Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu när jag har kraschat och banåkningarna är slut för i år så behöver jag lite inspiration inför nästa år..

Så finns det någon som har säsongens MotoGP race på dvd?

Så jag kan bli snabb som fanken till nästa år :p

Inget svar på fråga ovan, men:

Nu när du har kört ett tag, hur tycker du att Rekluse-kopplingen funkar? Måste man slå av gasen helt för att växla (upp och/eller ned)? Hur funkar starter? Har läst att vissa tycker det funkar dåligt på asfalt men har inte sett något tydligt utlåtande om det.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Inget svar på fråga ovan, men:

Nu när du har kört ett tag, hur tycker du att Rekluse-kopplingen funkar? Måste man slå av gasen helt för att växla (upp och/eller ned)? Hur funkar starter? Har läst att vissa tycker det funkar dåligt på asfalt men har inte sett något tydligt utlåtande om det.

I det stora hela tycker jag att den fungerar jättebra :)
Framförallt för mig med mina behov, men som alltid finns det lite kompromisser.

Att komma iväg är klockrent, jag kan ju stå stilla på tomgång med växel i utan problem.
När jag vill åka iväg gasar jag lite och smyger fint iväg :)

Vid övriga uppväxlingar tippar jag bara av gasen lite lätt (inte mkt alls) för att sen peta i nästa växel.

Vid nedväxling kan det vara lite kinkigare om man kör på höga varv (som man gör på banan) då får man vänta in i det sista för att växla ned så varven hinner gå ned.
Vilket kan vara lite knepigt vid en sen och hård inbromsning när man ska peta ned typ 3 hack.
Dock är det dags att se över kopplingskorgen så att den inte är sliten och hackig för det kan vara en orsak att det blir lite svårare att växla ned.

Vid gatkörning eller ja körning med lugnare tempo är det aldrig ngt problem med varken upp eller nedväxling.
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Det är säkert någon som redan sagt det och det är säkert så att det inte alls är aktuellt för dig MEN.

På 125orna i thailnad har de ju nån form av integrerad koppling i växelpinnen.
När man trycker ner, eller upp, växelpinnen aktiveras kopplingen innan växeln ändras. efter nån dag går det ju kalas att göra på det viset.

Men kanske är det just det du menar med fotkoppling? Kanske är du inte sugen på att göra om allt, kanske är du otroligt meksugen i vinter?

Hursom helst sjukt kul tråd att läsa. Förutom alla som vill pådyvla dig en annan lösnig än den du vill ha. Hmm vänta nu det är ju jag :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det går inte att montera quickshift på hojen?
De bryter ju tändningen oftast så det kanske hjälper vid nedväxling.

När jag växlar ner brugar jag ge lite gas på rullen och ner(upp) en växel.
Inga problem utan koppling, fast man få lära sig hitta lagom gas för varvtalet.

Kanske något att prova?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
quickshifter är enbart för uppväxlingar, tror det blir flis av lådan om man ska vålda växlar neråt utan koppling...:näsblod
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Några ändringar kommer inte på fråga nu!

Jag har byggt en hoj och det var SKITJOBBIGT! Jag ser INTE fram emot att göra det igen, det var mkt blod svett och tårar för att få ihop den.

Men klart nu är det gjort en gång så nästa gång bör det ju vara lite lättare än det var denna gången när jag knappt sett en motor på bild ens...

QS lösningen är inge bra, det var en fundering i början men nej tack, hittils har jag inte hittat ngn lösning som JAG tycker är bättre än reklusen.

Däremot sa SwampT ngt intressant :) En sådan lösning skulle jag nog kanske kunna tänka mig, men att sätta tex kopplingen på fotbromsen å liknande är otänkbart. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oj, ingen liten tråd det här, men nu har jag plöjt igenom den. :)
Det blev en jävligt snygg hoj i slutet måste jag säga och jag är definitivt imponerad över din envishet med att få det att fungera. :)
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jag är helt klart imponerad av ditt bygge:tummenupp:tummenupp:tummenupp.
Men var har du fått tag i expansionskärlet?

attachment.php
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I det stora hela tycker jag att den fungerar jättebra :)
Framförallt för mig med mina behov, men som alltid finns det lite kompromisser.

