Hjälp!! Min Gixxer K4 är död!

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag behöver er experthjälp.

Jag kar en K4 som har stårr i vinterdvala hela vintern med kontinuerlig laddning av batteriet. Men en dag när jag skulle starta den så var den död:död Köpte då ett flåjdans nytt Yuasa batteri men inte hjälpte det:gråta

När man vrider nyckeln så går tändningen på som vanligt men inget ljud ifrån bränslepump eller avgasservot?? Det står "check" på panelen och enligt manualen kan det bero på 3 saker:

Att det inte kommer ström ifrån ecun.
Stödets dödfunktion inte fungerar.
Eller att en säkring är sönder.

Jag har kollat säkringarna. Dessa var okej.
Stödets dödfunktion kan jag ju inte testa utan att få igång hojen:)

Jag har inga vajrar i servot då jag har ett slipon på så dessa har jag tagit bort. Har fungerat utmärkt utan dem.
Kollade alla strömkopplingar och kablar så inget var glapp eller skadat.

Som ni ser på en av bilderna så är det 2 st strömkopplingar som går till avgas servot och dessa tog jag isär och mätte efter ström. Nada ström:mad:

Finns det någon klipsk rackare därute som är van att skruva Gixxer för nu är jag gone?:Bugar
 

Bifogat

  • GSXR1000 002.jpg
    GSXR1000 002.jpg
    186.3 KB · Visningar: 57
  • GSXR1000 001.jpg
    GSXR1000 001.jpg
    205.6 KB · Visningar: 51

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stödets dödarfunktion mäter du med vadfansomhelstattkollaspänningmed.
I ett läge jordar den, i ett annat inte.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Stödets dödarfunktion mäter du med vadfansomhelstattkollaspänningmed.
I ett läge jordar den, i ett annat inte.

Men om stödets dödarfunktion är aktiverad skulle inte avgasservot ändå låta?

Jag skall försöka att mäta upp det.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Måste du hålla in kopplingen för att starta? Kan det vara glapp i dom kontakterna? Eller kollade du även det?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Måste du hålla in kopplingen för att starta? Kan det vara glapp i dom kontakterna? Eller kollade du även det?

Nej dem har jag inte kollat men både bränslepumpen och servot borde ändå låta.
Pumpen o servot skall normalt ge ljud ifrån sig när man vrider på tändningen. Men det är helt dött tyvärr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kar en K4 som har stårr i vinterdvala hela vintern med kontinuerlig laddning av batteriet.
Laddat med vad då?
Hur mycket ström underhållsladdar laddaren med?
Vilken spänning har batteriet under laddning?
Vilken spänning har det gamla batteriet?
För här är ju uppenbart som jag ser nått som inte stämmer.

Men en dag när jag skulle starta den så var den död Köpte då ett flåjdans nytt Yuasa batteri men inte hjälpte det
Nä varför skulle det hjälpa. Batteriet står väl och laddar ur sig på handlarens hylla lika mycket som batteriet i din hoj.
Så det först att göra är att ladda det nyköpta batteriet till ca 14,4V med låg ström 0,4A till 0,8A.
Innan det sätts i hojen.
Själv köpte jag först
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
som kanske börjar med 0,5A (500mA) men vid 14V så har strömmen sjunkit till ca 0,3A
men sedan har jag blivit lat (orkar inte kolla regelbundet med voltmeter för att bryta vid 14,4V
utan kör med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
som laddar med 0,8A till 14,4V och sedan går över till 0,06A (60mA) vilket innebär att det kör i ytterligare laddning.
Tyvärr är 60mA alldeles för mycket för underhållsladdning (det behövs ca 1mA till Biltemas MC-batterier)
Så mer än 2 dygn är inte bra.
Batteriet korroderas sönder. Vilket märks genom att spänning först stiger till ca 14,4V med 0,8A
sedan sjunker till ca 13,9V med 0,06A för att sedan långsamt (1 till 2 dygn) stiga till ca 14,2V
för att sedan börja sjunka(!). Dvs mer laddning försämrar batteriet.
Så till längre underhållsladdning än ca 1-2 dygn duger 37732 inte.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Till TS
kabla med en bil. Starta inte bilen. GE sedan rapport igen.

DÅF
agree

Laddat med vad då?
Hur mycket ström underhållsladdar laddaren med?
Vilken spänning har batteriet under laddning?
Vilken spänning har det gamla batteriet?
För här är ju uppenbart som jag ser nått som inte stämmer.


Nä varför skulle det hjälpa. Batteriet står väl och laddar ur sig på handlarens hylla lika mycket som batteriet i din hoj.
Så det först att göra är att ladda det nyköpta batteriet till ca 14,4V med låg ström 0,4A till 0,8A.
Innan det sätts i hojen.
Själv köpte jag först
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
som kanske börjar med 0,5A (500mA) men vid 14V så har strömmen sjunkit till ca 0,3A
men sedan har jag blivit lat (orkar inte kolla regelbundet med voltmeter för att bryta vid 14,4V
utan kör med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
som laddar med 0,8A till 14,4V och sedan går över till 0,06A (60mA) vilket innebär att det kör i ytterligare laddning.
Tyvärr är 60mA alldeles för mycket för underhållsladdning (det behövs ca 1mA till Biltemas MC-batterier)
Så mer än 2 dygn är inte bra.
Batteriet korroderas sönder. Vilket märks genom att spänning först stiger till ca 14,4V med 0,8A
sedan sjunker till ca 13,9V med 0,06A för att sedan långsamt (1 till 2 dygn) stiga till ca 14,2V
för att sedan börja sjunka(!). Dvs mer laddning försämrar batteriet.
Så till längre underhållsladdning än ca 1-2 dygn duger 37732 inte.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag köpte ett nytt Yuasa original batteri, fyllde det med bifogat batterivätska (levereras tomt), laddade sedan batteriet med en Cetek laddare i 24 timmar.

Vad det gäller laddningen under vintern av det gamla batteriet så laddades inte detta konstant utan kontinuerligt 1-2ggr/månad och aldrig längre än ett dygn. Med Cetek laddare.

Vet inte om det var svar på ditt inlägg?
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top