Hjälp mig med rätt motard

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Husaberg 650 finns ju också, dock vet jag inte om det är samma serviceintervaller som exc.

690 är lite över din budget men om du kan öka budget så tycker jag du ska slå ett öga på dom.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
450/525 har nog rätt smala sadlar så passageraren får nog inte det så skönt.

En bekant har en 525exc och den var inte så skön att sitta på
Fast 640in har en riktig soffa till sadel så känns det i röven efter ett tag
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ja motard är nog inte rätt hoj att skjutsa på även om det sitter passagerarfotpinnar på dem, som på 690 typ.
120-150kg hoj är inte så lastvänliga om man säger så :p
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Höj budgeten med 5 k så finns det fler ex ktm 690 sm/smr skön att åka på
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Provade en 525 exc idag, skall kolla på en 640 imorgon så får jag känna skillnad i klumpighet, vikt osv. Men 525an var riktigt fin. Gillar den på alla sätt förutom att just denna inte hade motardkit.

Vad betalar ni i försäkring?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ha, ha, det är ju löjligt billigt. En sak som oroar mig försäkringsvis är avsaknaden av tändningslås på 525an. Måste väl ha den både inlåst och fastlåst osv för att det skall vara godkänt.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Tack alla som har hjälpt mig. Köpte en 640 idag. Verkar vettig som fan...

Nu till det jag undrar. Det sitter en Mikuni flatslide-förgasare på cykeln. Ni har ju nämnt att det är "fel" förgasare original. Är min utbytt eller är även original en flatslide?

Sen är det inget vidare drag i maskineriet, men å andra sidan är man van vid literklubbor :D Men det är original jättestrypt ljuddämpare på den, så det lär ju göra en del att byta ut den mot en 525-dito eller liknande.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Det finns väl TM40 förgasare så det kanske är en sån.
Som sagt,640 är den klenaste av dom 3.
Men ett slipon/flatslide så är du lite på väg.
Där kanske sitter strypning kvar på den? För min 640 går hyfsat och ligger inte långt efter polarens 660.
Full spjäll hela tiden så går det :)
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Det står lite siffror på förgasarens vänstersida, bland annat finns numret 40 separat. Det bör kanske indikera att det är en TM40?

För original är väl inte flastslide?

Original ljuddämpare måste strypa som fan. Måste koppla upp den på 2an... Bör väl gasresa på 2an i alla fall och kanske koppla på 3an om man har flatslide och ett sjyst slipon?

Men kört halva dagen idag, riktigt kul. Går att bomba hårt på kurvig väg!
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Original är en Mikuni BST40, så siffrorna kan stämma även på den.

Enklast är bara att kolla hur toppen på förgasaren ser ut. Är det en stor rund svart plast topp så är det original BST40.

Rätt lätt o se skillnad.

IMG_1271.jpg


Det står lite siffror på förgasarens vänstersida, bland annat finns numret 40 separat. Det bör kanske indikera att det är en TM40?

För original är väl inte flastslide?

Original ljuddämpare måste strypa som fan. Måste koppla upp den på 2an... Bör väl gasresa på 2an i alla fall och kanske koppla på 3an om man har flatslide och ett sjyst slipon?

Men kört halva dagen idag, riktigt kul. Går att bomba hårt på kurvig väg!
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Sen det där med bakhjulskörning är så mycket teknik.

Polarens 640 drar jag upp på gas på 2an med originaldrevning, medans polaren inte ens är nära. Gäller att hitta rätt varvtal för o få vridet på botten att jobba :)

Vad har du för årsmodell? Jag har ett sebring slipon till singelljudämparmodellerna över, grymt fint ljud i den. Men den har sett bättre dagar, lite väl mycket skogskörning med den. Lite repor men inga bucklor.
 
Last edited:

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Helt rätt som Lill-Erik skriver,handlar grymt mycket om teknik.
Om du har kör plast racer innan så kan du inte jämföra d med motard,man får helt enkelt hjälpa dom ibland.
Jag kopplar upp min på 3an i 80km/h och det har tagit ett tag att klara det.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Tack för bilden, då har jag tyvärr originalförgasare :(

Folk har ju skrivit om vilket skit det är och hur mycket bättre en flatslide är så jag blev ju skitglad när jag såg att det var en flatslide på den...

