vänta minst 5 timmar, helst längre, innan laddning av AGM-batterier.
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Tänkte bara återkomma med att jag nu kört runt med batteriet i två dagar och det har fungerat finfint hittills.

Konstigt att det blev varmt under fyllningen. När jag laddade batteriet (vilket tog ca 7-8h) blev det inte ljummet ens. Nåja, känns stabilt nu iaf. :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top