Hjälp angående att ställa ventilspel

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Hejsan, vill börja med att säga att jag är ny medlem här så gör jag några uppenbara fel vid postandet så rätta mig gärna. Jag har under flera år mest vart åskådare här på sporthoj, och surfat runt utan konto men nu är det dags att själv be om hjälpundsättning.


Nu när våren börjar närma sig kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att slita fram min lilla hoj ur dess vinterdvala och pyssla om den. Det är dags för stor service med både ventiljustering och förgasarsynkronisering och lite annat lullull. Jag har tänkt att göra ett försök att ge mig på detta själv, dels för jag är en fattig student och har inte råd att lämna in den till verkstad då jag befarar att det kommer bli otroligt dyrt och dels för att jag tycker det är väldigt roligt att meka och lära mig nya saker.

Hojen ifråga är en Honda Cbf 500, det är en parallelltwin av 2006:ans årsmodell. Ingen sportraket men något jag valt att börja med då det är min första motordrivna 2-hjuling någonsin. Inte så mycket erfarenhet med andra ord.

Nåväl, ventiljustering var det detta inlägg skulle handla om.
Jag har börjat med att montera av topplocket och där börjar funderingarna. I manualen står det att ventilspelet ska vara 0.16± 0.02mm på insug och 0.25± 0.02mm på avgassidan. Detta satte de första käpparna i hjulet, mitt bladmått mäter bara i 0.05mm intervaller. Efter väldigt mycket googlande och letande på nätet hittade jag tillslut bladmått som mäter i 0.02mm intervaller som verkar kunna funka från USA. Toppen tänkte jag och skulle precis till att beställa när jag kom på en annan sak, det här med shims. De shims jag hittat på nätet säljs som noggrannast i 0.05mm's intervaller. Hur löser man en sådan grej, det spelar ju ingen roll hur noga jag mäter med 0.02mm's precision om jag ändå inte kan ställa in ventilerna med shims som motsvarar den precisionen utan måste tillgå 0.05mm, eller tänker jag fel?

Vet ni någon sida man kan köpa shims på noggrannare precision än 0.05mm intervaller?

Sedan har jag problem nummer två, och det var vid grovkontrollen av ventilerna med mitt sketna bladmått så var första ventilen i någorlunda bra justerat, fick in 0.25mm utan problem, men på andra ventilen(samma portsida samt cylinder) var det totalstopp, fick inte ens in mitt minsta mått på 0.05mm. Det verkar alltså som att ventilen ligger emot kamaxeln utan spel alls. Kan verkligen ett ventilspel minska så mycket som till 0mm eller har jag gjort nått uppenbart fel? Nollat kammen fel kanske?

Vore mycket tacksam för hjälp. Jag har aldrig ställt in ventilspel förut, men av guider och youtubeklipp så ska det inte vara någon ingenjörskonst direkt. Jag är inte någon mekaniker men har definitivt inte tummen mitt i handen, jag är bara ny på detta område.

Hoppas det finns duktiga själar där ute!
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Börja med att kolla så att du ställt motorn rätt "övre dödpunkt". Finns oftast märkning både på kamdrev samt svänghjul som ska överensstämma med märkningar i blocket.
 

Konrad Haifa

Guest
Du tar 0.10 mm-bladet tillsammans med 0.05-bladet = 0.15 mm. Då är du inom 0.16 plus/minus 0.02mm. (Utanför ämnet men hur fick du till minustecknet under plustecknet i texten??)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ursäkta men... en brud som tänker justera ventilerna själv?!

F-n va sexigt !!!! :tummenupp

VÄLKOMMEN !!!!

(Skaffa en verkstadsmanual innan du sätter igång. Där står allt du behöver veta. Utan den kommer du, precis som många andra före dig, säkert göra många misstag. Been there - done that. Manualer finns att ladda ner lite varstans. )
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nåt har du nog gjort fel, en så pass ny Honda har nog knappast 0 i spel.
Det räcker nog att göra som femtio+ skriver, med lite känsla så får du fram 0,02 spel också. Tycker själv att 0,02 är en bedömningssak ändå, dvs nån kan tycka att den går för lätt och nån för trögt :)

Jag kan ta hem 0,0250 shims. Eftersom dom kostar bara 25 spänn styck så kan du ju ta två på nån ventil om du är osäker på bedömning.
Du kan ju först kolla hur många du behöver(kanske nån kan flyttas mellan) samt storlek på dom(gissar att dom är 7,48mm breda)
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Beträffande bladmått så har Ahlsell bladmått med 1/100 dels intervall mellan 0,03-0,1 mm.
Vad gäller kontrollen av spelet så måste du positionera vevaxeln till ÖD för varje cylinder när du ska kolla spelet.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Ett annat gammalt djungelknep är att köpa ett tumbaserat bladmått. Då får du några blad som ligger mitt emellan de metriska måtten. 0,13 mm är ett av bladen om jag minns rätt.

