Hjälp mig hitta officiella vikten på hjälmen

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Härligt, du ligger förmodligen i ledningen då, hoppas du får svar :tummenupp

Det är snabba med svar, men det här är ju pinsamt.

RE: Weight for Shoei GT-Air?
customerservice@shoei.com (customerservice@shoei.com) Lägg till i Kontakter 22:31 Visa det här meddelandet överst i Inkorgen
Till: Rickard Winblad
customerservice@shoei.com
Unfortunately Shoei North America does not have the information on the European helmet models. Please contact your local importer for more information.


http://www.shoei-europe.com/uk/supply-source/importers/




Tyler Schuldt
Customer Service Rep.
Shoei Safety Helmet Corp.
www.Shoei-Helmets.com
(714)730-0941

Återkommer efter nästa mail :rolleyes:
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Mmm, det där var verkligen B. Det är hans jobb att skicka det uppåt i kedjan och sen vidare till dig när han fått fram nåt vettigt. Pinsamt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Själv skulle jag nog inte köra med en integralhjälm på över 1200gram, eller en crosshjälm på över 1kg. Min marushin 999RS t.ex väger 1100gram, kolfibervarianten av samma hjälm väger 1050gram och kostar dubbelt upp. Crosshjälmar har jag sett på 750-800gram, men de kostar ju en slant då.

Och ja jag har klen nacke ;) eller lätt skadad kanske man ska säga, vikten på en hjälm mångdubblas ju av g-krafter vid en eventuell olycka, vill man då börja med 1600gram eller 1100? för mig är det stor skillnad, sen är dte ju skönare att åka runt med en lätt hjälm också, bara bonus (dock offrar man ju saker som ljusisolering istället)

Nu är det ju inte själva hjälmen som är den tyngsta faktorn i den g-kraftsekvationen... En skalle väger sissådär 5 kg så 3-4 hg mer hjälm ökar bara den totala vikten med 5%. Dessa 3-4 hg kan ju i många fall även ses som 10-30% mer skydd än vad du har i en lättare hjälm. I vissa olyckssituationer är det ju t.o.m. en fördel att ha en tyngre hjälm. Tänk murbräckascenariot...

Så kan en lättare hjälm alltid ses som säkrare? Nej.

Ska vi t.ex. snacka kolfiber-/kevlarhjälm i 1,5-kilosklassen så börjar vi faktiskt snacka skottsäkert...

En tyngre hjälm fladdrar också mindre... ;)
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nu är det ju inte själva hjälmen som är den tyngsta faktorn i den g-kraftsekvationen... En skalle väger sissådär 5 kg så 3-4 hg mer hjälm ökar bara den totala vikten med 5%. Dessa 3-4 hg kan ju i många fall även ses som 10-30% mer skydd än vad du har i en lättare hjälm. I vissa olyckssituationer är det ju t.o.m. en fördel att ha en tyngre hjälm. Tänk murbräckascenariot...

Så kan en lättare hjälm alltid ses som säkrare? Nej.

Ska vi t.ex. snacka kolfiber-/kevlarhjälm i 1,5-kilosklassen så börjar vi faktiskt snacka skottsäkert...

En tyngre hjälm fladdrar också mindre... ;)

Då kan du ju åka med en gjutjärnskastrull på huvet, borde vara riktigt bra :tummenupp

Att en tyngre hjälm skulle skydda mot slag bättre stämmer inte alls, är bara kika på sharp.gov så ser man ganska lätt att så inte är fallet. Om hjälmen fladdrar kanske du ska byta den mot en som är 2 storlekar mindre :brynad

Har provkrashar en hjälm i 1500grams klassen det var inge vidare (hjärnskakning minnesförlust), sen provkrashade jag en 1100g hjälm och hade inte ens huvudvärk efteråt. Bara för att säkerställa resultatet så provkrashade jag en 1100 gram hjälm till och det var samma sak, inte ens huvudvärk. Så nu kör jag med en sån (min 3e av precis samma sort ^^)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det ju inte själva hjälmen som är den tyngsta faktorn i den g-kraftsekvationen... En skalle väger sissådär 5 kg så 3-4 hg mer hjälm ökar bara den totala vikten med 5%. Dessa 3-4 hg kan ju i många fall även ses som 10-30% mer skydd än vad du har i en lättare hjälm. I vissa olyckssituationer är det ju t.o.m. en fördel att ha en tyngre hjälm. Tänk murbräckascenariot...

