HJÄLP! Bakhjulslager

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Plockade just lös mitt bakhjul på min GSX600F-97a för att jag ska lämna in det för däckbyte imorgon. När jag plockade lös hjulet så trillade ett halv lager ut. (innerdelen på lagret) Köpte hojjen för 3 veckor sen och enda gången jag kört är igår...

När jag köpte hojjen så blev jag upplyst om att lagrena i bakhjulet ska ha vart bytta. (dom måste ha lagt ihop allt på fel sätt eller nått eftersom lagret är trasigt nu) Nu är det så att det fanns även ett tredje(!) lager? Ska det vara 3st lager till bakhjulet?

Just nu håller jag på att kämpa med att få lös ytterdelen av det trasiga lagret, ngn som har ngt tips? Den sitter som fastkilad inne i själva hjulet, svårt att komma åt med något att knacka med från andra hållet eftersom innerdelen av lagret är borta.

En annan grej som inte heller är så bra är att jag just nu befinner mig i KIRUNA! (kommer därifrån) Och här finns det inget ställe som säljer Suzuki grejer. Så jag undrar vart ska jag beställa lager ifrån? Jag ska även byta packboxarna som för övrigt såg ut som att dom vart med om ett tredje världskrig.

ps. En bra grej i det hela är att det snöar ute just nu :tungan .

Tack för alla svar!
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Om du har en svets kan du lägga en sträng runt insidan av lagret, då krymper den ihop när strängen kallnar och det ploppar ut (mer eller mindre..). Att det är tre lager låter inte konstigt alls. Och till sist, det borde finnas nån firma som säljer kullager i närheten, det behöver ju inte alls vara original, fast ibland är det skitskumma dimensioner på vissa lager som kan vara svåra att få tag i. Ring först till en Suzukihandlare nånstans och få reda på dimensionerna om du inte har dem, och ring sen runt till välsorterade järnhandlare eller maskinfirmor och kolla vad de har.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Lagrena är nog ganska lugnt att få tag i, ska vara 6303 och det borde ju finnas att få tag i... men packboxarna kan kanske bli svårare... Sen verkar det otroligt skumt att ett av lagrena har gått trots att det är borde vara bytt för cirka 15 mil sedan...
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
VWagge skrev:
Lagrena är nog ganska lugnt att få tag i, är 6303 det ska vara och det borde ju finnas... men packboxarna kan kanske bli svårare... Sen verkar det otroligt skumt att ett av lagrena har gått trots att det är borde vara bytt för cirka 15 mil sedan...

Brukar vara samma grej med packboxarna, ta med de gamla till en lämplig firma
så kan de förmodligen hjälpa dig. Och visst är det skumt, det kanske inte är bytt..
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
URRninja skrev:
Brukar vara samma grej med packboxarna, ta med de gamla till en lämplig firma
så kan de förmodligen hjälpa dig. Och visst är det skumt, det kanske inte är bytt..


Ja, förmodligen är det väl inte det... Man får väl bittert bita i det sura äpplet och börja leta grejer. Nu måste jag i alla fall åka och jobba :/

Man kanske kan ringa till någon suzuki återförsäljare imorgon o beställa packboxar så kan dom skicka dom... får väl bli något sånt kanske, är nog lite ont om firmor här som säljer just packboxar(är ju kiruna vi pratar om :p), men lager borde gå och fixa..
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Säker på att det var själva innerringen i lagret och inte distansringen som ramlade ut? Råkade ut för detta för nån vecka sedan och lade upp en tråd om det. Visade sej att min oro var obefogad!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top