Vad är det man skall ha? Förgasare från en 625/660? Eller är det eftermarknad som gäller?

Vad skall du ha för burken då? Bild? Min är en -03 första med Highflow topp och en ljuddämpare på vänster sida.

Wheelie kommer, jag är inte orolig. Även med 190hk på literklubban så tog det en stund att få till det. Så visst handlar det alltid om teknik. Dessutom får man inte jaga höjd utan låta höjden komma av sig själv istället. Annars kommer det göra ont och kosta pengar.

Vad har du för årsmodell? Jag har ett sebring slipon till singelljudämparmodellerna över, grymt fint ljud i den. Men den har sett bättre dagar, lite väl mycket skogskörning med den. Lite repor men inga bucklor.
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
FCR41a från 625/660 är ju bland det bästa och det absolut enklaste att montera då det finns begade inklusive gasrulle och vajer på ebay och ibland på blocket. Bara att fixa rätt insugsgummin och skruva dit.

På en standardmotor är det som jag upplevt väldigt liten skillnad i effekt utan det är hur den levereras som är den stora skillnaden. På min 625a är det som om man slår till hojen med en slägga bakifrån när man tvärt vrider på rullen. På polarens 640 kommer effekten mjukare. Men i dragrace är det liten skillnad mellan oss.

Är säkert så att en FCR41a är mycket bättre på att dra nytta av annan trimmning.

Jag tar några bilder på ljuddämparen nästa gång jag är i garaget i veckan och återkommer i pm.

Tack för bilden, då har jag tyvärr originalförgasare :(

Folk har ju skrivit om vilket skit det är och hur mycket bättre en flatslide är så jag blev ju skitglad när jag såg att det var en flatslide på den...

Vad är det man skall ha? Förgasare från en 625/660? Eller är det eftermarknad som gäller?

Vad skall du ha för burken då? Bild? Min är en -03 första med Highflow topp och en ljuddämpare på vänster sida.

Wheelie kommer, jag är inte orolig. Även med 190hk på literklubban så tog det en stund att få till det. Så visst handlar det alltid om teknik. Dessutom får man inte jaga höjd utan låta höjden komma av sig själv istället. Annars kommer det göra ont och kosta pengar.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Förgasaren som sitter på 625/660 orginal är betydligt vanligast. Jag hade en mikuni tmr 41 på min gamla 640 istället för orginal, vetefan vilket som är bäst mellan fcr och tmr egentligen...

http://www.ebay.com/itm/Keihin-Fcr-...Parts_Accessories&hash=item2a18b2e388&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/KEIHIN-FCR-...Parts_Accessories&hash=item3f31d5c9ca&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Keihin-Fcr-...Parts_Accessories&hash=item2a384eabcd&vxp=mtr

Finns en hel del ute på ebay om du vill köpa därifrån

Det var denna förgasare som jag hade:
http://www.ebay.com/itm/MIKUNI-TMR-...Parts_Accessories&hash=item2a334946a2&vxp=mtr
 
Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Tack grabbar, nu vet jag vad jag skall leta efter. Och som Lill-Erik säger så vill man ju ha hela kittet så att grejerna blir BoltOn. Skall leta lite och fundera och så.

Förgasaren som sitter på 625/660 orginal är betydligt vanligast. Jag hade en mikuni tmr 41 på min gamla 640 istället för orginal, vetefan vilket som är bäst mellan fcr och tmr egentligen...

http://www.ebay.com/itm/Keihin-Fcr-...Parts_Accessories&hash=item2a18b2e388&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/KEIHIN-FCR-...Parts_Accessories&hash=item3f31d5c9ca&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Keihin-Fcr-...Parts_Accessories&hash=item2a384eabcd&vxp=mtr

Finns en hel del ute på ebay om du vill köpa därifrån

Det var denna förgasare som jag hade:
http://www.ebay.com/itm/MIKUNI-TMR-...Parts_Accessories&hash=item2a334946a2&vxp=mtr
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top