Så kan en lättare hjälm alltid ses som säkrare? Nej.

Ska vi t.ex. snacka kolfiber-/kevlarhjälm i 1,5-kilosklassen så börjar vi faktiskt snacka skottsäkert...

En tyngre hjälm fladdrar också mindre... ;)

I murbräckescenarios är det ju nacken som ryker.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Då kan du ju åka med en gjutjärnskastrull på huvet, borde vara riktigt bra :tummenupp

Att en tyngre hjälm skulle skydda mot slag bättre stämmer inte alls, är bara kika på sharp.gov så ser man ganska lätt att så inte är fallet. Om hjälmen fladdrar kanske du ska byta den mot en som är 2 storlekar mindre :brynad

Har provkrashar en hjälm i 1500grams klassen det var inge vidare (hjärnskakning minnesförlust), sen provkrashade jag en 1100g hjälm och hade inte ens huvudvärk efteråt. Bara för att säkerställa resultatet så provkrashade jag en 1100 gram hjälm till och det var samma sak, inte ens huvudvärk. Så nu kör jag med en sån (min 3e av precis samma sort ^^)

:va Lite fel storlek på hjälmen?

Mina herrar. Skippade ni alla fysiklektioner i plugget? :)

Låt mig påminna om Newtons lagar, t.ex. tröghetslagen, och deras inverkan på t.ex. hjälmars faktiska skyddsegenskaper.

Om en kropp (eller i detta fall en knopp) färdas i en viss riktning kommer dess hastighet (och rörelseenergi) att vara konstant såvida den inte påverkas av en motkraft. Ju tyngre kroppen är desto större blir rörelseenergin vid konstant hastighet och desto större motkraft kommer det att behövas för att få stopp på dess rörelse.

Så om ni får välja vilken hjälm har ni helst på er om ni vet att ni ska skalla en duva i 120 km/h? En hjälm som väger 800 gram eller en som väger 1800 gram? Ingen av hjälmarna kommer gå sönder men ni kommer ju p.g.a. rent fysikaliska grunder att uppleva det som att ni får ett mycket kraftigare slag mot huvudet i den lättare hjälmen. Hade hjälmen vägt 18000 gram hade ni ju knappt märkt någonting av duvans påhälsning. Vilken hjälmegenskap är det således som reducerar det faktiska krockvåldet mot hjärnan? Jo, högre vikt.

Vad många inte tänker på är att en väldigt hög andel av de skallskador som man får vid olyckor inte beror på ett enskillt, kraftigt slag mot huvudet utan p.g.a. snabba (hjärn)skakningar och den rotation som hjärnan drabbas av. Nu är ju förståss varje olycka unik men p.g.a. Newton kommer en tyngre kropp i de allra flesta fall skaka mindre än en lättare. I vissa fall kommer ökad hjälmvikt vara negativt med tanke på att hjärnans rörelser bör vara i synk med det omgivande skalets, men i andra fall kommer det att vara positivt p.g.a. den tyngre hjälmens benägenhet att vibrera mindre. En tyngre hjälm ändrar helt enkelt inte färdriktning lika snabbt som en lättare. På gott och ibland ont.

Så varifrån kommer då påståendet om att lättare hjälmar är bättre? Jo, lätta hjälmar minskar först och främst belastningen på nacken när kroppens och knoppens rörelser kommer i osynk. När huvudet slungas runt helt enkelt. Men som sagt. En hjälms vikt är fortfarande bara en väldigt liten del av den vikt som faktiskt rör sig i dylika olycksscenarios. Huvudet utgör i vilket fall som helst ca 80% av vikten och människokroppen har överhuvudtaget inte designats för att färdas i hastigheter över 30 km/h. Det är m.a.o. hastigheten som är den värsta faran. Inte hjälmens vikt.
Att bilracingförare som sitter upprätt vill ha så lätta hjälmar som möjligt för att reducera g-kraftens belastning i kurvorna är ju för övrigt fullt förståeligt. Ju lättare hjälmar är desto bekvämare är de ju att åka omkring med. När det gäller bekvämlighet är ju en toppluva för övrigt svårslagen i det sammanhanget.

