Hjälp med ZX9R

drakar

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Skövde
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -07
Ska åka och titta på en ZX9R -97. Skulle behöva lite tipps och råd på vad jag bör titta på, grejer som brukar rasa på dem och så vidare. Grejen är den att den har gått rätt långt nämligen 5555mil och det var inte gjord någon service vid 5000, glömde dock fråga om det var gjort någon vid 4000. Är det någon större fara? skulle behöva en massa experthjälp då jag inte är någon hejare på ZX9R eller kawa överhuvetaget.

tack på förhand!

/Robin
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
De gamla ÄTER topplockspackningar och skevar toppar på löpande band. Köp nåt annat.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Ventilerna har en tendens att bli slitna runt 4000 mil. jävla jobb att byta.

kolla växellådan noga så den känns distinkt och säker. har du möjlighet att verkligen provköra så kolla hård acceleration på 1:an -3:an. kolla så växlarna glider i smidigt och att dom inte hoppar ur när du drar på


ett annat tips. betala inte för mycket.
lycka till
 

drakar

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Skövde
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -07
Grejen är den att ZX9r 97 var billigare i försäkring än både gixxern och ZX9r 98 (och framåt). Det skilde som mins 4000 emellan dem. Fast jag kanske är för snål :D

Vad är ett rimligt pris då? är 30000 för mycket?
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Ny motor från -98. äldre zx9r har stora problem med växlelådan och vattenpumen. Så gör som någon annan sa, lägg till några kronor och köp en nyare än 98 så får du en bättre hoj.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ha även i åtanke att 98:an är dryga 30kg lättare än 94-97. Det är i princip en ny hoj som inte har så mycket gemensamt med sin föregångare mer än namnet. Som tidigare i tråden, vattenpump, växellåda och topplockspackning. Väldigt vanligt att topparna är spruckna också. 98 har lite växellådsstrul man kan råka ut för, 3:an hoppar ur för att det är felschimsat från början och tål inte mycket slitage.
 

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Går den bra i lådan utan växlar som hoppar ur och låter bra i motorn i övrigt utan missljud, och du dessutom är nöjd med priset så gör affär. Det är trots allt du själv som ska trivas och leva med den!

Min zx9,a 95,a har gått en bra bit över 6000mil nu och jag har kört över 2000mil och inte mekat någonting med den, förutom vanliga servicar, min fick jag inte med nån service bok till så jag har inte en aning hur den har skötts. Så går den bra och känns ok, så är det oftast så.

Sen kan man alltid säga, köp en 98,a eller varför inte en 00,a som har bättre låda!
Men jag tror iaf, att man har sina själ att man tittar på en specifik årsmodell av oftast ekonomiska själ eller bra pris, mm.
Vill du vara säker på att ingenting är trasigt eller utnött, köp en ny hoj.

Vanligaste felen vad jag hört är,, vxl, lådan som 3,an och 5,an kan hoppa ur på, kollas genom att gasa och släppa upp hastigt och gasa igen,, topp packningen, kollas genom att titta på kylarlockets insida efter skumbildning samt kylarvattnet är rent och fint likaså att oljan inte är vit och att det inte kommer avgaser ur kylarvattnet med hojen igång,mm!
Om dom inte servat den så kan du lysna om den tickar mycket om ventilerna, dom kostar en slant att justera in, runt 3500kr nu på vintern, men är ganska lätt att justera själv om man inte har tummen mitt i handen, ventilerna måste skimsas in med hjälp av ett bra bladmått.

Här en bra länk där det står hur du gör samt all spec på hojen!
Lycka till med köpet!

http://gpz900r.se/files/manual/
 

cstinge

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV 1000 S
har ägt en zx9r årmsodel 95. hade gått 6500 när jag köpte den. körde 1500 mil med den fungerade hur bra som helst..
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Skulle nog gå på 98:an jag också.. Bättre på allt, saknar typfel dessutom.
 

Kneedrag

Guest
98 och uppåt bättre köp


Här är citat fråm senaste motorrad (kanonbra tidning) senatse nr UTE nu så spring o köp. För det är 2 sidor bara om ZX9r.

Den första genrationen led av läckande topplockspackning och otäta vattenpumpar. 1996 börjde styrfladdret. Vid en provkörning ska man prova växellådan extra kritiskt. Håll fingrarna borta om växlarana tenderar hoppa ur. Den tredje modellserien fick mindre effektiva bromsbelägg för att råda bot på styrfladdret. Först den fjärde versionen från och med 2002 betraktas som helt tillförlitlig

Min kille har haft en zx9r 00. Den var grym. Härlig motor.
Citat motorrad. "höga miltal på mätaren är absolut inga problem och vi känner till flera exemplar som rullar närmare 10 000 mil".
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om dom inte servat den så kan du lysna om den tickar mycket om ventilerna, dom kostar en slant att justera in, runt 3500kr nu på vintern, men är ganska lätt att justera själv om man inte har tummen mitt i handen, ventilerna måste skimsas in med hjälp av ett bra bladmått.

