Hjälp med info om olika motorcyklar

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Den var ju intressant! Ska kika närmare på den. Då jag inte har varit inne på supermotard så får jag ändå ett intresse eftersom jag vill lära mig att wheela :banana . Har för mig att jag har hört att det är "enklare" att lära sig wheela på en motard än på exempelvis en sporthoj. Men vad vet jag? Jag är ju grön på detta. Sen handlar det också om inställningen man har. Allt går bara man vill! Så hojen har egentligen ingen betydelse.

Jag är väldigt grön på detta. Så nu låter det säkert som om jag är helt ute och cyklar bland molnen när jag frågar dig vad du menar med slirkoppling? Vad gör den för skillnad?

Jag är 24 år så försäkringarna är rätt saftiga för mig då jag inte har tagit kortet heller ännu.
Muller gillar jag! :D Det tycker jag har betydelse. Men TSL vilket märke är det?

Den såg riktigt bra ut. Hur är den att köra på exempelvis Knix kurser på mindre banor? Det ser ut att vara mer en hoj för storbana?

En KTM 950 funkar utmärkt att slanga med. Tyngdpunkten och att kraften kommer vid lågt varv i en 1- el 2-cylindrig hoj gör att en motard vanligtvis är relativt odramatisk att köra bakhjul med. Det är svårt ändå(jag kan det intet) men det är ju svårare med all effekt på topp och låg tyngdpunkt.

En slirkoppling sitter förmodligen på den 1290n du har övningsåkt på, eller har du fått förklarat för dig vad mellangas är? En slirkoppling gör i bästa fall att du t.ex. kan komma in i en kurva på 6an, frikoppla och trycka ner till trean och bara släppa kopplingen. Den har koll på hur fort koppling och motor snurrar och hjälper de att möta varandra kan man säga. Man slipper mellangasa och motorn tar hand om sig själv lite typ. Kontrollerad motorbroms kanske man kan skriva extremt kortfattat. Jag hade skrivit ett jätteutförande om hur det fungerar men kände att det var onödigt. Fundera inte på att det är slirkoppling eller inte skulle jag säga, det är bara två olika körstilar och tekniker.

Jag tror han menar Suzuki TL 1000 S(TLS).

En tuono är nog inga problem på knixkurser. En Mille är ju lite annan körstil och lite trixigare kanske, det är ju mer en ren sporthoj.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Slirkoppling är till för att undvika ofrivilliga bakhjulslåsning vid nedväxling. Speciellt vid fuktigt väglag eller vid agressivare körning.

Det kallas "Slipper clutch" på engelska.

Generellt är Rad fyror lite snällare att motorbromsa med än V-twin. Samt större kubik kraftigare motorbroms.
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
VRT firestorm, SV100, aprilia Falco

Klubba fick 1 rätt, och det var Aprilia Falco!

VRT firestorm är skit, omöjligt att hitta en sådan hoj. SV100 är jävligt slö, moppe skit.

Du ska självklart ha en Aprilia Falco/Tuono/Mille. Allt annat är skit och det kommer alltid vara så. Lyssna inte på de andra!

Däremot är VTR Firestorm och SV1000 bra alternativ också. Lägg också till TL1000 i listan.

Men först och främst går du för en Aprilia.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Klubba fick 1 rätt, och det var Aprilia Falco!

VRT firestorm är skit, omöjligt att hitta en sådan hoj. SV100 är jävligt slö, moppe skit.

Du ska självklart ha en Aprilia Falco/Tuono/Mille. Allt annat är skit och det kommer alltid vara så. Lyssna inte på de andra!

Däremot är VTR Firestorm och SV1000 bra alternativ också. Lägg också till TL1000 i listan.

Men först och främst går du för en Aprilia.