Men som sagt. Om ni ska flyga med huvudet före igenom en vindruta. Föredrar ni en frigolithjälm på 300 gram eller en präktig störtkruka på 30 kg?

Så Klubba. Jag hävdar att du har fel. En tyngre hjälm skyddar i de flesta fall visst bättre mot enskillda slag än en lättare. MEN om man skallar en lyktstolpe så spelar några hekto mer eller mindre på hjälmetiketten ingen som helst roll. Då är det istället hjärnans vikt som ställer till det.

I murbräckescenarios är det ju nacken som ryker.

Helt sant. Men oftast inte p.g.a. vikten ovanför nacken utan p.g.a. vikten därunder...

:hej
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Massa jävla dravvel om ingenting

Som jag sa, du får gärna köra med gjutjärngrytan på skallen då den enligt dig skyddar bäst men jag tänker då inte göra det.

Att en tyngre hjälm skyddar bättre i de flesta fall är bland de dummaste jag hört, visst kanske det finns några teoretiska möjligheter där en tyngre kan vara bättre, om du ska leka karatekid och skalla sönder en planka t.ex. Men i en MC-krash skulle jag säga att en tyngre hjälm är sämre i 99,8% av fallen.

När du går omkull är det >90% chans att du slår huvet i asfalten, och du får då ha en jääävligt tung hjälm om asfalten då ska ge vika och ditt huvud borras ner i marken, vilket i teorin hade dämpat slaget då ditt huvud bromsas upp långsammare, men även om du med din ytterst tunga hjälm lyckas penetrera väglaget så är det ju lite dumt att ditt huvud fastnar i marken när resten av kroppen vill fortsätta framåt med 80km/h.

Det är också märkligt hur du menar att vikten spelar lite roll för nacken vid en omkullkörning, då huvudet väger mer, men samtidigt hävdar att det blir STOR skillnad om du får en fågel i skallen. Väldigt motsägelsefullt.

Jag skiter i hur många kg din hjälm väger och du får gärna fylla den med blyhagel om du vill, och förbättra den ytterligare. Jag kör med lätt hjälm
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Mina herrar. Skippade ni alla fysiklektioner i plugget? :)

Låt mig påminna om Newtons lagar, t.ex. tröghetslagen, och deras inverkan på t.ex. hjälmars faktiska skyddsegenskaper.

Om en kropp (eller i detta fall en knopp) färdas i en viss riktning kommer dess hastighet (och rörelseenergi) att vara konstant såvida den inte påverkas av en motkraft. Ju tyngre kroppen är desto större blir rörelseenergin vid konstant hastighet och desto större motkraft kommer det att behövas för att få stopp på dess rörelse.

Så om ni får välja vilken hjälm har ni helst på er om ni vet att ni ska skalla en duva i 120 km/h? En hjälm som väger 800 gram eller en som väger 1800 gram? Ingen av hjälmarna kommer gå sönder men ni kommer ju p.g.a. rent fysikaliska grunder att uppleva det som att ni får ett mycket kraftigare slag mot huvudet i den lättare hjälmen. Hade hjälmen vägt 18000 gram hade ni ju knappt märkt någonting av duvans påhälsning. Vilken hjälmegenskap är det således som reducerar det faktiska krockvåldet mot hjärnan? Jo, högre vikt.

Vad många inte tänker på är att en väldigt hög andel av de skallskador som man får vid olyckor inte beror på ett enskillt, kraftigt slag mot huvudet utan p.g.a. snabba (hjärn)skakningar och den rotation som hjärnan drabbas av. Nu är ju förståss varje olycka unik men p.g.a. Newton kommer en tyngre kropp i de allra flesta fall skaka mindre än en lättare. I vissa fall kommer ökad hjälmvikt vara negativt med tanke på att hjärnans rörelser bör vara i synk med det omgivande skalets, men i andra fall kommer det att vara positivt p.g.a. den tyngre hjälmens benägenhet att vibrera mindre. En tyngre hjälm ändrar helt enkelt inte färdriktning lika snabbt som en lättare. På gott och ibland ont.

