Hjälp en idiot! (däckfråga)

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Kan någon hjälpa mig? Håller på att bli galen av alla beteckningar på däck.
Brukar lämna in hojen så att dom köper och fixar, men pga mycket utgifter (läs restskatt och byte av styrlager+ att min andra hoj oxså skall in på service) så tänkte jag fixa däck själv och en kille hjälper mig med bytet.

Är inne på th-petterssons hemsida och vet inte om det är rätt däck jag hittar. Enligt instruktionsboken skall jag ha 120/70 ZR 17, men de jag hittar heter 120/70 ZR 17 58W. Vad står 58 W för? Funkar dessa däck???

Har lite skämskudde på och vill helst inte ringa däckkillen och fråga då han tyckte jag va lite väl tafatt som inte tog av däcken själv utan vill lämna hela hojen hos honom.

Någon kunnig som kan förbarma sig över mig?

/B

 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
58W belastningsindex, 236kg per däck. Ja det funkar om du inte har en osedvanligt tung hoj. Om däckkillen är dryg, gå nån annanstans 🙂
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
ZR betyder att däcket tål hastigheter över 240km/h. ZR beteckningen står för de tre hastighetsbeteckningarna V(240km/h>), W(270km/h>) och Y(300km/h>).
Före 1990 använde tillverkarna ZR beteckningen för att beskriva högpresterande däck då W och Y beteckningarna inte fanns än. ZR är en gammal beteckning som forfarande finns i informationsmaterial hos tillverkare och däckförsäljare.

Dvs 58 är belastningsindex som JOTAck säger W är hastighetsindex (vilket ZR också är - kaka på kaka kan man säga)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pucktvå är jag
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
ZR betyder att däcket tål hastigheter över 240km/h. ZR beteckningen står för de tre hastighetsbeteckningarna V(240km/h>), W(270km/h>) och Y(300km/h>).
Före 1990 använde tillverkarna ZR beteckningen för att beskriva högpresterande däck då W och Y beteckningarna inte fanns än. ZR är en gammal beteckning som forfarande finns i informationsmaterial hos tillverkare och däckförsäljare.

Dvs 58 är belastningsindex som JOTAck säger W är hastighetsindex (vilket ZR också är - kaka på kaka kan man säga)
Då har man lärt sig nåt nytt idag också 🙂
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
TACK!
Är jättetacksam för alla svar, däcken är beställda!

/B
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top