Jag skulle inte rekomendera en TL1000S till en nybörjare, har haft en och de bits lite. Roliga hojar annars, men tankslappers och annat hyss de kan få för sig är mindre underhållande. TL1000R är en helt annan hoj med helt annat chassi, just for the record
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag skulle inte rekomendera en TL1000S till en nybörjare, har haft en och de bits lite. Roliga hojar annars, men tankslappers och annat hyss de kan få för sig är mindre underhållande. TL1000R är en helt annan hoj med helt annat chassi, just for the record
Lite?
De bits som en drake om man har original dämpare bak, blev många kalsongbyten under tiden jag ägde min :näsblod
TLR är ju klart vassare, men kostar väl lite mer att försäkra?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sitter Kajan! och letar hoj som ska passa på bra på gocartbana (knix) är det nog bäst att hålla sig till diverse motarder.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Sitter Kajan! och letar hoj som ska passa på bra på gocartbana (knix) är det nog bäst att hålla sig till diverse motarder.

Nej nej syftet är inte bara knix (gokartbanor) utan jag undrade bara hur det var att köra en sådan hoj på en knix kurs. Jag kommer vilja köra ute på gatan och även på storbanor.

Slirkoppling är till för att undvika ofrivilliga bakhjulslåsning vid nedväxling. Speciellt vid fuktigt väglag eller vid agressivare körning.
Det kallas "Slipper clutch" på engelska.
Generellt är Rad fyror lite snällare att motorbromsa med än V-twin. Samt större kubik kraftigare motorbroms.
Okej tack då tror jag att jag hänger med!

En KTM 950 funkar utmärkt att slanga med. Tyngdpunkten och att kraften kommer vid lågt varv i en 1- el 2-cylindrig hoj gör att en motard vanligtvis är relativt odramatisk att köra bakhjul med. Det är svårt ändå(jag kan det intet) men det är ju svårare med all effekt på topp och låg tyngdpunkt.

En slirkoppling sitter förmodligen på den 1290n du har övningsåkt på, eller har du fått förklarat för dig vad mellangas är? En slirkoppling gör i bästa fall att du t.ex. kan komma in i en kurva på 6an, frikoppla och trycka ner till trean och bara släppa kopplingen. Den har koll på hur fort koppling och motor snurrar och hjälper de att möta varandra kan man säga. Man slipper mellangasa och motorn tar hand om sig själv lite typ. Kontrollerad motorbroms kanske man kan skriva extremt kortfattat. Jag hade skrivit ett jätteutförande om hur det fungerar men kände att det var onödigt. Fundera inte på att det är slirkoppling eller inte skulle jag säga, det är bara två olika körstilar och tekniker.

Ja givetvis är det svårt. Men övning ger färdighet! Sedan är jag också helt grön på allt detta med körning så jag har inga förväntningar alls på att klara av det på en kort tid. Utan det får ta sin tid. Men viljan finns där!

Jag känner igen mellangas samt slirkoppling men kommer inte riktigt ihåg vad som hände med hojen, men okej tack, då förstår jag det nu. Ska lägga det på minnet!

Slirkoppling är till för att undvika ofrivilliga bakhjulslåsning vid nedväxling. Speciellt vid fuktigt väglag eller vid agressivare körning.
Det kallas "Slipper clutch" på engelska.
Generellt är Rad fyror lite snällare att motorbromsa med än V-twin. Samt större kubik kraftigare motorbroms.

Bakhjulslåsning är inget jag strävar efter :p Så det är bra att veta!
Yes precis större kubik kraftigare att motorbromsa har jag verkligen märkt av när jag har kört 1290 och sedan nu kört MC lektioner på körskolans hojar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tuono och liknande funkar utmärkt, de är såklart lite tunga för att köra riktigt fort (jaga motard) men annars inga problem. Är inte så förtjust i knix själv, men brukar normalt köra i röd grupp de gånger jag tycker jag vill prova och hojarna funkar faktiskt bättre (eller är det min kondition?) i de långsammare grupperna.

