Helt eller delat ställ

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Hej!

Har precis tagit mitt Mc-kort nu är det dax att införskaffa ställ.
Jag åker till Spanien o hade tänkt köpa ett ställ därnere.

Jag har svårt o bestämma mig för vad jag ska köpa ett hel eller Delat (Textil,Läder)


Jag hade tänkt Köra från och till jobb Ca 20min.
Samt köra alla rundor på hojen (landsväg osv)

Vad hade ni rekommenderat och varför?

Menar mer ur en säkerhets synpunkt.
Känner mer att köper jag ett delat kan Risken finnas att man endast tar en del och skiter i den andra.


Mvh
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Smaksak, köper du Riktiga Grejor är det nog ingen jätteskillnad i skarpt läge.
Jag har haft textil, tvådelat skinn och nu helställ skinn.
Textil går klart fortast att kränga av och på, enkelt om man vill ha jeans under.
Det tvådelade delade jag aldrig på eftersom det var asjobbitt att knäppa ihop det ensam. --> meningslöst.
När jag blev med sporthoj petade kragen på det tvådelade in under hjälmen när man hamnade mer framåtböjd så jag köpte ett helställ utan krage. Skitskönt, kommer hålla mig till detta koncept länge.

Åker jag till jobbet har jag ett par brallor i ryggsäck och ett par slitna på jobbet. Funkar för mig.

Textilstället använder jag bara när jag börnar sjöis på vintern numera.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lite beroende på hojtyp och körsätt.


Skall du köra på bana, då rekommenderar jag definitivt skinnställ.
Det bästa är ha både textil och skinnställ. Vid arbetspendling är textilstället bäst. Vid inspererad sporthojskörning är ett helställ i skinn underbart att köra med.


Du får berätta vilken mc du kör.
 
Last edited:

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Lite beroende på hojtyp och körsätt.


Skall du köra på bana, då rekommenderar jag definitivt skinnställ.
Det bästa är ha både textil och skinnställ. Vid arbetspendling är textilstället bäst. Vid inspererad sporthojskörning är ett helställ i skinn underbart att köra med.


Du får berätta vilken mc du kör.

Det Kommer Bli en Kawasaki Er6 N, 2 År framåt så blir det ingen Bankörning. så kanske är bäst och gå med ett textil nu, och sedan när jag köper en sporthoj att gå på helställ?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ett helställ måste ju vara det värsta som finns om man måste attackbajsa! (Eller om man är sittkissare för den delen)
Jag har både textilställ och skinnjacka + kevlarbyxor gillar båda koncepten. Nån dag i framtiden ska jag köpa ett par skinnbrallor också så att jag kan klota med gott samvete.
Det allra viktigaste är att grejerna sitter bra och är sköna, annars blir det bara pest å pina att köra.

Grattis till kortet!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade börjat med ett delat ställ. Då kommer det att användas. Risken är att man struntar i att använda ett helställ om man bara ska köra kortare rundor. T ex till och från jobbet i ditt fall beroende på hur sträckan ser ut. Tänker du däremot börja köra bana och dylikt då kan du med fördel satsa på ett helställ. Textilställ har jag ingen egen erfarenhet av mer än de man fick låna på körskolan för ett antal år sedan som aldrig satt riktigt bra. Som någon var inne på tidigare, då får nog nämna lite mer vad det är för typ av hoj du köpt eller tänker köpa och fundera lite mer på hur du kommer att använda hojen.

Ett bra delat ställ är säkert i princip lika säkert som ett helställ. Dragkedjan är nog en svagare punkt, men jag har inte hört att de delat på sig vid incidenter jag känner till. Det är väl annars en sådan aspekt som brukar diskuteras. Jag skulle dock som sagt prioritera den praktiska biten. Bättre att ha ett ställ som används än ett som hänger i garderoben.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Textil ... tja det är ju praktiskt men man har taggat ner lite på säkerheten.

