Hjälp att rädda en R1 -98 polka!

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Taget i söndags, kyligt. Hoppas det blir vår på riktigt snart!
 

Bifogat

  • IMG_2688 copy.jpg
    IMG_2688 copy.jpg
    755.4 KB · Visningar: 220

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har en fotpinnehållare till salu om någon behöver.

Trodde min hållare var böjd men det var den inte så nu har jag två. kostar 2000:- ny, jag köpte på Bike Trollhättans demontering för 800, säljer för 400:-.
 

Bifogat

  • 59557347_10211501692133051_1883511775417073664_n.jpg
    59557347_10211501692133051_1883511775417073664_n.jpg
    40 KB · Visningar: 34

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Hojen har precis fått en rejäl genomgång av Tibro MC och då kom jag att tänka på den här tråden. Det har hänt mer grejer efter det jag gjorde för att repararera allt skadat efter vurpan. Kort sagt har jag återställt den helt till originalskick. Dock kör jag med ett LeoVince slip-on men har originalljuddämparen liggandes. Har även Öhlins styrdämpare men det måste ju vara okej. Det som behövdes var en ny okapad stänkskärm och original blinkers (inte billigt och svårt att hitta då det inte nyproduceras längre). Köpte även en ny ljuddämpare när det dök upp på eBay då dämparen innan var en skum tidig LeoVinci, japp med ett i i slutet. Den hade en db-killer som inte gick att ta ur. Nu har hojen som sagt även fått sig en genomgång av Tibro MC där de bytt alla vätskor, bränslefilter, tändstift, gjort förgasarsynkronisering, justerat koppling och tomgång osv. Ska bli härligt att hämta hem den! Hittade inga jättebra bilder så får ta nya till våren.

Nu ska tanken in på lack bara. Färg är bortskavt och rost börjar komma där sadeln ligger emot. Någon som har tips på vad man kan göra för att undvika det i framtiden? En plastfilm eller nåt?

Min bror gjorde följande film innan jag återställde den till original:
 

Bifogat

  • 79297650_10212920515042737_4524297027525279744_o.jpg
    79297650_10212920515042737_4524297027525279744_o.jpg
    192.2 KB · Visningar: 48
  • IMG_0638.jpg
    IMG_0638.jpg
    1.6 MB · Visningar: 38
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Måste ju fullfölja min egen tråd. Hojen fick en rejäl service på firma för drygt 2 år sedan som innefattade precis allt jag och firman tyckte var lämpligt. Bland annat vätskor, förgasarsynkronisering och tändstift. Därefter var toppkåpan och tanken på lack i ca 1,5 år! Tanken hade precis som på alla dessa R1or börjat rosta där sadeln ligger emot och toppkåpan hade en liten spricka på ena sidan. Efter lackering av tanken fick ditec sätta på skyddsfilm i just området mot sadeln.

Det har ju visat sig att dessa R1or i originalskick stiger en del i värde. Därför kändes det inte mer än rätt att gå all in och återställa den helt till original. Detta innefattade bland annat att ljuddämparen byttes. Jag föredrar faktiskt originaldämparen utseendemässigt. Den har brantare vinkel och det svarta kolfibret harmonierar bättre med resten av hojen.

Laddade batteriet och testkörde en liten sväng och den gick som en dröm! :yoparty Enda grejen som är kvar är reflexen i bak, men se bifogad bild, får suga på det priset lite...
 