Så varifrån kommer då påståendet om att lättare hjälmar är bättre? Jo, lätta hjälmar minskar först och främst belastningen på nacken när kroppens och knoppens rörelser kommer i osynk. När huvudet slungas runt helt enkelt. Men som sagt. En hjälms vikt är fortfarande bara en väldigt liten del av den vikt som faktiskt rör sig i dylika olycksscenarios. Huvudet utgör i vilket fall som helst ca 80% av vikten och människokroppen har överhuvudtaget inte designats för att färdas i hastigheter över 30 km/h. Det är m.a.o. hastigheten som är den värsta faran. Inte hjälmens vikt.
Att bilracingförare som sitter upprätt vill ha så lätta hjälmar som möjligt för att reducera g-kraftens belastning i kurvorna är ju för övrigt fullt förståeligt. Ju lättare hjälmar är desto bekvämare är de ju att åka omkring med. När det gäller bekvämlighet är ju en toppluva för övrigt svårslagen i det sammanhanget.

Men som sagt. Om ni ska flyga med huvudet före igenom en vindruta. Föredrar ni en frigolithjälm på 300 gram eller en präktig störtkruka på 30 kg?

Så Klubba. Jag hävdar att du har fel. En tyngre hjälm skyddar i de flesta fall visst bättre mot enskillda slag än en lättare. MEN om man skallar en lyktstolpe så spelar några hekto mer eller mindre på hjälmetiketten ingen som helst roll. Då är det istället hjärnans vikt som ställer till det.



Helt sant. Men oftast inte p.g.a. vikten ovanför nacken utan p.g.a. vikten därunder...

:hej

Du har helt rätt.... eller prova verkligheten en stund.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Om nu vikten är så viktig. Varför köpa den hjälmen för då? Köp hjälm från en riktig tillverkare som anger vikten på sina produkter. Har alldrig köpt en hjälm med "hemlig" vikt på förr iaf
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
En tyngre hjälm fladdrar också mindre... ;)

En hjälm ska inte fladdra och det gör den inte om den är korrekt konstruerad dvs om den minskar turbulensen bakom huvudet och sitter fast bra.

Tjockt pannben och smala kindben? Köp tjockare kindkuddar

:banana:fyllisar

(den tyngsta hjälm jag haft fladdrade som själve .a. och satt inte heller bra, något jag inte haft problem med senare då jag kört med >1200g dyrhjälmar med bra aerodynamik)

Edit: Tunga hjälmar tenderar till att vara billiga hjälmar = mindre pengar på aerodynamik = wobbla s.t.n
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Massa jävla dravvel om grundläggande fysik.

Som jag sa, du får gärna köra med gjutjärngrytan på skallen då den enligt dig skyddar bäst men jag tänker då inte göra det.

Att en tyngre hjälm skyddar bättre i de flesta fall är bland de dummaste jag hört, visst kanske det finns några teoretiska möjligheter där en tyngre kan vara bättre, om du ska leka karatekid och skalla sönder en planka t.ex. Men i en MC-krash skulle jag säga att en tyngre hjälm är sämre i 99,8% av fallen.

När du går omkull är det >90% chans att du slår huvet i asfalten, och du får då ha en jääävligt tung hjälm om asfalten då ska ge vika och ditt huvud borras ner i marken, vilket i teorin hade dämpat slaget då ditt huvud bromsas upp långsammare, men även om du med din ytterst tunga hjälm lyckas penetrera väglaget så är det ju lite dumt att ditt huvud fastnar i marken när resten av kroppen vill fortsätta framåt med 80km/h.

Det är också märkligt hur du menar att vikten spelar lite roll för nacken vid en omkullkörning, då huvudet väger mer, men samtidigt hävdar att det blir STOR skillnad om du får en fågel i skallen. Väldigt motsägelsefullt.

Jag skiter i hur många kg din hjälm väger och du får gärna fylla den med blyhagel om du vill, och förbättra den ytterligare. Jag kör med lätt hjälm

Jag skrev i.o.f.s. inte att det var STOR skillnad. Men ärligt talat. Vilken hjälm skulle du föredra att skalla duvan med? Shoei light eller Shoei heavy?

