Hjälm tappad i backen=förbrukad hjälm?

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Visst är det väl så att en hjälm tappad i asfalten är en "förbrukad" hjälm?
Har läst någonstans att hjälmar (bortsett från billiga moppehjälmar i plast..) består av miljontals "luftbubblor", och att när hjälmen får en stöt så "punkteras" dessa luftbubblor, och det är luftbubblorna som hjälper till att dämpa stöten när hjälmen far i baken vid en vurpa... minns jag inte helt fel så är hjälmar konstruerade för att ge optimalt skydd för EN smäll.
Anledningen till att jag frågar är att man ofta ser folk lägga hjälmen lite på måfå på hojen, det räcker ju med en vindpust så ramlar den av hojen och rakt ner i marken! :3freak
För visst är det väl så att om hjälmen åker i backen så är det ända som gäller att gå till butiken och slänga upp 4-5 lappar på en ny? Själv behandlar jag min hjälm som en lite baby :pannkyss
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
njaa.. normalt så ska ett litet fall på en meter ner i marken inte var några problem! jag vet att inom roadracing så är hjälmen godkänd så länge det yttre lagret inte är borta eller det syns några sprickor! tycker det är rätt ok att gå efter, små repor får alla hjälmar!

men en krachad hjälm är en förbrukad hjälm
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Det e nog ingen fara tappat min flera ggr. Dom tål stryk! Däremot har jag klotat då fick den åka till f-bolaget för att den var SLUT! Men att bara tappe den lite fint .. nej det skallden hålla för!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Lindén skrev:
Det e nog ingen fara tappat min flera ggr. Dom tål stryk! Däremot har jag klotat då fick den åka till f-bolaget för att den var SLUT! Men att bara tappe den lite fint .. nej det skallden hålla för!

Jag har hört att dämpmaterialet i en hjälm är frigolit. Och när man tappar en hjälm trycks frigolitet ihop. Så om man skulla klota med den på det stället där frigoliten tryckts ihop ger den inte alls samma skydd.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Bearing skrev:
Jag har hört att dämpmaterialet i en hjälm är frigolit. Och när man tappar en hjälm trycks frigolitet ihop. Så om man skulla klota med den på det stället där frigoliten tryckts ihop ger den inte alls samma skydd.

Fast det förutsätter väl att det finns något tungt i hjälmen? Ett huvud
kanske? Släpper du en bit frigolit i backen så händer det inte mycket.

Även om frigoliten, sen ligger i ett skal som fjädrar lite så lär det nog bara
vara så att frigoliten böjer sig lite eller helt enkelt flyttar på dig eftersom det
finns plats.

/Peter
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sprickor

Om man tappar en hjälm kan den få mikrosprickor, små sprickor varifrån "stora" sprickor kan propagera vid en eventuell krasch. Materialet kan även delaminera, dvs epoxymatrisen släpper från fyllnadsmaterialet (ex glasfiber). Båda fallen ger en sänkt hållfasthet vid höga påfrestningar.

Dock borde det inte spela så stor roll om man tappar en hjälm från låg höjd. (Så länge man inte tappar den på nåt vasst, en sten eller något, då är det en annan femma)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top