Vanligtvis brukar det vara tvärtom, ojusterade ventiler innebär för litet eller inget ventilspel alls. Ventilskaften sträcks och ventilsätena slits i första hand. Lite ventilslammer är inget att oroa sig för, däremot om det är väl tyst är det läge att kolla upp det. 94-97 är det ganska lätt att justera ventilerna, man behöver inte ens lossa kamaxlarna, 98 och framåt är det krångligare, man måste demontera kamaxlarna och shimsen ligger under ventiltryckarna.

98 och uppåt bättre köp
. Den tredje modellserien fick mindre effektiva bromsbelägg för att råda bot på styrfladdret. Först den fjärde versionen från och med 2002 betraktas som helt tillförlitlig

Något styrfladder i egentlig mening kan jag inte påstå att jag upplevt, däremot ordentliga vibrationer under hård inbromsning, olika med olika bromsbelägg. Styrfladder/styrslag har jag däremot upplevt ut ur kurva med hårt påslag och samtidigt passerat gropar/tjälskott eller liknande. Sammantaget tycker jag köregenskaperna inte bjuder på några överraskningar, trygga och stabila hojar. Låånga dagsetapper på bortåt 100 mil går bra tycker jag, däremot kan den upplevas lite klunsig på bana, framförallt första generationen.



Har ägt en -94 äger en -00 f.n.
 
Last edited:

drakar

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Skövde
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -07
Tack för hjälpen!
Får se hur det blir ska åka och titta på den i morgon.
 

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Vanligtvis brukar det vara tvärtom, ojusterade ventiler innebär för litet eller inget ventilspel alls. Ventilskaften sträcks och ventilsätena slits i första hand. Lite ventilslammer är inget att oroa sig för, däremot om det är väl tyst är det läge att kolla upp det. 94-97 är det ganska lätt att justera ventilerna, man behöver inte ens lossa kamaxlarna, 98 och framåt är det krångligare, man måste demontera kamaxlarna och shimsen ligger under ventiltryckarna.


Aj då det viste jag inte, både min och kompisens hoj slutade ticka nästan helt efter injusteringen av ventilerna.
Och vad jag har fått lära mig så är ventilerna och ventilsätena väldigt hårda, så att dom iaf, inte nöts ner fortare än skimsen, men å andra sidan så är jag ingen expert i ämnet så ska mäta upp allt igen så att inget gått fel när vi justerade in dom sist, bra att du är vaken:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Aj då det viste jag inte, både min och kompisens hoj slutade ticka nästan helt efter injusteringen av ventilerna.
Och vad jag har fått lära mig så är ventilerna och ventilsätena väldigt hårda, så att dom iaf, inte nöts ner fortare än skimsen, men å andra sidan så är jag ingen expert i ämnet så ska mäta upp allt igen så att inget gått fel när vi justerade in dom sist, bra att du är vaken:tummenupp

Schimsen nöts inte överhuvudtaget, de kan du återanvända. När man justerar brukar det gå att möblera om med schimsen(mät med micrometer, märkningen brukar försvinna) så man slipper köpa alla nya. Det som eventuellt orsakar större ventilspel på din hoj (-95) är att kamnockar eller ventilsläporna slits.

Ventiltick sålänge det inte är knack är inget farligt. På racemotorer brukar man justera till största spel inom toleranserna.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Lägg till lite och köp 98 eller nyare, det är en HELT annan hoj. Jag har haft 3 st, (2x -99 och 1x -01) och kan lova dig att du kommer att bli nöjd! Underbar motor, inga direkta barnsjukdomar, stadig och björnstark. Sportig, samtidigt bekväm...
De gamla (före -98) är, förutom fulare, väl kända för att strula med framför allt växellådan. Vad det gäller försäkringen så kan det omöjligt skilja så mycket...
 

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
kannonställe det här forumet, man får alltid lära sig nått nytt :tummenupp
Då till den stora frågan, hur gick det för trådskaparen, blev det en gammel ninja eller blev du skrämd av all negativitet??
Personligen så hade jag aldrig köpt en om jag läst den här tråden innan köp, hadde jag inte vågat, verkar ju vara ett under att dom går i huvudtaget!
Som tur är, eller snarare otur kanske så har jag redan 2st 95,or hemma som jag och kompisen kört massor på i flera år utan problem.
Men frågan kvarstår dock, hur gick det, blev det affär??:)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top