Klubba. Om du sätter på dig en 800 grams hjälm och jag en 1800 grammare och vi sen faller framstupa med pannan rakt i asfalten så är det inte hjälmens vikt som ökar/minskar skadan. Om vi utgår ifrån att du och jag är lika långa och kroppsligt tunga så är det istället vikten på våra hjärnor som är den avgörande faktorn för hur stora skadorna blir på organen i fråga. Från 1,8 meters höjd, som ju även kan antas vara tämligen nära den genomsnittliga höjden som man faller ifrån vid en hojkrasch, blir hjälmens vikt så gott som irrelevant då hjälmen själv hanterar detta ökade krockvåld. Det är istället hur stor bromskraft som hjärnan utsätts för som är helt avgörande. Den kraften styrs i huvudsak av hjärnans vikt och hjälmens stötupptagningsförmåga. Den tyngre hjälmens ökade rörelseenergi överförs till hjärnan lika lite som ett tågs rörelseenergi överförs till passagerarnas pannlober när tåget bromsar.
Efter vårt experiment får vi väl se vem av oss som reser sig och går därifrån. Jag tror i.a.f. att vi kan enas om att en ärthjärna inte tar någon skada vid ett sådant fall.

Enligt ditt resonemang så skulle ju en toppluva i så fall skydda skallen bättre eftersom den väger mindre. Medans en 10 kg hjälm med extra-allt vad det gäller stötupptagningsförmåga per definition skulle vara mer skadlig enbart pga vikten.

Om bara våra nackar skulle palla så skulle idealvikten på en hjälm ligga på några tiotals ton. Då skulle våra skallar ha förkörsrätt i de flesta olyckssituationer. Vissa ingenjörer har försökt att uppnå detta stadie av säkerhet genom att bygga en mer heltäckande hjälmvariant som kallas bil.

Hjälmars vikt hålls i huvudsak nere av bekvämlighetsskäl då det t.ex. är betydligt mycket mer tröttsamt att köra cross med ett kilo mer kring skallen. Jag skulle då inte välja o köra cross med en 1,8-kilos-kruka. Men jag vet ju samtidigt att denna viktbesparing sker på bekostnad av minskat skydd för krockvåld. I de allra flesta fall skulle ett kilo mer stötupptagningsskydd skydda mer än det skadar. Men visst ökar risken för nackskada om huvudet slungas runt i luften med en högre vikt. Absolut.

Jag förespråkar nu inte att alla ska köpa 1800 grams hjälmar för att de p.g.a. ökad vikt skyddar bättre. Men jag håller inte med om att lättare hjälmar per definition är säkrare. För att skydda mot krockvåld är det hjälmens stötupptagningsförmåga som är den avgörande faktorn. Det största felet köpare gör vid val av hjälm är nog snarare att de köper för stora hjälmar. (Läs; storlek, inte tyngd) Passformen blir därigenom lidande och hjälmen kan helt enkelt inte göra det den är tänkt att göra.

En hjälms skyddsförmåga är resultatet av en mängd olika kompromisser. Man vill ha låg vikt för bekvämt användande och skydd av nacke. Man vill ha mycket "stoppning" för att skydda mot krockvåld, Man vill ha billiga tillverkningsmetoder och så vill man framförallt ha en skitball design för att locka kunder. Hjälmar som den senaste GP-mästarens namn står på skyddar ju som vi vet allra bäst. :fakta

Så länge hjälmen rör sig fritt i tangentens riktning är vikt obra, men så fort den slår i något desto mer stötupptagningsskydd vill då i.a.f. jag ha.

Klubba, du får gärna förklara hur du kommer fram till att mindre stötupptagande material skyddar bättre mot krockvåld än mer av samma vara... :)

Trevlig helg på er. :hej
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En hjälm ska inte fladdra och det gör den inte om den är korrekt konstruerad dvs om den minskar turbulensen bakom huvudet och sitter fast bra.

Tjockt pannben och smala kindben? Köp tjockare kindkuddar

:banana:fyllisar

(den tyngsta hjälm jag haft fladdrade som själve .a. och satt inte heller bra, något jag inte haft problem med senare då jag kört med >1200g dyrhjälmar med bra aerodynamik)

En fjäder fladdrar mer än en blydank och det beror inte på deras aerodynamiska egenskaper...

