Hjälp förgasare flödar GPz 750 -84

johnfernstro

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Lund
Hoj
Kawazaki GPz 750
Precis när jag börjat flänga runt på min gamla trotjänare sätter förgasarna igång och flödar utav bara tusan. Det fullkomligt pissar ut bensin ur luftfiltret vilket gör mig väldigt konfunderad. Jag har tittat runt på forumet och tror att det kan vara någon form av vakumfel men som ni säkert fattar så är motorer inte min starka sida. Jag funderar på om en slang har lossnat. Tittar min undertil på luftfiltret så ser det ut som om det borde gå en slang från filtret till ??? Ja, vart då? På en Kawasite hittade jag en sprängskiss av luftfiltret och mycket riktigt så fanns där en släng, (702 702A06200 TUBE-RUBBER,6X200) (http://www.buykawasaki.com/Site/VIV...odelYear=1982&ModelCode=KZ750R1&SHOWVEHTABS=1) men vart den sitter fas står skrivet i stjärnorna. Kan detta vara felet? Kan en slangjävel verkligen ställa till det så här? Tacksam för svar, det är sol ute och jag står med bensin upp till knäna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har du provat att köra helt slut på bensinen i flottörhusen?
Alltså kranen med stängd.
Ett annat alternativ är att knacka med ett hammarskaft på resp.
förgasare (flottörhus).
Slangen från luftburken är där för att du inte ska få en liter
brinnande bensin i närheten av familjelyckan om hojen
baktänder vid start. (När förgasare flödar över.)
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
BMW R90s skrev:
Slangen från luftburken är där för att du inte ska få en liter brinnande bensin i närheten av familjelyckan om hojen
baktänder vid start. (När förgasare flödar över.)

Eller för att oljan ska ha någonstans att ta vägen om vevhusventilationen spottar ur sig en skvätt. Där ska alltså sitta en dräneringsslang som leder ut till lämpligt ställe under hojen.
 

johnfernstro

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Lund
Hoj
Kawazaki GPz 750
Tack bägge, provat att knacka med hammarskaft på förgasarna. Skall genast gå ut och prova med att köra slut på bensinen i förgasarna, knacka och prova igen. Funkar det inte så blir det verkstad för den jäveln och sedan åker fanskapet till försäljning. Synd, när den går så går den som ett spjut. Ny hoj alltså. Frun är förberedd, hallen målad, maskrosorna borta ur gräsmattan och värderingsmannen från banken kommer i nästa vecka. Visst kan man krana ut ett par lax till på huslånet nu. Om ni undrar vilken hoj det blir så sneglar jag på en BMW 1200C.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
johnfernstro skrev:
Tack bägge, provat att knacka med hammarskaft på förgasarna. Skall genast gå ut och prova med att köra slut på bensinen i förgasarna, knacka och prova igen. Funkar det inte så blir det verkstad för den jäveln och sedan åker fanskapet till försäljning. Synd, när den går så går den som ett spjut. Ny hoj alltså. Frun är förberedd, hallen målad, maskrosorna borta ur gräsmattan och värderingsmannen från banken kommer i nästa vecka. Visst kan man krana ut ett par lax till på huslånet nu. Om ni undrar vilken hoj det blir så sneglar jag på en BMW 1200C.
Det finns medel för insprutsmotorer som även kan användas
på vanliga förgasare IC-akut silverfärgad flaska och IC svart flaska.
det löser upp avlagringar och skit i förgasare.
Vill du meka ''djupare'' så demonterar du förgasarbryggan skruvar bort
flottörhusen och putsar nålventilen till flottören med liite autosol på en tops.
 

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-00, Ducati 996
Har haft precis detta problem på en sån cykel, det tenderar att lägga sig nåt som påminner om sediment vid ventilen som stänger bränsletillförseln, försök att skruva loss koppen på förgasaren och blås rent. Det funkar, jag lovar dig det. Det är en timmas arbete sedan kommer den att gå som ett "spjut" igen
 

johnfernstro

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Lund
Hoj
Kawazaki GPz 750
Tack för era tips. Jag fick byta ut några grunkor i förgasarna för att få rätt på problemet. Nu har jag i alla fall en massa tips att gå på nästa gång det händer.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top