Är inne på min 3e Tuono, så jag tänker inte rekommendera hoj. Det är dock den mest kompetenta twinnen i prisklassen, de japanska är mer säljekonomiskt anpassade med billigare (enklare) komponenter.
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Jag skulle inte rekomendera en TL1000S till en nybörjare, har haft en och de bits lite. Roliga hojar annars, men tankslappers och annat hyss de kan få för sig är mindre underhållande. TL1000R är en helt annan hoj med helt annat chassi, just for the record

Lite?
De bits som en drake om man har original dämpare bak, blev många kalsongbyten under tiden jag ägde min :näsblod
TLR är ju klart vassare, men kostar väl lite mer att försäkra?

Jag vet inte om jag håller med..
Jag kanske inte är helt nybörjare på hoj, har dock aldrig kört sporthoj förutom när jag körde upp..
Den snabbaste hojen jag ägt innan var nog min KLX650R SM.

Jag tycker den är riktigt lättkörd, förutom att jag inte är 100 överens med körställningen, men det är nog mer en vanesak med tanke på tidigare fordon.
Dock är min utrustad med Öhlinare bak och styrdämpare fram, kanske gör stor skillnad?

Visst, den är ett monster när man vrider på rullen, men som "nybörjare" vrider man nog inte lika mycket som en erfaren förare :)
Sen, LJUDET och framförallt vridet gör ju att man får ståfräs..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag vet inte om jag håller med..
Jag kanske inte är helt nybörjare på hoj, har dock aldrig kört sporthoj förutom när jag körde upp..
Den snabbaste hojen jag ägt innan var nog min KLX650R SM.

Jag tycker den är riktigt lättkörd, förutom att jag inte är 100 överens med körställningen, men det är nog mer en vanesak med tanke på tidigare fordon.
Dock är min utrustad med Öhlinare bak och styrdämpare fram, kanske gör stor skillnad?

Visst, den är ett monster när man vrider på rullen, men som "nybörjare" vrider man nog inte lika mycket som en erfaren förare :)
Sen, LJUDET och framförallt vridet gör ju att man får ståfräs..
Med original bakdämpare och utan styrdämpare är det en dödsfälla haha, men faaan vilken underbar sådan :)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Har du annan (framförallt) bakdämpare så har du ju i princip eliminerat felkällan som gör TLS "livsfarlig". Utan att egentligen veta (utan bara läst om det) så är det väl skruvdämparen som ställer till att man kan få rejäla kast.
Den kallas ju inte widowmaker för inget.

Gissningsvis är det vid lite hårdare körning detta kan ske. Det är ju inte så att den kastar av en om man söndagskör.

Angående hojval, tycker du Duken är för dyr att äga? För med lite prutning och känsla så nog tror jag man kan få en Superduke 990 för runt 40.
Jag köpte ju min för 45 för två år sedan, dom kan ju inte ökat i pris sedan dess.
Om det är en Superduke som får ditt hjärta att klappa så kanske det är värt nån extra tusenlapp? Det är ju ändå aldrig vettigt ekonomiskt att köpa hoj...
 

Jimmy

Guest
Den såg riktigt bra ut. Hur är den att köra på exempelvis Knix kurser på mindre banor? Det ser ut att vara mer en hoj för st?

Jag skulle nog inte ge mig in på en gocartbana motsv. med millen, på andra större banor jag kört är den såpass bra att jag inte tänker göra mig av med den.

Vidare kör jag inte i stan heller om jag inte måste, blir häng på armarna. Det blir det iof med de flesta modernare sporthojar så...

Jag anser att millen ger mycket sköj för en ringa peng. Vill du ha mitt regnr för försäkringsjämförelse så skicka pm
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Samtliga hojar nedan är nakna hojar som jag tror har billig försäkring, det finns garanterat rejsigare hojar att köpa, men då du nämnde er6 och z750 tror jag dessa passar in hyggligt i samma ram.

Jag började på en er6f (er6 med kåpor) och tyckte det var en lättkörd och kul hoj, gjorde vad den skulle och kändes rolig såväl på landsväg som på knix eller kurvig bana. Tidigt vrid och låg växling gjorde den riktigt pigg i stadstrafik och upp till 140km/h någonstans.
Personligen gillade jag inte twinljudet från er6an och det var nästan det som styrde mig därifrån mot en radfyra mer än att jag ville ha en snabbare hoj.