(Såg ni inte ---> ;) ? )
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tycks ha nördat in totalt på det här ikväll så jag tog och gjorde en liten, men så klart högst vetenskaplig, undersökning av hjälmvikt kontra skydd enligt informationen jag fann HÄR hos nått australiensiskt kraschtest-utvärderings-institut. De har roat sig med att testa hjälmar i storlek large och av de 8 hjälmar som fick maxbetyget (4) i skydd så var snittvikten 1681,6 gram, medans de 12 som fick minimibetyget (2) så var snittvikten 1635,25. Så säkerheten tycks på något mysko sätt vara kopplad till högre vikt... :va

Enligt den sidan så är för övrigt den faktiska snittvikten på 3st Shoei GT Air-hjälmar i storlek large 1617 gram. Den enda Shoeihjälm som fick 4 i betyg var den öppningsbara Shoei Multitec som vägde in på 1756 gram.

Då kan du ju åka med en gjutjärnskastrull på huvet, borde vara riktigt bra :tummenupp

Att en tyngre hjälm skulle skydda mot slag bättre stämmer inte alls, är bara kika på sharp.gov så ser man ganska lätt att så inte är fallet. Om hjälmen fladdrar kanske du ska byta den mot en som är 2 storlekar mindre :brynad

Den näst bästa hjälmen enligt krocktestet var en Shark Evoline och den vägde in på 1807 gram...
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
En fjäder fladdrar mer än en blydank och det beror inte på deras aerodynamiska egenskaper...

(Såg ni inte ---> ;) ? )

Nä jag är full

(Såg du inte --->:fyllisar?)

:7peta

Edit: Du får gärna länka om du ska försöka övertyga oss, annars såg jag ett test på en grönländsk site där dom skrev att om man körde utan hjälm men hade sockerstödda flätor över hela huvudet var bättre än en arasjohei xxmultisuper 35000
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
En hjälm ska inte fladdra och det gör den inte om den är korrekt konstruerad dvs om den minskar turbulensen bakom huvudet och sitter fast bra.

Tjockt pannben och smala kindben? Köp tjockare kindkuddar

:banana:fyllisar

(den tyngsta hjälm jag haft fladdrade som själve .a. och satt inte heller bra, något jag inte haft problem med senare då jag kört med >1200g dyrhjälmar med bra aerodynamik)

Edit: Tunga hjälmar tenderar till att vara billiga hjälmar = mindre pengar på aerodynamik = wobbla s.t.n

I 9 fall av 10 så har nog vobbel med hojens aerodynamik och den faktiska sittpositionen att göra (inkluderat längd på förare osv).
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
I 9 fall av 10 så har nog vobbel med hojens aerodynamik och den faktiska sittpositionen att göra (inkluderat längd på förare osv).

Instämmer. Men enligt mina egna högst vetenskapliga teorier baserade på mina egenhändigt insamlade data så blir det värre med fel hjälm :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jösses vad du raljerar något helt otroligt.

Som tidigare konstaterat har hjälmens vikt INGENTING med stötupptagningsförmågan att göra, en lätt hjälm har precis samma. Däremot kommer den ökade rörelseenergin i en supertung hjälm själv hjälpa till att krossa hjälmen (och ditt huvud) mer. Om man tar din idealhjälm du nämnde som skulle väga 18kg, så säger vi att 10kg av dem är på baksidan huvudet (för visiret e väl lättare) så kommer de 10kg extra att hjälpa till att mosa dig när du fallet med ansiktet först i marken.

Angående cross så finns det folk som fått nackskador utan att ens ha crashat, räcker med en dålig landning eller liknande.

DU svarar konstant på saker jag varken sagt eller frågat, bara för att lyckas få rätt i sak, vilket är ganska tröttsamt så tänker inte försöka argumentera med dig.

Ska man förlöjliga det hela med potentiella teoretiska olyckor på din nivå så ta en kille, Börje säger vi som kör motorcykel med en 2kg hjälm. Börje krockar med en rymmande gris och flyger ut på en åker där han blir överkörd av en skördertröska. Börje blir såklart mos och överlever inte, hade Börje däremot haft en lättare hjälm när han krockat, och dessutom inte varit så tjock, så hade han flygit kortare och skördertröskan hade missat honom och Börje hade överlevt. Och detta bevisar att lätta hjälmar alltid är bäst i alla MC olyckor. PunGt
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top