Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köp inte smått skit.
50l tank och minst 250l fritt avgiven luftmängd, då orkar den det mesta.
En sån där liten har jag i delar, tryckströmställaren dog rätt snart. Men dög till liten spikpistol, klart för liten till allt annat än att pumpa däck med.
Jo men räcker den till att fixa mc däck så är jag nöjd. Ska inte ha för att snickra med pistol eller liknande. Bara att fylla luft på bildäck, cykel, bollar, luftmadrass och då mc däck också.

De stora är så overkill. Tre lax för något jag använder 1 ggr / år känns overkill.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beroende på hur jävligt däcket ligger så kan det hjälpa att antingen studsa hjulet i marken på den punkt där däcket inte gått ut ordentligt, nästa steg är att spänna ett spännband runt hela hjulet och dra åt så det pressar ut båda däcksidorna, och steget efter det är att skjuta med en luftkanon.
1714047381601.png
Om luftkanon inte funkar är nästa steg att trycka ner däcket och smeta på däckpasta så det kan glida lättare på fälgytan.

Men jag har bara råkat på ett hojdäck där det inte räckte med att bara studsa däcket lite bryskt.

Och det räcker med min lilla fjollkompressor för att poppa alla däck jag testat utom ett vinterscooterdäck som var styvt som fan. Men större är bättre. :hihi
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Problemet med luften vid stationen var att den inte gick igång. Jag tror den antar att det inte är tätt och inget att fylla. Kunde puffa i lite luft manuellt men det räcker inte.

Jag kommer köpa denna, men om ni inte tror att ens den orkar göra jobbet så måste man ju ändå åka till däckfirman.

Snacka om moment 22. Jag byter däck men det går inte att fylla i luft så jag måste åka och göra detta på firma. Herregud...

Jag köpte den här.
Troligvis maxbelastning för enfas, men fördelen är den fortfarande är hyfsat portabel:

Nästa steg blir i så fall att gå på en trefasig, men då tappar man oftast rörligheten.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag köpte den här.
Troligvis maxbelastning för enfas, men fördelen är den fortfarande är hyfsat portabel:

Nästa steg blir i så fall att gå på en trefasig, men då tappar man oftast rörligheten.
Har en med liknande kapacitet men bara 10l tank, från DUAB-huset. Tyst och tar inte någon plats att tala om - funkar inte för tryckluftsverktyg men utmärkt för renblåsning, fylla däck och sprutmålning (med rätt spruta)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag köpte den här.
Troligvis maxbelastning för enfas, men fördelen är den fortfarande är hyfsat portabel:

Nästa steg blir i så fall att gå på en trefasig, men då tappar man oftast rörligheten.
16A är max på mina säkringar så den där badboyen lär ju räcka. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Beroende på hur jävligt däcket ligger så kan det hjälpa att antingen studsa hjulet i marken på den punkt där däcket inte gått ut ordentligt, nästa steg är att spänna ett spännband runt hela hjulet och dra åt så det pressar ut båda däcksidorna, och steget efter det är att skjuta med en luftkanon.
View attachment 497717
Om luftkanon inte funkar är nästa steg att trycka ner däcket och smeta på däckpasta så det kan glida lättare på fälgytan.

Men jag har bara råkat på ett hojdäck där det inte räckte med att bara studsa däcket lite bryskt.

Och det räcker med min lilla fjollkompressor för att poppa alla däck jag testat utom ett vinterscooterdäck som var styvt som fan. Men större är bättre. :hihi
Har sprayat diskmedel uta helvette och studsat däcket och testat med spännband. Men ej under samma gång när man fyller luft. Antar att det är det som är grejen att göra det samtidigt. 😅

Åker och köper den för 1000sek på jula nu. Funkar det inte lämnar jag tillbaka den och byter upp mig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
16A är max på mina säkringar så den där badboyen lär ju räcka. :)
Ja, det funkar bra.
Körde den först på 10A, men startströmmen frestade hårt på säkringen, så den poffade lite då och då.
Men nu på 16A har den inte blåst någon säkring.
Låter dock rätt högt, men ser inte det som ett problem.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har sprayat diskmedel uta helvette och studsat däcket och testat med spännband. Men ej under samma gång när man fyller luft. Antar att det är det som är grejen att göra det samtidigt. 😅

Åker och köper den för 1000sek på jula nu. Funkar det inte lämnar jag tillbaka den och byter upp mig.
Kom ihåg att du behöver nån slang och påfyllare också, kolla renblåsningspistol och cykelpåfyllare samtidigt.
Cykelpåfyllaren finns tydligen inte kvar hos Jula
Cykelpåfyllare.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
JAG GER UPP!!!! Kommer det inte med munstycken när man köper en kompressor för 1299:-

Jag skiter i detta nu. Tror kanske jag orkar ta upp detta om en månad eller nåt men nu får det vara slut med sånt jävla kukeri för idag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har sprayat diskmedel uta helvette och studsat däcket och testat med spännband. Men ej under samma gång när man fyller luft. Antar att det är det som är grejen att göra det samtidigt. 😅

Åker och köper den för 1000sek på jula nu. Funkar det inte lämnar jag tillbaka den och byter upp mig.
Det kan funka att sitta på däcket samtidigt som du trycker i luft med, on du är en tjockis som mig och det inte är för stor glipa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAG GER UPP!!!! Kommer det inte med munstycken när man köper en kompressor för 1299:-

Jag skiter i detta nu. Tror kanske jag orkar ta upp detta om en månad eller nåt men nu får det vara slut med sånt jävla kukeri för idag.
Du kan ta med hjulet till en däckverkstad och be om hjälp med luft med, det är oftast helt gratis och de kan ska fulknep.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
JAG GER UPP!!!! Kommer det inte med munstycken när man köper en kompressor för 1299:-

Jag skiter i detta nu. Tror kanske jag orkar ta upp detta om en månad eller nåt men nu får det vara slut med sånt jävla kukeri för idag.
Man måste ha koll på vad man köper och vad som ingår!!!!! ;)

Kolla med nån granne efter påfyllare, slang etc..
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu är vi igång igen. Kompressor köpt 24L. Men inte fan vill däcket poppa ut för det.

Jag har provat allt.
Spännband, suttit på däcket, dunkat runt det men inte fan vill det poppa ut.

Blir däckfirma nästa.
Vad är vitsen att byta själv när man råkar ut för detta. Skulle lämnat in helt klart.

Mvh Grinjäveln
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är vi igång igen. Kompressor köpt 24L. Men inte fan vill däcket poppa ut för det.

Jag har provat allt.
Spännband, suttit på däcket, dunkat runt det men inte fan vill det poppa ut.

Blir däckfirma nästa.
Vad är vitsen att byta själv när man råkar ut för detta. Skulle lämnat in helt klart.

Mvh Grinjäveln
Har du testat att trycka in däcket runtom så det sitter jämnare med? Dvs, pressat in kanten till mitten av fälgen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu är vi igång igen. Kompressor köpt 24L. Men inte fan vill däcket poppa ut för det.

Jag har provat allt.
Spännband, suttit på däcket, dunkat runt det men inte fan vill det poppa ut.

Blir däckfirma nästa.
Vad är vitsen att byta själv när man råkar ut för detta. Skulle lämnat in helt klart.

Mvh Grinjäveln
Sitter nålventilen kvar i ventilen?
Om den gör det så skruva bort den.
Ställ upp hjulet och ha ventilen nedåt.
Se till att lufttanken är full i kompressorn.
Fyll däcket samtidigt som du studsar det lite.
Om det inte funkar så smörj glidytorna lite och försök igen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top