Bifogat

  • IMG_0322.jpg
    IMG_0322.jpg
    3.5 MB · Visningar: 109
  • IMG_0324.jpg
    IMG_0324.jpg
    3.9 MB · Visningar: 63
  • IMG_0323.jpg
    IMG_0323.jpg
    3.9 MB · Visningar: 72
  • IMG_0334.jpg
    IMG_0334.jpg
    2.5 MB · Visningar: 114
  • Capture2.PNG
    Capture2.PNG
    246.7 KB · Visningar: 116
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Snyggt jobbat!
Tycker den ser oerhört fin ut.
Vad gäller reflexen så skulle jag personligen ordna någon som ser så nära original ut som möjligt, det skulle duga för mig, och kosta en tiondel.
Men ska man promt ha original så är det ju så...
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Alltså.....wtf.... ?
Är det svenska kronan som störtdykt sista timmarna eller?
Snyggt jobbat!
Tycker den ser oerhört fin ut.
Vad gäller reflexen så skulle jag personligen ordna någon som ser så nära original ut som möjligt, det skulle duga för mig, och kosta en tiondel.
Men ska man promt ha original så är det ju så...
Jag har faktiskt kikat på just den delen länge. Den går inte att beställa från fabrik längre/partssweden, antagligen därför den är svindyr. Såg den delen för några år sen på ebay och även då låg den på runt 2000 :gnissla
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har ju missat att uppdatera här. Hittade en grupp för R1-ägare på facebook och hittade en i England som skannat och 3D-printat just reflexhållare. Så det blev en sån för strax över tusenlappen :tungan
 

Bifogat

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    3.4 MB · Visningar: 70
  • IMG_1010.jpeg
    IMG_1010.jpeg
    5.1 MB · Visningar: 70
  • IMG_1026.jpeg
    IMG_1026.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 71
  • IMG_1027.jpeg
    IMG_1027.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 64

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Du har gjort ett riktigt bra jobb med hojen :tummenupp Det var ju hojar från den generationen man började med själv, och innan det blev så mycket elektronik och störsystem på hojarna, så dom är väl värda att bevara.
Tack! Har även en Triumph Daytona som syns längst bort på bilden, Hondan är pappas. Även Triumphen är ju utan elektronik, helt fantastisk som banhoj :yoparty
 

Bifogat

  • Daniel gul tr (12 av 12).JPG
    Daniel gul tr (12 av 12).JPG
    3.9 MB · Visningar: 20

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
It's a race apart

Som en arbetskollega sa: -Förutom blinkersarna skulle man kunna tro reklamen var/är nutid

 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Unnade mig ny hjälm under black friday. Innan hade jag en HJC RPHA 11 med Ben Spies replika-lack. Nu blev det deras nya värsting RPHA 1 med liknande lack. Ben Spies körde ju bland annat Yamaha i MotoGP. Fantastiska hjälmar och stilren lackering som passar klockrent till R1an :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1775.jpg
    IMG_1775.jpg
    1.1 MB · Visningar: 16

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fortfarande kär i första generationen R1:a... om någon har en till salu i oerhört perfekt skick. Hör av er :D

Har hört att försäkringen blivit "rimlig" pga åldern på hojen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fortfarande kär i första generationen R1:a... om någon har en till salu i oerhört perfekt skick. Hör av er :D

Har hört att försäkringen blivit "rimlig" pga åldern på hojen.
Ja, de är estetiska underverk.

Enligt mig slaktade de modellen redan när ljuddämparna hamnade under sadeln, vilket var tidigt. Crossplane har jag försökt acceptera men -nej, saknar det konventionella vrålet.

Kan dock uppskatta "Hoon TV's"

 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Unnade mig ny hjälm under black friday. Innan hade jag en HJC RPHA 11 med Ben Spies replika-lack. Nu blev det deras nya värsting RPHA 1 med liknande lack. Ben Spies körde ju bland annat Yamaha i MotoGP. Fantastiska hjälmar och stilren lackering som passar klockrent till R1an :tummenupp

Hur är den i storleken invändigt? Tänkte mest på passformen/storleken.
Har själv RPHA 11 & RPHA 70 i storlek S då borde samma storlek på denna passa.
Har tänkt köpa ny hjäm och den verkar bra
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Hur är den i storleken invändigt? Tänkte mest på passformen/storleken.
Har själv RPHA 11 & RPHA 70 i storlek S då borde samma storlek på denna passa.
Har tänkt köpa ny hjäm och den verkar bra
Jag har storlek S precis som du och har samma storlek på båda. Har ju inte kört med den nya än men storleksmässigt känns den bra ?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top