Ett fel som du troligtvis har gjort är att du har ställt in fel kön i din användarprofil. Att en tjej :tuttar skulle fråga om hjälp med att utföra ventilspelskontrol, känns lika troligt som ett glaciärfynd i Sahara. Ursäkta mina fördommar. :hihi
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Vad många svar, tack för alla tipsen folk! Kan meddela att nu är både haynes handbok beställt och även ett riktigt bladmått med inches som någon här tipsade om. Jag var först säker på att jag hittat övre dödpunkten då det stämde att markeringen på svänghjul matchade markeringarna på kamdreven. Men troligtvis har jag ändå gjort nå fel, så jag väntar tills handboken är här så jag kan göra om det ordentligt.

Och precis som någon misstänkte har jag på nå konstigt sätt lyckats få det att framstå att jag är brud men så är det inte alls, ledsen grabbar :confused: jag vet inte hur man ändrar det men ska försöka ändra det så fort jag får tillgång till en riktig dator, just nu skriver jag från telefon!

Men som sagt, tack för alla snabba svar folk, riktigt tacksam!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad många svar, tack för alla tipsen folk! Kan meddela att nu är både haynes handbok beställt och även ett riktigt bladmått med inches som någon här tipsade om. Jag var först säker på att jag hittat övre dödpunkten då det stämde att markeringen på svänghjul matchade markeringarna på kamdreven. Men troligtvis har jag ändå gjort nå fel, så jag väntar tills handboken är här så jag kan göra om det ordentligt.

Och precis som någon misstänkte har jag på nå konstigt sätt lyckats få det att framstå att jag är brud men så är det inte alls, ledsen grabbar :confused: jag vet inte hur man ändrar det men ska försöka ändra det så fort jag får tillgång till en riktig dator, just nu skriver jag från telefon!

Men som sagt, tack för alla snabba svar folk, riktigt tacksam!

Du mäter inte alla ventiler med motorn i samma läge, olika ventiler har olika mätpunkter. Det kommer du att se i haynesmanualen.
Om kammen är blottad kan du se om den står i rätt läge för just den aktuella ventilen. Kamloben ska då peka vinkelrätt rakt ut från ventilen (shimset).
Den ena ventilen har du haft rätt på, med den andra har du träffat öppnings- eller stängningsläget. Då är spelet 0.
För att rotera runt motorn, lägg i växel (hög är lättare har jag för mig) och snurra på bakhjulet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utanför ämnet men hur fick du till minustecknet under plustecknet i texten??
Windows XP 32-bit och Seamonkey
° Alt+0176 på numeriska tangentbordet (funkar inte på siffrorna ovan bokstäverna)
± Alt+0177
Försökt göra samma i Linux Mint men då funkar det inte.
Dvs man trycker ner Alt-knappen till vänster om mellanslag och med Alt-knappen nertryckt matar man in siffrorna 0177 på numeriska tangentbordet till höger på tangentbordet. => och vips ±
Googla på
alt codes
för mer exempel
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tools säljer bladmått med 0,01 delning. Har både kalibrerade för +200kr eller okalibrerade för 20-30kr. Den sista rekommenderas.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Och precis som någon misstänkte har jag på nå konstigt sätt lyckats få det att framstå att jag är brud men så är det inte alls, ledsen grabbar :confused: jag vet inte hur man ändrar det men ska försöka ändra det så fort jag får tillgång till en riktig dator, just nu skriver jag från telefon!

Äh skit då! Du är alltså bara ytterligare en karl som tror han kan fixa allt själv. Suck...

;)

Se till att använda en momentnyckel när du skruvar ihop allt. Att dra kam-överfallen med fel moment kan leda till väldigt många olika tråkiga saker.
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Du skrev att du hade monterat av topplocket? :va Det känns som väldigt mycket extrajobb för att mäta ventilspelet. Eller är det ventilkåpan du har tagit loss?

Det blir så fel när jag tänker ibland.. Givetvis var det ventilkåpan jag menade! Om inte annat är det ju en väldans tur att haynes handbok är på väg om det var så att jag råkat riva av hela toppen för en ventilkontroll :D
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Äh skit då! Du är alltså bara ytterligare en karl som tror han kan fixa allt själv. Suck...

;)

Se till att använda en momentnyckel när du skruvar ihop allt. Att dra kam-överfallen med fel moment kan leda till väldigt många olika tråkiga saker.

Haha ja tyvärr är jag nog bara ytterligare en wannabe-handyman! hittade iaf könbytarknappen nu så inga fler missförstånd ska förekomma :tummenupp
 

Konrad Haifa

Guest
Det blir så fel när jag tänker ibland.. Givetvis var det ventilkåpan jag menade! Om inte annat är det ju en väldans tur att haynes handbok är på väg om det var så att jag råkat riva av hela toppen för en ventilkontroll :D
Din hjärna hade bara otur! :)
 

Konrad Haifa

Guest
Windows XP 32-bit och Seamonkey
° Alt+0176 på numeriska tangentbordet (funkar inte på siffrorna ovan bokstäverna)
± Alt+0177
Försökt göra samma i Linux Mint men då funkar det inte.
Dvs man trycker ner Alt-knappen till vänster om mellanslag och med Alt-knappen nertryckt matar man in siffrorna 0177 på numeriska tangentbordet till höger på tangentbordet. => och vips ±
Googla på
alt codes
för mer exempel

Bra, tack, fick samma tips från silad! Och grader, ännu bättre, den symbolen har jag alltid letat efter!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top