Helstället är grymt när man väl sitter på hojen och bara kör, men i dagliga livet är det delade stället enklare att leva med. Jag använder helställ om jag kör en vettig sträcka A-B där inget annat än möjligen tankstopp ingår. Men ska man stanna och äta eller något liknande blir det opraktiskt. Så ska du ha ett ställ och du primärt kör på gata så rekommenderar jag delat.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det Kommer Bli en Kawasaki Er6 N, 2 År framåt så blir det ingen Bankörning. så kanske är bäst och gå med ett textil nu, och sedan när jag köper en sporthoj att gå på helställ?

På den hojtypen passar tvådelat skinnställ eller textil utmärkt. Helställen är ofta optimerade för supersporthojar formmässigt.
En ER 6 är utmärkt på bana både på smc kurser och bandagar. Den fungerar bra i både medel o medelsnabb grupp. Farten på svenska banor beror till 80 procent på piloten.
 

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Ort
nordöstra skåne
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Jag har ett delat skinnställ och ett delat allvädersställ i textil, samt kevlarbyxor. Allvädersstället kör jag mest med under våren och hösten då det isolerar bra. Nu under sommarn så är det förstås skinnstället som gäller. Det har dock varit ett par dagar då det har varit alldeles för varmt för skinnställ. Då åker skinnbrallorna av och kevlarbyxorna på. Var jävligt pilligt att sätta ihop stället innan jag lärde mig den "rätta tekniken" nu går det som en dans. :tummenupp
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag har ett delat skinnställ och ett delat allvädersställ i textil, samt kevlarbyxor. Allvädersstället kör jag mest med under våren och hösten då det isolerar bra. Nu under sommarn så är det förstås skinnstället som gäller. Det har dock varit ett par dagar då det har varit alldeles för varmt för skinnställ. Då åker skinnbrallorna av och kevlarbyxorna på. Var jävligt pilligt att sätta ihop stället innan jag lärde mig den "rätta tekniken" nu går det som en dans. :tummenupp

Samma här. Förra året använde jag goretexställ för allt utom kortare turer i stan då jag kör kevlarjeans och en jacka med ryggskydd i jackan. I år har jag skaffat tvådelat skinnställ som jag använder mycket mer än textilstället. Trots det skulle jag hellre välja bort det än mitt textilställ eftersom textilstället är så mycket mer mångsidigt. Det funkar från ett par plusgrader upp till högsommarvärme och är ok hela tiden så länge man sitter på hojen. Skinnstället är skönare att köra i men är det 25 grader varmt blir det rätt svettigt. Jag ska på långtur ut i Europa i sommar och då blir det antagligen goretex.

Du kommer förmodligen att vilja ha båda sorterna. Jag började med ett bra textilställ och hade utan större tvekan gjort samma val idag.

Helt eller delat skinnställ är väl en smaksak. Jag tycker att det är skönt att dela på stället och ta av jackan när jag tar en paus, men jag förstår poängen med ett perforerat helställ också.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag kommer nog aldrig mer åka i delat ställ efter att köpt mitt helställ för 4 år sedan. Har inte använt mitt delade sedan dess inte ens till kortare turer. Helställ är mycket skönar att ha på sig och sitter bättre än delade ställ enligt mig. Har haft delade ställ både från Alpinestars och Spyke...helstället är Spyke.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ska du bara satsa på en uppsättning skulle jag rekommendera ett bra textilställ. Funkar vid det flesta vädertyperna. Du behöver inte införskaffa, eller för den delen ha med dig, regnstället vid varje körning. Går att ventilera de flesta textilställen på ett utmärkt sätt och använder du hojen dagligen för turer T o R arbetet är textil oslagbart.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag har ett textilställ till jobbet när det är snorkallt, annars kör jag delat.
Provade även det i diket för ett par veckor sedan, fungerade alldeles utmärkt.

Hade ett helställ förut men tyckte det var så krångligt att ha till / från jobbet så det slutade med att jag aldrig använde det och åkte i vanliga kläder istället - vilket motverkade hela syftet.

Men sen tycker jag helställt ser ballare ut :gnissla
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Säkerhetsmässigt kan jag inte se att det är någon markant skillnad mellan ett tvådelat och ett helställ.
Har kasat många meter asfalt i mitt gamla tvådelade ställ utan några bekymmer.