Att komma iväg är klockrent, jag kan ju stå stilla på tomgång med växel i utan problem.
När jag vill åka iväg gasar jag lite och smyger fint iväg :)

Vid övriga uppväxlingar tippar jag bara av gasen lite lätt (inte mkt alls) för att sen peta i nästa växel.

Vid nedväxling kan det vara lite kinkigare om man kör på höga varv (som man gör på banan) då får man vänta in i det sista för att växla ned så varven hinner gå ned.
Vilket kan vara lite knepigt vid en sen och hård inbromsning när man ska peta ned typ 3 hack.
Dock är det dags att se över kopplingskorgen så att den inte är sliten och hackig för det kan vara en orsak att det blir lite svårare att växla ned.

Vid gatkörning eller ja körning med lugnare tempo är det aldrig ngt problem med varken upp eller nedväxling.

Är slitaget på kopplingskorgen pga av Rekluse-kopplingen eller fanns det eventuella slitage sedan tidigare ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det går inte att montera quickshift på hojen?
De bryter ju tändningen oftast så det kanske hjälper vid nedväxling.

När jag växlar ner brugar jag ge lite gas på rullen och ner(upp) en växel.
Inga problem utan koppling, fast man få lära sig hitta lagom gas för varvtalet.

Kanske något att prova?

quickshifter är enbart för uppväxlingar, tror det blir flis av lådan om man ska vålda växlar neråt utan koppling...:näsblod

QS lösningen är inge bra, det var en fundering i början men nej tack, hittils har jag inte hittat ngn lösning som JAG tycker är bättre än reklusen.

Jag förstod Nikels inlägg som att du skulle addera quickshift till din nuvarande setup; har iaf själv tänkt på något liknande. Det borde ju isf eliminera problemet med att du måste vänta vid nedväxlingen då ju quickshiften kommer bryta tändningen när du rör växelföraren = motorvarvet går ner omedelbart = rekluse-kopplingen kopplar ur = du kan växla direkt, även ned.

Fattar att du är trött på att mecka men att lägga till en quickshift bör ju inte vara något större ingrepp, arbetsmässigt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag förstod Nikels inlägg som att du skulle addera quickshift till din nuvarande setup; har iaf själv tänkt på något liknande. Det borde ju isf eliminera problemet med att du måste vänta vid nedväxlingen då ju quickshiften kommer bryta tändningen när du rör växelföraren = motorvarvet går ner omedelbart = rekluse-kopplingen kopplar ur = du kan växla direkt, även ned.

Fattar att du är trött på att mecka men att lägga till en quickshift bör ju inte vara något större ingrepp, arbetsmässigt.
Quickshiftern tar väl inte ner motorvarvet? Den bryter väl tändningen några millisekunder så att man inte har någon kraft från motorn som belastar växellådan i uppväxlingsögonblicket?

Vid nerväxling borde det inte göra någon skillnad för henne. Då är ju den kraft som motorn ger en bromsande kraft (till motsats vid den drivande kraften som motorn ger vid gaspådrag). Och den påverkas inte av tändningen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
quickshifter är enbart för uppväxlingar, tror det blir flis av lådan om man ska vålda växlar neråt utan koppling...:näsblod

Så länge man matchar varvtalet så går växel i lika lätt som vid uppväxling.
Dock är det väl inget man tjänar på och i detta fallet så går det ju knappt att växla utan koppling eftersom hon har en sån recluse.

Och som Coola Ola skrev så menade jag att sätta QS på din nuvarande setup just eftersom den bryter tändning när du rör växelpinnen.


Annars så är det väl en blipp på gasen som gäller för att få motorn att släppa växeln.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Quickshiftern tar väl inte ner motorvarvet? Den bryter väl tändningen några millisekunder så att man inte har någon kraft från motorn som belastar växellådan i uppväxlingsögonblicket?

Vid nerväxling borde det inte göra någon skillnad för henne. Då är ju den kraft som motorn ger en bromsande kraft (till motsats vid den drivande kraften som motorn ger vid gaspådrag). Och den påverkas inte av tändningen.

