Hjälp min Honda VFR har blivit en tysk Merca ! Metzler Z8 ??

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Självklart jag går och köper nya däck för 4000:- tack för tipset :tuttar

Nästa gång skrev jag faktiskt. Att Z8 skulle vara så dåliga att dom ska bytas direkt kan jag inte tänka mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min då 2011 nyinköpta Triumph Sprint RS är som ett lok. Den vill bara gå rakt fram med de direKt nymonterade nya Pirelli Diablo Rosso Corsa. I kurvor måste jag motstyra genom hela kurvan.
För i samma ögonblick jag slutar motstyra så rätar den upp sig och går rakt fram.
Däcktrycken är de rekommenderade, 2,5 bar/250kPa fram, 2,9 bar/290kPa bak.
Så en vår är det dags för första turen. +5C ute. Jag tycker det vore bra att framdäcket blir lite varmare för bättre fäste när det är så kallt ute och sänker däcktrycket fram till 2,2bar/220kPa. För däcket ska "arbeta/deformeras" mera. Och ska bli lite varmare.
Och när jag kör svänger hojen nästan bara jag tittar åt det håll jag skall.
Behovet att motstyra genom hela kurvan är borta.
Så 30kPa lägre tryck i framdäcket gjorde underverk för mig och Sprint RS. :)
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Körde länge med olika Metzeler däck och bla Z8 på plastraketen och tyckte att allt var toppen ända tills ett byte där Bridgestone BT T30RGT fick hojen att förvandlas positivt och närmast störtdök in vid läggning i kurvor.Förvisso lite otäckt i början men efter några mil så vande man sig snabbt och blev bara positiv över detta beteende istället.Men vi är alla olika och gillar även olika körstilar vilket förmodligen är förklaringen till diverse olika däck skillnader.

http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/bt023/index.html
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
image.jpg

Mitt Metzeler Z8 har uppskattningsvis gått ca 800-1000mil nu. Köpte hojen beggat med rätt så tydlig nedslitning i mitten, så den borde ju ha gått 3-600mil uppskattar jag. Har själv kört ca 400mil varav två bandagar. Räcker nog till ca 2-300mil till på gata.
Är sjukt imponerad av däcket:tummenupp

Sen är det ju självklart inte det absolut sportigaste däcket. Även i mitt tempo fick jag flera mindre släpp ut ur kurvorna på Anderstorp idag varav ett hyfsat rejält som lyfte upp min rumpa något ur sadeln. Men räckte till 1,50 på torpet och en rutinerad förare hade garanterat kunnat köra 1,40 också..

Edit: fattar inte varför bilden lägger sig på sidan när jag laddar upp.. Men något strul på sh antar jag.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
View attachment 421153

Mitt Metzeler Z8 har uppskattningsvis gått ca 800-1000mil nu. Köpte hojen beggat med rätt så tydlig nedslitning i mitten, så den borde ju ha gått 3-600mil uppskattar jag. Har själv kört ca 400mil varav två bandagar. Räcker nog till ca 2-300mil till på gata.
Är sjukt imponerad av däcket:tummenupp

Sen är det ju självklart inte det absolut sportigaste däcket. Även i mitt tempo fick jag flera mindre släpp ut ur kurvorna på Anderstorp idag varav ett hyfsat rejält som lyfte upp min rumpa något ur sadeln. Men räckte till 1,50 på torpet och en rutinerad förare hade garanterat kunnat köra 1,40 också..

Edit: fattar inte varför bilden lägger sig på sidan när jag laddar upp.. Men något strul på sh antar jag.

1:50 är ju riktigt bra - Önskar att jag själv hade skillsen att köra så fort :tummenupp

Däremot 1:40 är nog osäkert på det däcket, jag tog tid på de allra snabbaste förarna igår och de låg på 1:38-1:39 och det var rena race-slicks - Z8 är ju ändå framtaget för maximalt våtgrepp med mycket goda slitage-egenskaper. "handling" och "grip" får 3 av 5 möjliga enligt dem själva.

http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag hade ett par Z8 tidigare och min VFR 1200 betedde sig lite som det du beskriver med dem. Med originalets Bridgestone var den klart mer lättsvängd, trots att de var utslitna. När jag slitit ut det förra paret Z8 blev det samma igen, det var det som fanns hemma och bakdäcket var tvärslut, och det här paret är mycket roligare. Egentligen verkar det vara framdäcket som påverkar, jag bytte fram och bak med några veckors mellanrum.

Det gamla framdäcket var betydligt sämre balanserat än det nuvarande. Inte så att det kändes i styret, men så att styret tydligt vibrerade när jag släppte det. Antingen var det obalansen som var skillnaden, eller så är det ojämn kvalitet på Metzeler Z8.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
1:50 är ju riktigt bra - Önskar att jag själv hade skillsen att köra så fort :tummenupp

Däremot 1:40 är nog osäkert på det däcket, jag tog tid på de allra snabbaste förarna igår och de låg på 1:38-1:39 och det var rena race-slicks - Z8 är ju ändå framtaget för maximalt våtgrepp med mycket goda slitage-egenskaper. "handling" och "grip" får 3 av 5 möjliga enligt dem själva.

http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html

Ja jag är nöjd med 1,50,9. Men något säger mig att tex Andreas Mårtensson som har varvrekordet på 1,32,8 hade kunnat köra typ 1,40-1,42 utan problem med Z8=)

Jag minns när Jan "Cällis" Hanson körde 1,09-tider på Gelleråsen på en gathoj med sportiga gatdäck. Varvrekordet där är 1,04..

Allt är relativt, när man själv tycker att det går precis så skeeeetafort som det bara kan vara möjligt så kommer det likt förbannat någon jävel och kör om en på yttern:D:D:yoparty
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top