Hjälp med Valter Moto fotpinne

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Har Valter Moto fotpinnar på båda sidorna på min 954 men på högersida finns dé inget fäste/plats för sladden till ljussignalen för fotbromsen. Han som sålde hojen till mig sa att dé finns nån typ av kortare modell som ska finna i hojbutiker men jag hittar ingen. Ska va en typ av hydralisk pressare som trycker in nålen när jag bromsar. Nu hänger sladden bara lös på sidan och oroginalpinnarna ligger i Göteborg och hojen måste besiktigas snart. Hjälp uppskattas! :)

PS. Bilden é lite halvmörk men tycker ni dé é otydligt kan jag ta en till. Ser bra ut när jag tittar, kanske för att jag ser dé jag vet :-/
 

Bifogat

  • DSCN0079.JPG
    DSCN0079.JPG
    66 KB · Visningar: 150

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Prova att ta tag i den lilla metallbit som sticker ut längst ner och dra i den och kolla om bromsljuset tänds?

Om det är ett litet hål i den brukar det vara att det skall fästas en fjäder där som sedan dras till fotpinnen. Försök hitta microfisch på hur det ser ut original så får du en uppfattning om hur det skall funka.

Mikrofisch hittar du i en sticky på teknikforumet.
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Prova att ta tag i den lilla metallbit som sticker ut längst ner och dra i den och kolla om bromsljuset tänds?

Om det är ett litet hål i den brukar det vara att det skall fästas en fjäder där som sedan dras till fotpinnen. Försök hitta microfisch på hur det ser ut original så får du en uppfattning om hur det skall funka.

Mikrofisch hittar du i en sticky på teknikforumet.

Provade att dra i metallbiten som stack ut och mycket väl tändes bromsljuset :) Jag kollade Mikrofischen men originalpinnen har inte samma funktion. Förra ägaren snacka om en typ av adapter som fungerar hydraliskt och é kortare än original. é dé något du känner till?
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
[Du behöver en hydraulisk bromsljuskontakt som du sätter i i stället för banjobulten. Finns hos alla hojbutiker, och funkar på mina Valter Motopinnar iaf.
Per
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
[Du behöver en hydraulisk bromsljuskontakt som du sätter i i stället för banjobulten. Finns hos alla hojbutiker, och funkar på mina Valter Motopinnar iaf.
Per

Blir dé till att klippa och skarva kontakterna då? väldigt konstigt att de sa att de inte hade såna "adaptrar" som de kallade dé. får väl åka till honda och yamaha och höra med de igen. vad går en sådan på då ungefär?
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
En sån kostar ca en hundring, kanske lite till och ser ut som en banjobult med ett par sladdar som sticker ut ur bultskallen. På dom sladdarna sitter det vanligtvis standard japankontakter redan pålödda så det är bara att koppla in dom. Skitenkelt.
Lycka till.........Per
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
U ripped my nick :fatta!

Den stod ju klar och öppen för att snattas från dig :tungan

En sån kostar ca en hundring, kanske lite till och ser ut som en banjobult med ett par sladdar som sticker ut ur bultskallen. På dom sladdarna sitter det vanligtvis standard japankontakter redan pålödda så det är bara att koppla in dom. Skitenkelt.
Lycka till.........Per

Skitbra :)
då drar jag ut imorgon till hojbutikerna i denna lilla stad och hör om de skulle ha sånt. Man tackar och bugar för hjälpen :)
 
Last edited:

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
En sån kostar ca en hundring, kanske lite till och ser ut som en banjobult med ett par sladdar som sticker ut ur bultskallen. På dom sladdarna sitter det vanligtvis standard japankontakter redan pålödda så det är bara att koppla in dom. Skitenkelt.
Lycka till.........Per

Idag va jag på Yamaha center och Honda men ingen av de hade en aning om vad dé va för något. :( Vet du nån som säljer sådana?
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Vet du nån som säljer sådana?
Kolla med Touringbutiken. Det är väl nått i stil med denna du söker:
63-3114.jpg

Artnr:63-3114 Märke:SPIEGLER
(OBS! Bara ett exempel. Är inte alls säker på att det är rätt stigning på gängorna för din hoj.)
 
Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
aha okej..äntligen förstår man hur den ser ut iaf :) min nästa dumma fråga, var ska den sitta?

Ta bort befintlig banjobult och peta dit den nya med sladdar på...
Koppla in sladdar, lufta bromsen och presto... du har bromsljus!!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men nog måste det vara lättare att sätta en fjäder i bromsljuskontakten och fästa den i pedalen med ett buntband (eller ett seriösare sätt om man ids).

Annars kanske en annan kontakt än den befintliga passar bättre, det finns buntvis med mekaniska kontakter att välja på hos en välsorterad moppe/motorcykelhandlare, och då slipper du lufta om systemet.
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Ta bort befintlig banjobult och peta dit den nya med sladdar på...
Koppla in sladdar, lufta bromsen och presto... du har bromsljus!!!


Okej så den gamla svarta "skruven" ska bort och där ska sladdarna kopplas in och skruven ska in där fotpedalen pressar? Har jag förstått det här rätt nu? :)
Har inte original pinnarna här, därför jag é så osäker på hur dé ens ska sitta överhuvudtaget. Mest förvirrad om vilket som ska sitta var.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Rätt förstått fast tvärtom. På din ursprungsbild är det bulten till höger som håller bromsslangen i själva bromspumpen du skall byta ut.
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Rätt förstått fast tvärtom. På din ursprungsbild är det bulten till höger som håller bromsslangen i själva bromspumpen du skall byta ut.

Härligt :) några arbetskamrater kände direkt igen den hydraliska kontakten och förklarade precis hur den ska sitta. men vet ingen butik här i skåne som säljer sånt. jävligt skumt att honda och yamaha inte visste vad jag prata om. får ringa Touringbutiken och se om de vet om gängorna passar min hoj :)
wish me luck
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Orginalnr på hynda 90145-MS9-612 10mm * 22mm men nån gängstigning redovisade de inte. 10* 1,0 eller 10* 1,25 i stigning det är frågan det. Hos crossbutiker är sannolikheten större att hitta än rena landvägsbutiker när det gäller dylika kontakter. Leta i gula sidorna
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top