Hjälp med analys av fjädringen på hojen

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Jag skulle dock vilja ha mer information om hur du upplever gaffeln innan jag ens försöker mig på mer rådgivning. Hur känns bromsresponsen och hur känns slutet av inbromsningen...? Litar du på kontaktkänslan och feedbacken under inbromsningen...? Hur känns instyrningen...? Över eller understyrd...? Hur känns hojen mitt i sväng...? Välbalanserad...? Hur känns utgången...? Kan du hålla den linje du vill eller driftar du brett...? Allmän kontaktkänsla och feedback...? Allmän komfort och funktion över gupp...?
Detta är jag skitdåligt på men här kommer ett försök:
fram känns lättare ( fick dra åt styrdämparen för att inte få fladder) inbromsningarna är ok men jag vågar inte bromsa lika hård som förr eftersom jag inte har förtroende för hojen. Det största problemen som jag upplever är att det käns ostabilt bak vid gaspådrag och om man fortsätter att gasa med lätt nedlägg så fortplanta sig allt till fram och till slut så måste jag slå av för att inte vobbla av hojen.
tycker att hojen driftar mer än normalt .
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
fram känns lättare ( fick dra åt styrdämparen för att inte få fladder) inbromsningarna är ok men jag vågar inte bromsa lika hård som förr eftersom jag inte har förtroende för hojen. Det största problemen som jag upplever är att det käns ostabilt bak vid gaspådrag och om man fortsätter att gasa med lätt nedlägg så fortplanta sig allt till fram och till slut så måste jag slå av för att inte vobbla av hojen.
tycker att hojen driftar mer än normalt .

Om hojen helt plötsligt känns lättare fram så beror det oftast på just det - vikt har flyttats från framhjulet till bakhjulet, det vill säga hojen har blivit högre fram, lägre bak eller båda två på samma gång. Om du bara har bytt framgaffel skulle detta kunna bero på högre montering, för styv fjäder, för mycket förspänning eller för lite returdämpning.

Du säger att stabiliteten under inbromsning är OK men att stabiliteten under gaspådrag blivit sämre. En hoj som är nervös under gaspådrag (men inte under inbromsning) beror oftast på att den är för hög fram, för låg bak eller båda två på samma gång. Om du bara har bytt framgaffel så skulle även detta kunna bero på högre montering, för styv fjäder, för mycket förspänning eller för lite returdämpning.

En hoj som driftar brett vid gaspådrag ut ur kurva beror allt som oftast på att den är för hög fram, för låg bak eller båda två på samma gång. Om du bara har bytt framgaffel så skulle även detta kunna bero på högre montering, för styv fjäder, för mycket förspänning eller för lite returdämpning.

Flera av dessa saker rimmar illa med det som nämnts tidigare i tråden (att det ser ut som att den går djupt i framgaffelns slag) och om man summerar allt så är det egentligen bara "för lite returdämpning" som blir kvar. Det kan vara så enkelt som att det hjälper med några klick returdämpning, men jag är misstänksam att delar av dina problem orsakas av stötdämparen eller av motstridiga framgaffelproblem (till exempel alldeles för mycket förspänning kombinerat med för mjuk fjäder och för mjuk luftpelare). Rådgivning från någon som inte är på plats blir i sådana fall mer eller mindre meningslös. Det bästa är om du själv (eller killen som sålt och monterat grejerna) kan gå igenom varje tänkbar parameter för sig. Ställ in häng med förare efter varje ändring (skit i häng utan förare, det betyder ingenting) och skriv ner alla ändringar ni gör.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta är nästan omöjligt, alltså att försöka analysera feedback från en okänd, för många parametrar som kan missuppfattas.
Först måste man tala "samma språk" annars kan det bli riktigt fel.

Du skriver driftar och lättare, exakt vad menar du med det?

När i böj driftar han och hur?
Kommer du in till apex och problemen börjar där eller börjar han driva först när du slår på men styr till dess?
Kommer du ens in?
Vill bak ställa ut eller trycker det fram rakt ut?
Vilken böj är det tydligast och vad har du testat för att få det bättre?

Vilka däck och hur ser slitaget ut?
Vilket tempo, hur erfaren?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top