Ok, jag trodde att en quickshifter fungerade som så att den bryter tändningen i samband med att växelföraren passerar ett visst läge, och håller tändningen bruten tills dess att växelföraren passerar tillbaka för det läget. Hon kör ju med en reklusekoppling (alltså en automatkoppling), så fort tändningen bryts föreställer jag mig att det uteblivna momentet från drivsidan gör att den kopplar ifrån varpå motorvarvet sjunker, men du har nog rätt i att tändningen inte lär påverka motorns varvtal vid avslag.


-edit- läsa ordentligt
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kolla på killens gashand när han växlar ner

[YOUTUBE-ID]Uby89TmSR0A[/YOUTUBE-ID]
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Vet du vad byggkostnaden landade på?

Nej det vill jag inte veta... Känns bättre så :)

Oj, ingen liten tråd det här, men nu har jag plöjt igenom den. :)
Det blev en jävligt snygg hoj i slutet måste jag säga och jag är definitivt imponerad över din envishet med att få det att fungera. :)

Tack :)

Jag är helt klart imponerad av ditt bygge:tummenupp:tummenupp:tummenupp.
Men var har du fått tag i expansionskärlet?

attachment.php

Det kommer från ett sjukhus..

Är slitaget på kopplingskorgen pga av Rekluse-kopplingen eller fanns det eventuella slitage sedan tidigare ?

Slitaget fanns sen tidigare, men det kan nog ha blivit värre...
Jag ska titta på det imorrn, ska ju ut å rasta leksaken på fredag igen så då lär den va bra :p
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kolla på killens gashand när han växlar ner

[YOUTUBE-ID]Uby89TmSR0A[/YOUTUBE-ID]
Helt rätt, men om du tittar även på vänster hand så kopplar han också när han växlar ner. Mellangasar gör han för att inte låsa upp bakhjulet och lättare få i växeln. Precis som det sades tidigare så gör quickshifter inte ett smack, då du klipper tändningen på uppväxlingarna. När du växlar ner spelar det ingen roll om du klipper tändningen under hela inbromsningen, då det är bågens egen vikt som driver runt motorn och inte motorn(av bränslet).

Lådan belastas av motorbromsen inte av något gaspådrag...

Hoppas du förstår vad jag försöker förklara :D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Helt rätt, men om du tittar även på vänster hand så kopplar han också när han växlar ner. Mellangasar gör han för att inte låsa upp bakhjulet och lättare få i växeln. Precis som det sades tidigare så gör quickshifter inte ett smack, då du klipper tändningen på uppväxlingarna. När du växlar ner spelar det ingen roll om du klipper tändningen under hela inbromsningen, då det är bågens egen vikt som driver runt motorn och inte motorn(av bränslet).

Lådan belastas av motorbromsen inte av något gaspådrag...

Hoppas du förstår vad jag försöker förklara :D

Ja det har jag koll på att han gör.

Det är ju lite skillnad på Pulkas hoj eftersom hon inte har en manuell koppling, och inte förmåga att manövrera den om hon hade haft en.

Därför tror jag att en blipp på gasen kan hjälpa henne.
På så sätt, som du beskriver släppa belastning i drivlinan och på så sätt växla ned.

Jag kom precis på att det finns QS system som även blippar på gasen vid nerväxling.


Det funkar på min hoj att göra så utan koppling utan att den ger ett minsta ljud från växellådan, så länge gasen får lite blipp.
Annars funkar det inte alls.

En sådan.
http://www.adrury.co.uk/flat/blip.html
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Bjuder på några nya bilder från igår :)
 

Bifogat

  • 1_MG_5912.JPG
    1_MG_5912.JPG
    113.9 KB · Visningar: 201
  • 1IMG_5462.JPG
    1IMG_5462.JPG
    161.6 KB · Visningar: 282
  • 1IMG_5468.JPG
    1IMG_5468.JPG
    126.3 KB · Visningar: 205
  • 1IMG_5472.JPG
    1IMG_5472.JPG
    176.2 KB · Visningar: 238
  • 1IMG_5567.JPG
    1IMG_5567.JPG
    182 KB · Visningar: 250
  • 1IMG_5762.JPG
    1IMG_5762.JPG
    133.1 KB · Visningar: 248
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top