Hjälp vid försäkring

Vilgot00

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2023
Hoj
Ingen
Är 23 år fyller 24 år 2024, är ute en en 4 cylinder hoj från 2016 och tittar på bland annat MT 09, Z800, CB650R och liknande hojar men helförsäkringen hamnar på minst 1400kr i månaden på typ alla bolag.

Har även tittat på Honda cb650F samt Yamaha mt 07, dessa hamnar på 500kr i månaden men dessa hojar är egentligen inte mitt första val. Varför är försäkringen så galet dyr? Har även testat använda min brors personnummer (29 år gammal) men lika dyrt för honom.
Några tips på kanske liknande hojar till MT09 eller bara en relativt ny 4-cyl från 2016 med inte världens dyraste försäkring?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köp något där du kan nöja dig med endast trafikförsäkring. Försäkringen är så dyr för 23åringar saknar omdöme vilket ger höga försäkringskostnader. Försäkringsbolagen har stora administrativa kostnader och aktieägarna skall få aktieutdelning. Du är i och för sig väldigt förståndig som kollar på försäkringskostnad innan köp. Då borde du även komma fram till att på lång sikt är det bäst med så lite försäkringar som möjligt.

Jag betalar 1700:- per år för min Z800. Trafikförsäkring och 49 år. Jag har inte ens tittat på vad det kostar att ha helförsäkring.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Är 23 år fyller 24 år 2024, är ute en en 4 cylinder hoj från 2016 och tittar på bland annat MT 09, Z800, CB650R och liknande hojar men helförsäkringen hamnar på minst 1400kr i månaden på typ alla bolag.

Har även tittat på Honda cb650F samt Yamaha mt 07, dessa hamnar på 500kr i månaden men dessa hojar är egentligen inte mitt första val. Varför är försäkringen så galet dyr? Har även testat använda min brors personnummer (29 år gammal) men lika dyrt för honom.
Några tips på kanske liknande hojar till MT09 eller bara en relativt ny 4-cyl från 2016 med inte världens dyraste försäkring?
Kolla på avställningsbar försäkring så kan du ställa av/på MC hur ofta du vill. Den är alltid dyrare än helårsförsäkring men om du funderar på hur mycket du kommer att köra per månad kanske du kommer fram till att det blir billigare. När du ställer av MC övergår den till garageförsäkring/avställningsförsäkring som täcker brand och stöld och oftast inte så dyr per månad. Ställa av/på görs via Transportstyrelsens app Mina Fordon och gäller direkt vid val av/på i appen. Allt sköts per automatik med betalning hos FB. Gör själv det på en av mina hojar som är svindyr i försäkring. Men ska du pendla varje dag till/från jobb är det ingen bra idé.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kolla även bolag som tex Gjensidige, de har ofta bättre premier för unga.

Annars är ju en 20 år gammal hoj något att tänka på, under 2000 kr per år.

Tyvärr ser statistiken ut som den gör av en anledning, vilket så klart drabbar alla lika, även de yngre som du som verkar vettig. Tråkigt, men så är det dessvärre.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, 1400/ månad är ju verkligen inte farligt sett till omständigheterna.

Min huliganmoped ligger på styvt 700/ månad. Då är jag närmare 50 än 40 med behörighet obruten sedan 1995. Som jämförelse mellan äpplen och päron. ?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Inte enbart unga som straffas, min ZX10R kostar 2500 / mån därav avställningsbar försäkring och jag är inte ung eller bor i storstad.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
1400/månad kan kännas som mycke, men man ska kanske inte jämföra hur de va förr.. 1984 när jag skulle försäkra min 900 så tog jag den på farsan för han hade max bonus å ändå kostade halvförsäkringen 900kr/månaden..
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Nog svårt att komma ner så mycket i pris om du är ute efter någon större hoj.
Min 17 år gamla Gixxer vill dom ha 1100 kr/månad för att helförsäkra och då är jag 50+ (= Gubbe).

Men som en del säger, kolla trafikförsäkring som är avställningsbar och spara pengar på ett krashkonto och ha hojen påställd enbart under sommaren.
Eller varför vill du ha fullförsäkring på en 7 år gammal hoj?
Behöver du stöldförsäkring? Då klarar du dig med en halvförsäkring.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur ser det ut på BMWs hojar, de brukar ha en rubbat förmånlig försäkring. Kanske inte något som TS vill ha iofs.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någon särskild anledning till varför det måste vara radfyra från -16?