Ställer mig dock väldigt tveksam till de varianter där jacka och byxa endast hålls ihop med en kortare dragkedja som inte går hela varvet runt.
Känns som om jag skulle haft en hyfstat sönderskrapad mage och sidfläsk vid det här laget om jag kört runt i ett sådant.

Har idag ett helställ, vilket innebär att jag oftast skippar stället helt de gånger jag behöver/vill ta motorcykeln för att göra något mer praktiskt ärende som innebär att jag måste gå mer än 100m från cykeln..
Med det tvådelade kunde jag spendera hela dagen borta från cykeln om jag ville, knäpp av jackan och byxorna är inte jobbigare att ha på sig än ett par jeans.

Textilställ tål mindre asfaltskrap, är varmare och man kan lättare ha andra kläder under. Har personligen aldrig känt behovet av ett sådant, men ser vitsen om man kör något mer touring-/offroadbetonat i ur och skur.

Själv körde jag året runt med mitt tvådelade skinnställ då jag saknade bil i många år. När det var kallt ute drog jag bara på en jacka utanpå och långkalsonger under.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Säkerhetsmässigt kan jag inte se att det är någon markant skillnad mellan ett tvådelat och ett helställ.
Har kasat många meter asfalt i mitt gamla tvådelade ställ utan några bekymmer.

Ställer mig dock väldigt tveksam till de varianter där jacka och byxa endast hålls ihop med en kortare dragkedja som inte går hela varvet runt.
Känns som om jag skulle haft en hyfstat sönderskrapad mage och sidfläsk vid det här laget om jag kört runt i ett sådant.

Har idag ett helställ, vilket innebär att jag oftast skippar stället helt de gånger jag behöver/vill ta motorcykeln för att göra något mer praktiskt ärende som innebär att jag måste gå mer än 100m från cykeln..
Med det tvådelade kunde jag spendera hela dagen borta från cykeln om jag ville, knäpp av jackan och byxorna är inte jobbigare att ha på sig än ett par jeans.

Textilställ tål mindre asfaltskrap, är varmare och man kan lättare ha andra kläder under. Har personligen aldrig känt behovet av ett sådant, men ser vitsen om man kör något mer touring-/offroadbetonat i ur och skur.

Själv körde jag året runt med mitt tvådelade skinnställ då jag saknade bil i många år. När det var kallt ute drog jag bara på en jacka utanpå och långkalsonger under.

Dragkedjan kan gå upp och då kanar man på skinnet istället för skinnstället. Har iofs aldrig sett det hända, men fått höra om diverse polare som råkat ut för det när jag kört bandagar med mitt delade. (Som för övrigt funkade klanderfritt när jag kanade asfalt med det).
Vill man testa att öppna en dragkedja utan att använda släden kan man ta en vanlig kulspetspenna och trycka igenom dragkedjan, de brukar ge vika väldigt lätt så.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
På den hojtypen passar tvådelat skinnställ eller textil utmärkt. Helställen är ofta optimerade för supersporthojar formmässigt.
En ER 6 är utmärkt på bana både på smc kurser och bandagar. Den fungerar bra i både medel o medelsnabb grupp. Farten på svenska banor beror till 80 procent på piloten.

Körde tidigare ER6N med helställ à la race och hade inga problem med passform eller något.
Tror nog du har missuppfattat "den hojtypen".
Det må vara en relativt klen hoj men den bjuder absolut in till bus när vägen börjar svänga och då känns det rätt bra med ett rejält helställ.
Jag hade hellre ollat ett rivjärn än att gå i backen med textil igen, fy fan vad det sved.


Lite beroende på hojtyp och körsätt.


Skall du köra på bana, då rekommenderar jag definitivt skinnställ.
Det bästa är ha både textil och skinnställ. Vid arbetspendling är textilstället bäst. Vid inspererad sporthojskörning är ett helställ i skinn underbart att köra med.


Du får berätta vilken mc du kör.

