Hjälp med linux

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
För ett par dagar sedan så installerade jag mandrake 10.1 på min burk. Jag har aldrig tidigare vart i kontakt med linux så jag är en nybörjare.

Nu till problemet. Jag får inget ljud.... eller iaf inte på det viset som jag vill få ljud. jag får ljud genom den vanliga analoga utgången. men nu är det som så att jag använder mig av en digital coax utgång. och där kommer det inget ljud.
Har försökt hitta någon bra gudie för detta på nätet men kammat hem noll. så nu står hoppet till sporthoj.com och dess stora kunskapsbas...

ljudkortet är integrerat i moderkortet som är ett asus a7n8x-deluxe.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
En annan är också amatör. Men prova att justera med alsamixer, kan tänkas att någon kanal är avstängd.

Ett PM till Ninjaboy hjälper nog annars, han ska tydligen vara en hejare på linux, och Mandrake disten.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
morlock skrev:
Ett PM till Ninjaboy hjälper nog annars, han ska tydligen vara en hejare på linux, och Mandrake disten.

Precis som allt annat datorrelaterat. En klippa helt enkelt. :Bugar
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tack för berömmet. :rodnar

Linux fungerar i dag utmärkt till 95% av all hårdvara men vill man utnyttja alla finesser kan det bli knepigt då hårdvarutillverkarna sällan släpper kompletta specar på deras intellektuella egendom. Nvidia och ATi t ex är dock rätt bra på att supporta Linux på sitt eget sätt.

Om du menar S/PDIF-utgången så stöds den inte via ALSA men Nvidia har själv support för den numera och jobbar på fullt ALSA stöd. Kolla den här länken:

http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.0-0301

Tyvärr är installationen kanske inte helt tilltalande för en nybörjare. :( Men du är ju ingenjör så du kan väl inte motstå att mecka lite :D så om du vill försöka så kan du pm:a.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Tänkte låna tråden lite...

Slackware och trådlöst orinoco nätverkskort, hur ska man få det att rulla?
Jag får då inte till det :va
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
jag har fortfarande inte fått igång mitt ljud.... installerade drivarna från länken ovan, med lite strul med det gick... men det vill inte fungera, antar att jag måste aktivera porten någonstans, men var??? ändrade drivaren till nvaudio, men sen då???
 

Coola Ola

Guest
Trötter skrev:
lånar tråden lite: hur funkar linux med spel, går det och använda mina pc-spel till linux?

Ja, de flesta spel funkar. Så gott som alla spel från iD Software finn ju i Linux-version t.ex. och många nya spel som släpps kommer i win och linux-version samtidigt. En del har inte officiellt linuxstöd men går att spela ändå med hjälp av t.ex. WineX
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top