Helt plötsligt har hojen börjat blöddra på högre varv, varför?

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Det är så att jag sålde en hoj till en kille här på sporthoj. Jag gick själv igenom hojen så allt fungerade innan jag skickade den med lastbil dit han bor. Men nu när han provkört så blöddrar hojen på högre varv. Kolven och kolvringarna är ny byt.

Det enda jag kan tänka mig är följande.

-Transportskada av något slag,böjt kröken så den inte tättar vid cylindern etc.

-Tändstift.

-Förgasarinställningar.

-Torrsprickor i insugsgummit.



Hojen gick bra då jag lastade på den på lastbilen så det måste ha hänt något vid transporten. Vad kan det mer vara?

Edit: Hojen är en 2-taktare.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Han bor på en lägre höjd över havet så bestyckningen blir för fet:D (just kidding) Nä men ska vara att den vält eller något så flotörerna hängt sig på någe vis?? Be att han knackar med en skruvmejsels baksida på flotörkopparna,, Med lite tur så,,,, Eller tokrengnade det när han körde??
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Han bor på en lägre höjd över havet så bestyckningen blir för fet:D (just kidding) Nä men ska vara att den vält eller något så flotörerna hängt sig på någe vis?? Be att han knackar med en skruvmejsels baksida på flotörkopparna,, Med lite tur så,,,, Eller tokrengnade det när han körde??

Jag bor i norrbotten så man vet ju aldrig ;) har tagit lös locket till gasarn en gång, där nålen sitter. Tänkte ställa ner nålen ett snäpp och prova men ingen fattade hur man skulle göra det, det verkade vara nå special typ.. men vi är nog bara amatörer :huvet Vet inte riktigt vad som kan ha hänt. Direkt när jag provade den så gick den sådär.. Det hade inte regnat något och det regnade inget.. har kört med den olika dagar nu och den har gått dåligt hela tiden.. Känns som att botten och mellanregistret går den väl bra men sen börjar den blöddra. :va
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det var exakt den tanken som slog mig först men tyvär var fallet inte så:(. Kan chocken ha hängt sig på något sätt även fast "spaken" är i nedersta läget tro?


Om vevhuset blivit fyllt med soppa, kan den gå ganska skapligt på låga varv, men när man gasar på, så surar den. När det väl är urkört är det inga problem sedan. Har soppakranen stått på under transporten så kan ju det vara en orsak.
Hur mycket har han kört den efter att han fått den?

Mer exakt vad är det fär hoj?

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag bor i norrbotten så man vet ju aldrig ;) har tagit lös locket till gasarn en gång, där nålen sitter. Tänkte ställa ner nålen ett snäpp och prova men ingen fattade hur man skulle göra det, det verkade vara nå special typ.. men vi är nog bara amatörer :huvet Vet inte riktigt vad som kan ha hänt. Direkt när jag provade den så gick den sådär.. Det hade inte regnat något och det regnade inget.. har kört med den olika dagar nu och den har gått dåligt hela tiden.. Känns som att botten och mellanregistret går den väl bra men sen börjar den blöddra. :va

Är det en 2-taktare? Då är det inte underligt! Dom är kännsliga! kan mycket väl bara vara för stort högfartsmunstycke då.. Folk har olika uppfattningar om vad som är höga varv och blödder eller inte ,,på 4 taktscrossar klagar en del om att dom går illa på högre varv,,men det är bara varvstoppet:rolleyes:
Så Om det nu är en 2 taktare kolla först att filtret är tokrent och köp ett champion tändstift billigast som finns !! Får inte sitta ngk i en 2 taktare!!
Går den fortfarande fett på högvarv så sätt i några nr mindre högfartsmunstycke,,typ 8% mindre
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Är det en 2-taktare? Då är det inte underligt! Dom är kännsliga! kan mycket väl bara vara för stort högfartsmunstycke då.. Folk har olika uppfattningar om vad som är höga varv och blödder eller inte ,,på 4 taktscrossar klagar en del om att dom går illa på högre varv,,men det är bara varvstoppet:rolleyes:
Så Om det nu är en 2 taktare kolla först att filtret är tokrent och köp ett champion tändstift billigast som finns !! Får inte sitta ngk i en 2 taktare!!
Går den fortfarande fett på högvarv så sätt i några nr mindre högfartsmunstycke,,typ 8% mindre

Jo det är en 2-taktare, har hittat felet! vara bara att byta stift :yoparty
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top