Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Komma o tjôta såhär i efterhand, men du bör ha stöd under fälgen som Ulvhamne skriver - annars riskerar du att göra bromsskivan skev
Missade detta, kände att jag "borde" ha två plankor men sket i det helt enkelt. Jag orkade inte. Riktigt dåligt av mig dock.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
PErsonligen tycker jag att om man inte har vinklade ventiler med o-ringstätning utan såndär gummipluggar med stam så ska man byta dem när man byter däck. De kostar inte många öre så det är inte värt att snåla på det när man ändå har däcket av.
Tar med mig det till nästa gång helt klart. Hade inte en tanke på det. Tack.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Framhjul så inget drev bara skivor.
Finns inte en chans att få tag runt däcket med järn om det inte lossat helt liksom. Iaf på mitt, men det tror jag är vanligt. Är så på sporthojsdäck och fälg iaf.

Det ser ut att vara ett ganska vanligt gatdäck med en typisk vägfälg, och de kan ju sitta fast lite. Är man ovan och de har suttit ett tag blir det ju jobbigare att bryta loss dem med.

:tummenupp Jag tolkade det först som att det var hjulet till en T700 och det pratades ju även om byte i skogen. Men om det var alufälgen på de senaste bilderna så förstår jag problemet.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ok. Nu så strular det med den enkla uppgiften "fylla på luft".

Testade att pumpa med cykelpumpen som jag brukar göra men jag antar att jag måste ha en kompressor för att den ska orka skjuta över däcket sista biten på fälgen. Nu är den inte i ytterläge hela vägen runt. Det är väl det som ska poppa en-två gånger?

Åker till en luftstation, men den vägrar fylla på luften.

Jävla KUK.

Ventilen skruvade jag försiktigt tills det tog stopp. Den ska väl inte sitta hårdare / lösare.

Alltså fy fan vad tröttsamt.

Ska åka och köpa en kompressor efter lunch.

Vilken kompressor är bäst av Jula / Biltema för MC. Den ska va liten.

Fan vad jag hatar grejor. Bara till detta jobb fick jag köpa:

Däckjärn
Balanserare
Kompressor.

Visst, man sparar pengar i längden och man ska kunna detta själv men fan för alla jävla grejor.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Så här ser däcket ut på kanten. Antar att all luft som åker in åker ut igen och man behöver en stark kompressor.
 

Bifogat

  • IMG_20240425_130050.jpg
    IMG_20240425_130050.jpg
    2.3 MB · Visningar: 26

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skruva ut nålen, fyll på luft till ca 3-4bar, däcket bör då sätta sig mot fälgkanten, om inte så får du smörja lite mer. Ta bort påfyllaren och släpp ut lite lite luft, skruva i nålen och kolla trycket. Justera trycket.

Handpumpa? Då får du vara snabb som en iller och/eller att däcket är varmt och ligger tätt mot fägbanan.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skruva ut nålen, fyll på luft till ca 3-4bar, däcket bör då sätta sig mot fälgkanten, om inte så får du smörja lite mer. Ta bort påfyllaren och släpp ut lite lite luft, skruva i nålen och kolla trycket. Justera trycket.

Handpumpa? Då får du vara snabb som en iller och/eller att däcket är varmt och ligger tätt mot fägbanan.
Tack. Då ska man kunna fylla med luft även om inte däcket satt sig mot fälgkanten då iaf?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack. Då ska man kunna fylla med luft även om inte däcket satt sig mot fälgkanten då iaf?
Enda sättet att få däcket upp mot fälgkanten är att trycka i ordentligt med luft - det smäller till när däcket glider över o sätter sig
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok. Nu så strular det med den enkla uppgiften "fylla på luft".

Testade att pumpa med cykelpumpen som jag brukar göra men jag antar att jag måste ha en kompressor för att den ska orka skjuta över däcket sista biten på fälgen. Nu är den inte i ytterläge hela vägen runt. Det är väl det som ska poppa en-två gånger?

Åker till en luftstation, men den vägrar fylla på luften.

Jävla KUK.

Ventilen skruvade jag försiktigt tills det tog stopp. Den ska väl inte sitta hårdare / lösare.

Alltså fy fan vad tröttsamt.

Ska åka och köpa en kompressor efter lunch.

Vilken kompressor är bäst av Jula / Biltema för MC. Den ska va liten.

Fan vad jag hatar grejor. Bara till detta jobb fick jag köpa:

Däckjärn
Balanserare
Kompressor.

Visst, man sparar pengar i längden och man ska kunna detta själv men fan för alla jävla grejor.

Lägg ett spännband runt däcket och spänn åt, det brukar förskjuta ut däcket så det tätar bättre mot fälgen.
Om inte luftstationen på bensinmacken funkar så funkar nog inte någon liten 12 volts kompressor heller utan du behöver nog nåt lite större.
Däckfirmorna brukar ha en trycktank med kran och munstycken som liksom skjuter in luft i kanten mellan däck och fälg.

Annars kan du prova spraya lite tändargas, startgas eller hårspray i däcket och tända på.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Problemet med luften vid stationen var att den inte gick igång. Jag tror den antar att det inte är tätt och inget att fylla. Kunde puffa i lite luft manuellt men det räcker inte.

Jag kommer köpa denna, men om ni inte tror att ens den orkar göra jobbet så måste man ju ändå åka till däckfirman.

Snacka om moment 22. Jag byter däck men det går inte att fylla i luft så jag måste åka och göra detta på firma. Herregud...

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet med luften vid stationen var att den inte gick igång. Jag tror den antar att det inte är tätt och inget att fylla. Kunde puffa i lite luft manuellt men det räcker inte.

Jag kommer köpa denna, men om ni inte tror att ens den orkar göra jobbet så måste man ju ändå åka till däckfirman.

Snacka om moment 22. Jag byter däck men det går inte att fylla i luft så jag måste åka och göra detta på firma. Herregud...


 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Senast jag bytte däck bak så hade jag också svårt att få luften att trycka ut däcket. Jag klämde och tryckte på däcket runt fälgen under tiden jag pumpade och till slut så tog det så att säga.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Senast jag bytte däck bak så hade jag också svårt att få luften att trycka ut däcket. Jag klämde och tryckte på däcket runt fälgen under tiden jag pumpade och till slut så tog det så att säga.
Vad har du för kompressor? Watt?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Problemet med luften vid stationen var att den inte gick igång. Jag tror den antar att det inte är tätt och inget att fylla. Kunde puffa i lite luft manuellt men det räcker inte.

Jag kommer köpa denna, men om ni inte tror att ens den orkar göra jobbet så måste man ju ändå åka till däckfirman.

Snacka om moment 22. Jag byter däck men det går inte att fylla i luft så jag måste åka och göra detta på firma. Herregud...

Den bör funka, du får ju byta upp dig annars......
Det är inte W som är dåligt på denna, möjligen att tanken är för liten.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den bör funka, du får ju byta upp dig annars......
Det är inte W som är dåligt på denna, möjligen att tanken är för liten.
Tack! Jag åker och köper den snart. 6L tank ger väl bara begränsningar då i mängden luft jag kan pumpa åt gången innan den behöver ladda upp tanken igen då antar jag?

Får gå på familjekontot, kidsen behöver ju pumpa cyklar bollar och skit med. =)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köp inte smått skit.
50l tank och minst 250l fritt avgiven luftmängd, då orkar den det mesta.
En sån där liten har jag i delar, tryckströmställaren dog rätt snart. Men dög till liten spikpistol, klart för liten till allt annat än att pumpa däck med.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top