Hjälmen immar igen..

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Brudens hjälm immar igen väldigt snabbt och ordentligt fast alla ventiler är öppna..

Sticker ner till handlaren och får ett FUCK YOU i ansiktet med förklaringen -Så gör hjälmar, du får köra med öppet visir..

What the f.. ?? Vad är de för en jäkla MC handlare..? Jag köpte en ny hjälm av honom då kan han väl för fan inte säga så?!:va

Vad säger lagen om MC hjälmar, någon glad själ som vet så att jag kan gå ner och rövkn.. honom sen..:yoparty
 

Skolda

Medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Varberg
Hoj
Ducce SF 1098 S
Jag löste samma problem med min gamla kruka genom att applicera ett tunt lager billigt raklödder på insidan av visiret. För att sedan torka av det med lite toapapper.
Ett fint hemmaknep som faktiskt fungerar riktigt bra :)
Som test kan du göra samma sak på din badrumsspegel innan du tar dig en varm dusch, där du haft raklödder immar det ej.... Ska även fungera med tvål/diskmedel..
Föredrar dock pinlock då du ej behöver underhålla ditt immfria visir :)
http://www.garage24.se/web/Moped/Ti..._(Mork__Gor-det-sjalv__Universal)-182921.aspx T.ex....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pinlock is da shit.
Alla hjälmar som inte har pinlock immar igen så fort man står still eller det går lite saktare. I princip så fort du är inne i stan skulle jag säga.
Med ett pinlock försvinner problemet om man inte orkar hålla på och öppna visiret så fort man stannar eller lyfta det ett hack när det går sakta inne i stan.
Det finns att köpa löst för någon hundring. Det följer då med fästdetaljerna samt en mall för vart du ska ta hål i visiret för att sätta dit infästningarna. Jag har dock aldrig provat att göra det själv.
Jag köpte en hjälm där man fick med pinlock istället men har man inte det så skulle jag rekommendera att testa att eftermontera ett.
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Pinlock is da shit.
Alla hjälmar som inte har pinlock immar igen så fort man står still eller det går lite saktare. I princip så fort du är inne i stan skulle jag säga.
Med ett pinlock försvinner problemet om man inte orkar hålla på och öppna visiret så fort man stannar eller lyfta det ett hack när det går sakta inne i stan.
Det finns att köpa löst för någon hundring. Det följer då med fästdetaljerna samt en mall för vart du ska ta hål i visiret för att sätta dit infästningarna. Jag har dock aldrig provat att göra det själv.
Jag köpte en hjälm där man fick med pinlock istället men har man inte det så skulle jag rekommendera att testa att eftermontera ett.

Ett problem med pinlock kan vara att det stör synfältet. På min förra Shoei hamnade överkanten mitt i blickfånget.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett problem med pinlock kan vara att det stör synfältet. På min förra Shoei hamnade överkanten mitt i blickfånget.

Vad? Det låter konstigt. Jag har aldrig upplevt det problemet och jag har en Shoei Raid 2. Men det är klart. Jag har ju ingen supersport. På TDM:en sitter jag ju relativt upprätt men även om jag ligger ner över tanken och vrider på så stör inte pinlocken. Drar du ner hjälmen extra långt fram vid hakan kanske?

Jag kan vinka och gestikulera om jag ser något konstigt om jag möter dig på gatan. Jag är där uppe och kör en del på somrarna då jag brukar vara i sommarstugan som ligger efter en ganska populär MC-väg i närheten. :yoparty
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Brassa i helvetet så slutar det imma, pinlock hit å dit, gaslock är det rätta!


















*flamma*
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Ett problem med pinlock kan vara att det stör synfältet. På min förra Shoei hamnade överkanten mitt i blickfånget.

Är man inte helt lam i båda händerna så skär man till nya jack lägre ner på pinlocket så det hamnar där man vill ha det. :tummenupp
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Vad? Det låter konstigt. Jag har aldrig upplevt det problemet och jag har en Shoei Raid 2. Men det är klart. Jag har ju ingen supersport. På TDM:en sitter jag ju relativt upprätt men även om jag ligger ner över tanken och vrider på så stör inte pinlocken. Drar du ner hjälmen extra långt fram vid hakan kanske?


Hjälmen kom liksom för långt ner i pannan. Om jag försökte skjuta tillbaka den i ett bra läge så åkte den fram när jag låg över tanken eftersom den tog i bak i nacken. Upplevde egentligen inte att hjälmen var för stor, men har nu köpt en storlek mindre som fungerar bättre. Men jag har även nu valt bort pinlock eftersom det stör mitt synfält.

Är man inte helt lam i båda händerna så skär man till nya jack lägre ner på pinlocket så det hamnar där man vill ha det.

Haha, så kreativ har inte jag varit... Kan dock tipsa om att det finns särskilda racepinlock som är högre framtill, och som stör synfältet mindre (om det nu finns fler än jag med detta problem...).
 
Last edited:

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Och jag har en Biltema hjälm för 600:- som är superbra och inte immar ...... :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hjälmen kom liksom för långt ner i pannan. Om jag försökte skjuta tillbaka den i ett bra läge så åkte den fram när jag låg över tanken eftersom den tog i bak i nacken. Upplevde egentligen inte att hjälmen var för stor, men har nu köpt en storlek mindre som fungerar bättre. Men jag har även nu valt bort pinlock eftersom det stör mitt synfält.

Ok. Ja. Det låter ju lite jobbigt faktiskt. Då kan jag kanske tänka mig att pinlocken stör faktiskt. Då är det nog något av dom andra tipsen med diskmedel eller raklödder på visiret. Det ska finnas andra medel också som är avsedda för att förhindra imma på visir.
 

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
imfritt

Ok. Ja. Det låter ju lite jobbigt faktiskt. Då kan jag kanske tänka mig att pinlocken stör faktiskt. Då är det nog något av dom andra tipsen med diskmedel eller raklödder på visiret. Det ska finnas andra medel också som är avsedda för att förhindra imma på visir.

Testa Uvex med supravision,dom är kanon.Funkar felfritt för race till vanlig mc folk .Uvex borrar ej hål i sina visir.Fråga tro mig det funkar.Varför tror du skideliten i Världen åker o vill ha Uvex .Klockrent:yoparty:D
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Skit i hjälmen ! Jag hade rövknu.... !:D
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är man inte helt lam i båda händerna så skär man till nya jack lägre ner på pinlocket så det hamnar där man vill ha det. :tummenupp

Har du gjort det på din? Funkar det bra?

Jag har nämligen en XR1000 där pinlocket stör synfältet.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Vilken handlare? Vilken hjälm?

Jag har pinlock monterat i min xr1100 och det stör inget uppåt. däremot när jag vill snegla ner för att se om blinkerslampan på instrumentpanelen blinkar så hamnar "skarven" mitt i synfältet. tog några gånger innan man började tilta ner huvudet automatiskt. I övrigt fungerar det helt perfekt! Hade ett litet helvete med min förra hjälm utan pinlock.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top