Bäst på vadå?
Är det bäst på att skydda eller har det bäst pris, bäst komfort eller ser bäst ut?
I min värld finns det bara ett val och det är skinnställ, för att det är min uppfattning och erfarenhet att det skyddar bäst vid en olycka.
Sen att det är döden att glida fram i stadstrafik i strålande sommarsol iförd skinnpajen håller jag med om, men hellre bada i svett än att bada i blod och skrapsår :näsblod
Är textil verkligen svalare än skinn?
Jag höll på o dö när jag fick låna körskolans rukka ställ under körlektioner, mitt skinnställ kändes som en mankini i jämförelse (ja, fodret var utplockat :p)
 
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Som sagt tidigare helställ är bra skit. Underställ i ull och vindjacka över när det är kallt! Men ett textilställ är ofta lättare. Spelar nog ingen roll vad du väljer. Är det kvalitet så är det.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vid arbetspendling är textilstället ofta mer praktiskt eftersom man slipper regnställ. Det är också lättare att ha vanliga kläder under stället.
På ''gasrundor'' är skinnstället kanonbra att använda eftersom man väljer dagar med stabilt väder.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Textil eller skinn och delat eller helställ är lite av en fråga om preferenser och vad man tänkt göra.
Om man som TS ska åka mycket till och från jobbet så är för dom flesta ett helställ vansinnigt opraktiskt. Då är ett delat skinnställ betydligt mer praktiskt och ett textil ännu bättre.

Jag kör personligen med textilställ och jag kör rätt mycket till och från jobbet. Dels kan jag faktiskt ha på mig vanliga kläder på överkroppen (typ en skjorta och kanske en tröja) utan att se ut som att jag sovit i grejorna när jag kommer fram. Dels så är textilställen för det mesta vattentäta så man slipper fundera så mycket över vädret. Det gör inget om det kommer en skur.

Men se till så att du inte är för sparsam när du väljer ställ om du kör på textil. Textilställen varierar ganska mycket ifråga om hur mycket nötning mot asfalt dom tål. Dom billiga slits sönder direkt och dom bättre skyddar bättre än ett skinnställ.

Rent estetiskt är skinnställ lite snyggare men dom är sällan vattentäta och då blir man rätt fort väldigt blöt om det kommer en regnskur.

Att det faktum att dom använder skinnställ i Moto GP skulle vara ett bevis för att det är säkrast köper jag inte för en sekund. Deras högsta prio är att det ska gå fort. Skulle dom prioritera säkerhet så skulle dom aldrig vinna då allt handlar om kompromisser.

Skinn är väldigt slitstarkt samtidigt som det är något elastiskt vilket gör att det formar sig efter kroppen så att man slipper fladder vilket är fördelaktigt för luftmotståndet och därav för varvtiderna samtidigt som det ger hög skyddseffekt om man skulle kana på asfalten.

Det finns textiler som tål betydligt mer slitage än skinn men dom är inte ett dugg elastiska vilket skulle medföra ett ställ som inte formar sig efter kroppen och därav skulle ge lite mer fladder och därmed sämre luftmotstånd och sämre varvtider (alternativt skulle man inte kunna röra sig i det).
Det skulle visserligen inte vara fråga om jättemånga bråkdelar av sekunder i varvtider men med hård konkurrens skulle det kunna vara det som skiljer mellan guldmedalj eller helt utanför pallen. Och varför skulle dom offra det när skinnställen idag bevisligen är tillräckligt bra skyddande?

Moto GP teamens prioritet är att köra så fort som möjligt med tillräckligt skydd. Dvs dom skyddar sig så mycket dom kan så länge som det inte påverkar varvtiderna negativt. Och om föraren blir blöt eller inte är överhuvudtaget inte en faktor misstänker jag.
Där är skinn en utmärkt kompromiss medan textil förlorar där.

Ett textilställ behöver sitta lite lösare för att man ska kunna röra sig i det och då blir det aerodynamiskt ofördelaktigt men inte på nivån att det har någon egentlig betydelse för andra än dom som tävlar på bana.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top