Går den bra i lådan utan växlar som hoppar ur och låter bra i motorn i övrigt utan missljud, och du dessutom är nöjd med priset så gör affär. Det är trots allt du själv som ska trivas och leva med den!
Min zx9,a 95,a har gått en bra bit över 6000mil nu och jag har kört över 2000mil och inte mekat någonting med den, förutom vanliga servicar, min fick jag inte med nån service bok till så jag har inte en aning hur den har skötts. Så går den bra och känns ok, så är det oftast så.
Sen kan man alltid säga, köp en 98,a eller varför inte en 00,a som har bättre låda!
Men jag tror iaf, att man har sina själ att man tittar på en specifik årsmodell av oftast ekonomiska själ eller bra pris, mm.
Vill du vara säker på att ingenting är trasigt eller utnött, köp en ny hoj.
Vanligaste felen vad jag hört är,, vxl, lådan som 3,an och 5,an kan hoppa ur på, kollas genom att gasa och släppa upp hastigt och gasa igen,, topp packningen, kollas genom att titta på kylarlockets insida efter skumbildning samt kylarvattnet är rent och fint likaså att oljan inte är vit och att det inte kommer avgaser ur kylarvattnet med hojen igång,mm!
Om dom inte servat den så kan du lysna om den tickar mycket om ventilerna, dom kostar en slant att justera in, runt 3500kr nu på vintern, men är ganska lätt att justera själv om man inte har tummen mitt i handen, ventilerna måste skimsas in med hjälp av ett bra bladmått.
Här en bra länk där det står hur du gör samt all spec på hojen!
Lycka till med köpet!
http://gpz900r.se/files/manual/