Hjälmpriser Sverige kontra utanför Sverige

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Ja dom kommer absolut inte från momsen!
Momsen går tex till att föra krig mot Afghanerna i Afghanistan.

Sjukvården financieras med landstingskatten. Som beräknas på inkomsten efter avdrag.

Förhastat av mig, du har rätt i att sjukvården inte betalas av momsen. Och att svensk sjukvård är en dyster historia är jag helt överens om.

Momsen hjälper istället till att finansiera statens utgifter. Av statens totala inkomster står momsen 2015 för ca 21 %. Från dessa totala inkomster är den enskilt största utgiftsposten "Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning” som står för drygt 11 % av statens utgifter. Denna post har nog tyvärr kommit många momsbetalande hojåkare till godo genom åren skulle jag tro. Utgiftsposten ”Försvar och samhällets krisberedskap” kommer först på nionde plats med en andel om drygt 5 % av utgifterna. Hur stor del av dessa procent som går till insatser i Afganistan har jag ingen aning om och jag lägger ingen värdering i huruvida det är bra eller dåligt. Men i mina ögon gör momsen som helhet mer nytta än skada i ett lite större perspektiv, även för en sporthojåkare :)

Källor: Prop. 2014/15:1

vad gäller momsen så betalar vi ingen moms inom EU. möjligtvis tullavgift om dom är tvungna att öppna paketet för att se vad det är.

Moms betalas alltid inom EU om man handlar som privatperson. Momssatsen bestäms av det landet varan handlas i oavsett i vilket annat EU-land konsumenten är bosatt i. Beställer man från Tyskland blir det tex 19% moms istället för 25%. Tull betalas bara på importvaror, dvs varor som inhandlas från icke EU-land. Handel inom EU är tullfritt. Importerar man varor från icke EU-land betalas tull och svensk moms vid införsel (om paketet inte slinker igenom kontrollen, vilket såklart händer emellanåt.)

Sorry för OT
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
NJA! Just hjälm köper jag helst över disk, det är ju ett jävla testande innan man vet vad man vill ha. Sen finns det inget fraktbolag som jag litar så pass mycket på att jag vill låta dem frakta en hjälm.
Det jag tjänar i kronor på detta är långt ifrån tillräckligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köp hjälmen i Sverige och gynna dom lokala handlarna om de inte är tillräckligt billigt i utlandet då?

Sen att du slipper vänta på posten är väl ett plus med.. ;)

Jag skulle säga att det är ett plus att veta att inte hjälmen gått med någon mindre nogräknad fraktfirma som använt paketet med hjälmen i som fotboll eller liknande.
Det händer ju trots allt att dom är lite vårdslösa med paketen och har man riktig otur så kan det ju vara så att paketet fått smällar så att hjälmen redan på förhand är försvagad.

Nu säger jag inte att jag vet att dom som fraktar hjälmarna till svenska butiker garanterat alltid är försiktiga men jag misstänker att någon som fraktar en pall hjälmar är lite mer försiktig är valfri budfirma etc som har ett paket med okänt innehåll som inte är märkt med "Glas"
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
..ända tills du kraschar och ligger på sjukan och kostar några hundratusen som du förväntar dig att staten skall stå för när du skall lagas ihop. Vaaaar kan de pengarna komma ifrån? :va :)

Jag har en separat försäkring som täcker det.

Sen står moms/skatt sällan i relation till egenkostnaden av sjukvård. När jag råkade ut för en olycka i Japan betalade jag drygt 2,500kr för kalaset (ambulans, akutvård, ultraljud, magnetröntgen, etc), av vilket försäkringsbolaget täckte 90%. Inte farligt alls med tanke på att momsen då var 5%...

Men det är klart, det är ballt att betala skatt.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag skulle säga att det är ett plus att veta att inte hjälmen gått med någon mindre nogräknad fraktfirma som använt paketet med hjälmen i som fotboll eller liknande.
Det händer ju trots allt att dom är lite vårdslösa med paketen och har man riktig otur så kan det ju vara så att paketet fått smällar så att hjälmen redan på förhand är försvagad.

Nu säger jag inte att jag vet att dom som fraktar hjälmarna till svenska butiker garanterat alltid är försiktiga men jag misstänker att någon som fraktar en pall hjälmar är lite mer försiktig är valfri budfirma etc som har ett paket med okänt innehåll som inte är märkt med "Glas"

Köpte min Shoei GT-Air från FC-Moto. Dom har ofta sänkta priser på vissa färger,den blev 1000kr billigare än på Lelles.
Originalkartongen låg i en större kartong, så risken för skador är nog liten. frakten från tyskland 8 euro med UPS
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top