Som ung skulle jag absolut rekommendera något som är 20+ år. Billiga i inköp, enkla att meka själv, och helförsäkras hos Bilsport och MC för ca 1600kr per år även med ung förare. Drömhojen kan man köpa när man blivit lite äldre och premien gått ner, vid det laget har du förhoppningsvis övat upp körfärdigheterna så att du slipper råka ut för incidenter med den nya fina hojen. Framförallt om du nu på grund av skyhög premie måste nöja dig med trafikförsäkring, då står du ju där och får bekosta lagningen själv ifall något händer... Välta och köra omkull är tråkigt i sig, men betydligt mycket mindre tråkigt med en gammal billig hoj där delar kostar nästan gratis och byts på egen hand jämfört med en nyare hoj med dyra delar som måste bytas av märkesverkstad om du nu inte har råd att köra helförsäkrat...

Nu vet jag ju inte var du bor, men något sånt här kanske kan vara något?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hur ser det ut på BMWs hojar, de brukar ha en rubbat förmånlig försäkring. Kanske inte något som TS vill ha iofs.

S1000R, K1300S samt S1000XR passar ju TS något udda krav (4-cyl hoj från 2016).

S1000R kanske kostar en slant att försäkra men både K1300S och S1000XR kan vara överaskande billiga, min gamla K1200S kostar typ gratis i försäkring.

Men nu verkar ju dock TS skapat ett konto och gjort en tråd, väntat på svar i 30 minuter för att sen inte återvända mer så kanske får vi aldrig reda på varför hojen ska vara från just 2016 :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men nu verkar ju dock TS skapat ett konto och gjort en tråd, väntat på svar i 30 minuter för att sen inte återvända mer så kanske får vi aldrig reda på varför hojen ska vara från just 2016 :)
Näe, det är ju faktiskt fullt förståeligt, har man inte fått svar på 30 minuter, halv 12 på natten, så är det ju helt värdelöst, då måste man leta info någon annanstans.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Näe, det är ju faktiskt fullt förståeligt, har man inte fått svar på 30 minuter, halv 12 på natten, så är det ju helt värdelöst, då måste man leta info någon annanstans.
Fast nu verkar det ju som att TS har gjort inlägget och sedan inte kommit tillbaka på snart 2 dygn. Dvs det känns inte som att TS är sådär enormt intresserad av att se vilka svar denna eventuellt kan tänkas ha fått.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Instämmer med Bushido, börja med en billig begagnad MC.
Dock för att slippa de värsta vraken # köp en hoj som är nybesiktigad OCH GODKÄND. Typ

# Åkte ut för att kolla en hoj.
Visade sig att det var problem med laddningen. Nåja nyladdat batteri.
Att kedjan vid kontroll med bakhjulet på depåstöd hade tydliga knickar (=skuren i kedjelagren)
Vid provturen visade det sig att hastighetsmätaren stod på 0 km/h. Oavsett hastighet.
Att vägmätaren inte rörde sig utan stod stilla på samma km efter provturen på kanske nån mil.
Att den vibrerade så mycket i lite högre hastighet så jag är glad jag inte kraschade innan jag fått ner farten.

Jag valde att avstå från "fyndet".
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Fast nu verkar det ju som att TS har gjort inlägget och sedan inte kommit tillbaka på snart 2 dygn. Dvs det känns inte som att TS är sådär enormt intresserad av att se vilka svar denna eventuellt kan tänkas ha fått.
Nu vet jag inte helt säkert, men det kan finnas spår av sarkasm i det Hoztic skriver ;)
 

Vilgot00

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2023
Hoj
Ingen
Köp något där du kan nöja dig med endast trafikförsäkring. Försäkringen är så dyr för 23åringar saknar omdöme vilket ger höga försäkringskostnader. Försäkringsbolagen har stora administrativa kostnader och aktieägarna skall få aktieutdelning. Du är i och för sig väldigt förståndig som kollar på försäkringskostnad innan köp. Då borde du även komma fram till att på lång sikt är det bäst med så lite försäkringar som möjligt.

Jag betalar 1700:- per år för min Z800. Trafikförsäkring och 49 år. Jag har inte ens tittat på vad det kostar att ha helförsäkring.
Okej men hur menar du då? Vagnskadan är ju den jag vill åt för krockar man så är de väl bara att skrota hojen eller köpa delar?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top