Hjälmtråden 2016 - vilken bör man köpa? (race/integral)

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Prova prova prova, tills du hittar den som känns bäst skulle jag säga. Jag testade massor med hjälmar i vinter. Det blev en shoei gt air, den hade inte toppbetyg på sidorna men den passade mig bäst av de som hade inbyggt visir. Jag får helt enkelt inte slå i huvudet på sidan om jag druttar omkull :tungan
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det tråkiga är väl att det inte finns några genvägar. Du ska köpa en hjälm som sitter bra och känns bekväm.
Schuberth har enligt deras egen uppgift marknadens tystaste hjälmar. Något jag värdesätter högt.
Enligt dom som provat så ska Shoei:s nyare hjälmar också vara nästan lika tysta.
Jag hade en Shoei Raid 2 tidigare och jag upplever att min Schuberth är bra mycket tystare. Sen är ju inte en Schubert lika cool som många andra märken rent imagemässigt. Dom har ju lite mer touringstämpel för många men det är bra hjälmar. Både Schuberth och Shoei skickar såvitt jag vet med pinlock till alla hjälmar. Schuberth har inbyggt solvisir. Visst. Det gör hjälmen en aning tyngre men det är det klart värt om du frågar mig.

Pinlock och solvisir är för mig obligatoriskt på en hjälm numera. Att hålla på och släpa med sig extra visir för att kunna byta om man ska åka hem efter mörkrets inbrott är inget jag orkar hålla på med.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ingen som har något test liggandes från 2015?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
De olika tillverkarna har modeller utifrån olika former. Alltså samma sak som med skinnställ eller stövlar. Det du behöver göra är att hitta en hjälm som sitter bra.

Mitt huvud gillar Shoei XR 1100.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Har mailat med Tobias Petersson, chefredaktör på Bike. Det verkar inte som det kommer ett stort hjälmtest under våren (troligen sensommaren) utan det kommer enskilda tester på hjälmar till och från.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Åk till några olika MC handlare som säljer diverse märken och prova dig fram. Har du inte okonventionellt stor skalle (som jag) så bör det finnas ett rätt så stort utbud att välja ifrån. :tummenupp
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Köp en som sitter skönt, men tajt som ny. Dom töjer sig ganska ordentligt efter ett tag. Har min gjort..
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag har då aldrig stött på en crosshjälm med den finishen på inredningen som Airoh har. Top of the line helt klart.
Har själv en Airoh GP500, då jag ville ha en lätt hjälm och imponerats av Airoh tidigare. Och återigen tycker jag finishen är jätte bra. Men hjälmen kanske är lite väl rejsig egentligen. Oerhört välventilerad (skönt iofs) men kan nog upplevas som högljud. Sen är det en idiot som designat visiröppningen, stänger jätte bra och så, men finns 3 lägen, Helöppen, halvöppen och stängd. Och halvöppen är verkligen halvöppen, alltså kanten är mitt i ögonen. Värdelöst tyvärr. Går att komma runt genom att dra i låsningen när man stänger så man får en glipa dock.
Sen är inredningen oförklarligt svår att få dit, framförallt baktill på "hättan". Men lätt och välbyggd hjälm i övrigt med nödbortagning av kindkuddarna vilken kan vara trevligt om det skiter sig en dag.

What he said! GP500:an är nästan lite dragig när det är kallt. Men lätt! Kör man långt gör det stoor skillnad faktiskt. Sitter perfekt på mitt huvud. Så bra att skogshjälm blev en Aviator och det har jag inte heller ångrat.
Tvättade inredningen i GP:n och det gick kalas, som ny blev den.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Nån som har tips på en säker budgethjälm?
Tänker mig <1500kr och 5 stjärnor i sharp. Finns några olika vad jag sett, men vet inte var man kan köpa.
Ska vara till sambon. Hon åker bak 3-4 turer om året max, så vi tänkte börja med en enkel, men säker hjälm.
Biltemas, hur är den?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nån som har tips på en säker budgethjälm?
Tänker mig <1500kr och 5 stjärnor i sharp. Finns några olika vad jag sett, men vet inte var man kan köpa.
Ska vara till sambon. Hon åker bak 3-4 turer om året max, så vi tänkte börja med en enkel, men säker hjälm.
Biltemas, hur är den?

Biltemas klarar säkert grundläggande säkerhetskrav. Men antagligen inte ***** hos Sharp.
Med tanke på det vurpor jag gjort (tre lowsiders, därav en som slutade med huvudet mot ett träd med en hjälm med "stötdämpning" av kork)
Två omkullbromsningar och en lowsider med moderna hjälmar.

Och skadorna:
Aldrig medvetslös mer än kanske 30 sek från dom som sett kraschen. Efter huvudet mot trädet var jag på jobbet några minuter senare. Och jobbade som vanligt. (La mig 200meter från jobbet)
Rejält nerslitna handskar
Skadat knä, låg och kasade asfalt med hojen på benet.
Nersliten jacka vid armbåge
så skulle jag sätta
det duger med det mesta i godkänd hjälmväg som känns bra på huvudet
(har själv en **** X-Lite så jag lever inte som jag lär)
bra MC-handskar med hårda förstärkningar gör att man slipper bli handikappad
knäskydd och armbågsskydd fastspända direkt på armbåge och knä gör nytta
och givetvis ryggskydd och MC-stövlar.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Biltemas klarar säkert grundläggande säkerhetskrav. Men antagligen inte ***** hos Sharp.
Med tanke på det vurpor jag gjort (tre lowsiders, därav en som slutade med huvudet mot ett träd med en hjälm med "stötdämpning" av kork)
Två omkullbromsningar och en lowsider med moderna hjälmar.

Och skadorna:
Aldrig medvetslös mer än kanske 30 sek från dom som sett kraschen. Efter huvudet mot trädet var jag på jobbet några minuter senare. Och jobbade som vanligt. (La mig 200meter från jobbet)
Rejält nerslitna handskar
Skadat knä, låg och kasade asfalt med hojen på benet.
Nersliten jacka vid armbåge
så skulle jag sätta
det duger med det mesta i godkänd hjälmväg som känns bra på huvudet
(har själv en **** X-Lite så jag lever inte som jag lär)
bra MC-handskar med hårda förstärkningar gör att man slipper bli handikappad
knäskydd och armbågsskydd fastspända direkt på armbåge och knä gör nytta
och givetvis ryggskydd och MC-stövlar.

Tack för svar! Jo bara att en hjälm har ett godkännande gör den nog ok.
Det jag tänkte med sharp är att de kanske testar hårdare och därmed upptäcker om det finns någon akilleshäl, som kanske de som utfärdar godkännandet förbisåg.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vilka hjälmar kommer med pinlock, solvisir och högtalare som standard, finns det några?
Hade varit gott att slippa imman blöta dagar. Slippa kränga på sig solglasögon
så fort solen tittar fram och som grädden på moset, bara plugga i kontakten
för G9X.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Gillar inte min agv K5. Hade en shoei gt-air innan. Men tack vare okunnig säljare så fick jag fel storlek... förutom storleken så älskade jag den hjälmen.

Nu fick jag för mig att jag ville testa nått nytt.
Min skalle passar agv så det vart en K5 och så här i efterhand så skulle jag fortsatt med shoei.

Lätt att vara efterklok :huvet


Behöver mer info om detta :D Vad är kass? Min k5 är på g hem nu i dagarna.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top