David Jones
Ny medlem
Hejsan, vill börja med att säga att jag är ny medlem här så gör jag några uppenbara fel vid postandet så rätta mig gärna. Jag har under flera år mest vart åskådare här på sporthoj, och surfat runt utan konto men nu är det dags att själv be om hjälpundsättning.
Nu när våren börjar närma sig kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att slita fram min lilla hoj ur dess vinterdvala och pyssla om den. Det är dags för stor service med både ventiljustering och förgasarsynkronisering och lite annat lullull. Jag har tänkt att göra ett försök att ge mig på detta själv, dels för jag är en fattig student och har inte råd att lämna in den till verkstad då jag befarar att det kommer bli otroligt dyrt och dels för att jag tycker det är väldigt roligt att meka och lära mig nya saker.
Hojen ifråga är en Honda Cbf 500, det är en parallelltwin av 2006:ans årsmodell. Ingen sportraket men något jag valt att börja med då det är min första motordrivna 2-hjuling någonsin. Inte så mycket erfarenhet med andra ord.
Nåväl, ventiljustering var det detta inlägg skulle handla om.
Jag har börjat med att montera av topplocket och där börjar funderingarna. I manualen står det att ventilspelet ska vara 0.16± 0.02mm på insug och 0.25± 0.02mm på avgassidan. Detta satte de första käpparna i hjulet, mitt bladmått mäter bara i 0.05mm intervaller. Efter väldigt mycket googlande och letande på nätet hittade jag tillslut bladmått som mäter i 0.02mm intervaller som verkar kunna funka från USA. Toppen tänkte jag och skulle precis till att beställa när jag kom på en annan sak, det här med shims. De shims jag hittat på nätet säljs som noggrannast i 0.05mm's intervaller. Hur löser man en sådan grej, det spelar ju ingen roll hur noga jag mäter med 0.02mm's precision om jag ändå inte kan ställa in ventilerna med shims som motsvarar den precisionen utan måste tillgå 0.05mm, eller tänker jag fel?
Vet ni någon sida man kan köpa shims på noggrannare precision än 0.05mm intervaller?
Sedan har jag problem nummer två, och det var vid grovkontrollen av ventilerna med mitt sketna bladmått så var första ventilen i någorlunda bra justerat, fick in 0.25mm utan problem, men på andra ventilen(samma portsida samt cylinder) var det totalstopp, fick inte ens in mitt minsta mått på 0.05mm. Det verkar alltså som att ventilen ligger emot kamaxeln utan spel alls. Kan verkligen ett ventilspel minska så mycket som till 0mm eller har jag gjort nått uppenbart fel? Nollat kammen fel kanske?
Vore mycket tacksam för hjälp. Jag har aldrig ställt in ventilspel förut, men av guider och youtubeklipp så ska det inte vara någon ingenjörskonst direkt. Jag är inte någon mekaniker men har definitivt inte tummen mitt i handen, jag är bara ny på detta område.
Hoppas det finns duktiga själar där ute!
Nu när våren börjar närma sig kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att slita fram min lilla hoj ur dess vinterdvala och pyssla om den. Det är dags för stor service med både ventiljustering och förgasarsynkronisering och lite annat lullull. Jag har tänkt att göra ett försök att ge mig på detta själv, dels för jag är en fattig student och har inte råd att lämna in den till verkstad då jag befarar att det kommer bli otroligt dyrt och dels för att jag tycker det är väldigt roligt att meka och lära mig nya saker.
Hojen ifråga är en Honda Cbf 500, det är en parallelltwin av 2006:ans årsmodell. Ingen sportraket men något jag valt att börja med då det är min första motordrivna 2-hjuling någonsin. Inte så mycket erfarenhet med andra ord.
Nåväl, ventiljustering var det detta inlägg skulle handla om.
Jag har börjat med att montera av topplocket och där börjar funderingarna. I manualen står det att ventilspelet ska vara 0.16± 0.02mm på insug och 0.25± 0.02mm på avgassidan. Detta satte de första käpparna i hjulet, mitt bladmått mäter bara i 0.05mm intervaller. Efter väldigt mycket googlande och letande på nätet hittade jag tillslut bladmått som mäter i 0.02mm intervaller som verkar kunna funka från USA. Toppen tänkte jag och skulle precis till att beställa när jag kom på en annan sak, det här med shims. De shims jag hittat på nätet säljs som noggrannast i 0.05mm's intervaller. Hur löser man en sådan grej, det spelar ju ingen roll hur noga jag mäter med 0.02mm's precision om jag ändå inte kan ställa in ventilerna med shims som motsvarar den precisionen utan måste tillgå 0.05mm, eller tänker jag fel?
Vet ni någon sida man kan köpa shims på noggrannare precision än 0.05mm intervaller?
Sedan har jag problem nummer två, och det var vid grovkontrollen av ventilerna med mitt sketna bladmått så var första ventilen i någorlunda bra justerat, fick in 0.25mm utan problem, men på andra ventilen(samma portsida samt cylinder) var det totalstopp, fick inte ens in mitt minsta mått på 0.05mm. Det verkar alltså som att ventilen ligger emot kamaxeln utan spel alls. Kan verkligen ett ventilspel minska så mycket som till 0mm eller har jag gjort nått uppenbart fel? Nollat kammen fel kanske?
Vore mycket tacksam för hjälp. Jag har aldrig ställt in ventilspel förut, men av guider och youtubeklipp så ska det inte vara någon ingenjörskonst direkt. Jag är inte någon mekaniker men har definitivt inte tummen mitt i handen, jag är bara ny på detta område.
Hoppas det finns duktiga själar där ute!