Om du är okej med er6 kan du kika på Suzuki Gladius, det är en motsvarande hoj fast med V-twin istället för parallelltwin som på er6.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_SFV650_Gladius

Yamaha har också ett fordon i klass med er6 och Gladius, fast med radfyra. XJ6n diversion.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/xj6/2009/

z750 har jag provkört en del, jag upplever den som er6n:s storebror, känns större, mer rejäl, mer tilltagen. Men det är ingen twin i den, utan en radfyra. Om du kan leva med radfyror så skulle jag säga att z750n också är väldigt lättkörd, upprät körställning, snäll motorkaraktär på botten samtidigt som den har gott om kraft i toppen.

Just nu kör jag en kåpad Honda CBR600FS, jag tror motsvarigheten utan kåpor kallas för Hornet (CB600F), kan vara värt att slänga ett öga på, men då är det också radfyra.

Dem två hojarna som du föreslog Suzuki Gladious och Yamaha XJ6n är rätt i utseende! :)
Nu ska jag kika närmare på dem via blocket hur pisterna ser ut för dem samt försäkring.

Varför gillade du inte twinljudet från er6an?
Om man köper en Er6a med kåpor, kan man ta av kåporna så det blir som en nakenhoj? (Kanske en konstig fråga, men bättre att fråga än att undra)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dem två hojarna som du föreslog Suzuki Gladious och Yamaha XJ6n är rätt i utseende! :)
Nu ska jag kika närmare på dem via blocket hur pisterna ser ut för dem samt försäkring.

Varför gillade du inte twinljudet från er6an?
Om man köper en Er6a med kåpor, kan man ta av kåporna så det blir som en nakenhoj? (Kanske en konstig fråga, men bättre att fråga än att undra)

Det borde ju gå, men det är nog en del jobb att göra det. Plus att man nog får skaffa plasten till nakenmodellen, annars ser man alla fuskhål som döljs av plasten. Och det är nog en del jobb med att göra det. Men jag har aldrig tittat under plasten på varesig F eller N modellerna.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Okej jag kommer inte göra det. Men kul att veta hur man kan experimentera!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det går men som sagt bör man skaffa plasten (iaf kylarvingarna) från en N och ny framlykta får man också ordna.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Okej, jag är så grön på detta så jag bör nog börja med min körning och sedan på vägen lära mig att mecka.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Varför gillade du inte twinljudet från er6an?
Om man köper en Er6a med kåpor, kan man ta av kåporna så det blir som en nakenhoj? (Kanske en konstig fråga, men bättre att fråga än att undra)
Jag föredrar ljudet av en radfyra, så jag kan inte uttala mig om er6 har ett bra eller dåligt twinljud, själv är jag inte så förtjust i det bara.

Men lyssna på youtube, finns gott om ljudklipp med olika avgassystem och är du tveksam till om det låter rätt i ett video-klipp så kan du alltid posta klippet i er6-tråden och fråga. :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Med original blås så är ljudet på en ER6 inte alls upphetsande.
Blir mycket bättre om man byter, se till att skaffa helsystem isåfall så blir du av med den enorma katten som sitter där original också.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
http://www.blocket.se/stockholm/Kawa...84860.htm?sa=1

Den där ser bra ut i mina ögon. Kanske kan dra ner något på priset då min maxgräns är 40 000 riksdaler.
Är det något jag ska tänka på om jag kollar på denna?

Jag fick information från körskolan att de använder sig av Honda Hornet 2011-2012 600 cc. Och den hojen är tråkig.... Jag vill ha mer karaktär i den jag ska köpa!

Hur länge håller hojsäsongen på? Till September-oktober? Tänkte om det kanske finns ställen som man kan hyra en hoj på? Fast det känns tråkigt det med. Men ändå ett förslag kanske Men tanke på att vintern än längre än vad man vill att den ska vara.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top