Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här låter konstigt? Däcket brukar inte sitta fast på fälgen om det är cross eller offroadfälgar med däcklås?

Det borde bara vara att peta in däckjärnet ungefär 1dm från däcklåset, pressa ner däcket på motsatta sidan så att det går ner i diket på fälgen när du sedan bänder över med däckjärnet. Vik in däckjärnet under bromsskivan så att det är låst. Ta nästa däckjärn en lagom bit ifrån det första.

Just det där med att pressa ner däcket på motsatta sidan om där man jobbar med järnen är nog det vanligaste misstaget som nybörjare missar.

Och lägg förslagsvis drevet neråt mot marken om du inte är masochist som gillar att riva sönder knogarna mot drevet.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det här låter konstigt? Däcket brukar inte sitta fast på fälgen om det är cross eller offroadfälgar med däcklås?

Det borde bara vara att peta in däckjärnet ungefär 1dm från däcklåset, pressa ner däcket på motsatta sidan så att det går ner i diket på fälgen när du sedan bänder över med däckjärnet. Vik in däckjärnet under bromsskivan så att det är låst. Ta nästa däckjärn en lagom bit ifrån det första.

Just det där med att pressa ner däcket på motsatta sidan om där man jobbar med järnen är nog det vanligaste misstaget som nybörjare missar.

Och lägg förslagsvis drevet neråt mot marken om du inte är masochist som gillar att riva sönder knogarna mot drevet.
Framhjul så inget drev bara skivor.
Finns inte en chans att få tag runt däcket med järn om det inte lossat helt liksom. Iaf på mitt, men det tror jag är vanligt. Är så på sporthojsdäck och fälg iaf.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sen kanske mitt däck har runkat ihop för det är gammalt som fan. Man max 4-5 år skulle jag säga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här låter konstigt? Däcket brukar inte sitta fast på fälgen om det är cross eller offroadfälgar med däcklås?

Det borde bara vara att peta in däckjärnet ungefär 1dm från däcklåset, pressa ner däcket på motsatta sidan så att det går ner i diket på fälgen när du sedan bänder över med däckjärnet. Vik in däckjärnet under bromsskivan så att det är låst. Ta nästa däckjärn en lagom bit ifrån det första.

Just det där med att pressa ner däcket på motsatta sidan om där man jobbar med järnen är nog det vanligaste misstaget som nybörjare missar.

Och lägg förslagsvis drevet neråt mot marken om du inte är masochist som gillar att riva sönder knogarna mot drevet.
Det ser ut att vara ett ganska vanligt gatdäck med en typisk vägfälg, och de kan ju sitta fast lite. Är man ovan och de har suttit ett tag blir det ju jobbigare att bryta loss dem med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen kanske mitt däck har runkat ihop för det är gammalt som fan. Man max 4-5 år skulle jag säga.
Jag lärde mig kränga däck den hårda vägen, däcket hade blivit en del av den rostiga plåtfälgen, och jag hade bara skruvstäd och Biltemas däckjärn i lödtenn. Någon timme, många svordomar och mycket svett senare hade jag vunnit, men det var inte direkt en walk over-seger :gnissla
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vill inte vara pessimist, men nu skall du få på det nya däcket också.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kom ihåg att smörja ordentligt vid påsättandet :tummenupp

Och kolla om ventilen har sprickor eller är hård som bakelit! Byt hellre än att svära när det minst passar.......
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kom ihåg att smörja ordentligt vid påsättandet :tummenupp

Och kolla om ventilen har sprickor eller är hård som bakelit! Byt hellre än att svära när det minst passar.......
PErsonligen tycker jag att om man inte har vinklade ventiler med o-ringstätning utan såndär gummipluggar med stam så ska man byta dem när man byter däck. De kostar inte många öre så det är inte värt att snåla på det när man ändå har däcket av.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
PErsonligen tycker jag att om man inte har vinklade ventiler med o-ringstätning utan såndär gummipluggar med stam så ska man byta dem när man byter däck. De kostar inte många öre så det är inte värt att snåla på det när man ändå har däcket av.
Kom bara ihåg att INTE använda BILVENTILER, det SKALL vara de KORTARE ventilerna för MC
Om man inte har vinklade i alu.

Kom ihåg att sätta dit ventilhatten oavsett ventil!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Åh fy fan. Nya däcket på nu också.

Följande missar / tabbar har gjorts:

1: Lossade inte pinchbolt innan jag började skruva ut hjulaxeln.
2: lossade inte andra sidanvpå samma sätt av däcket när väl första lossade.
3: inget stöd under skivorna så nu kanske snea, tror inte det men jag ska tänka på det nästa gång.
4: repade fälgen utavhelvete.
5:Borde satt på ny ventil men gjorde inte det.

MEN! Rrotationsriktningen kom jag ihåg och att pricken skall vara vid ventilden då det är lättaste delen av däcket.

Nu ska jag fylla på luft och balansera skiten.

Fan vad mycket misstag det blev denna gång. Som en riktig amatör. Men men det var första gången jag krängde däck själv. Bättre att detta händer på gammelhojen än min nya T7.
 

Bifogat

  • IMG_20240425_120733.jpg
    IMG_20240425_120733.jpg
    3.5 MB · Visningar: 23
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top