Helljus eller halvljus?

Krokmark

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Ort
Vislanda
Hoj
Suzuki GS 1100 G -84
Folk som inte ser en hoj ser heller inte något helljus på dagen. Folk som ser en hoj hör det ej pga helljuset.
Bilar utgör heller ej någon fara för andra trafikanter vid användandet av helljus på dagen. Men både bilar och motorcyklar med helljus är ett irritationsmoment som inte skall förringas.

Jag har svårt att se i vilka situationer man riskerar att skadas, där helljuset hade kunnat vara avgörande.
Vid en korsning så hjälper det ej. Vid möte Så hjälper det ej. vid kökörning så gäller det att hålla ett säkert avstånd till bilarna samt att bilisten vrider på huvudet och använder backspeglarna. Då får man syn på en hoj oavsett helljus.

Näe. Helljus på dagen är bara ett fordons långfinger, samt eventuellt en falsk trygghet i klass med varselväst och gul hjälm. Vissa tror att de är så synliga så de släpper efter och blir mindre vaksamma pga det.
Typ som Ceara ovanför detta inlägg som verkar ha sätta sin tilltro till helljuset för att komma hem på ett säkert sätt :)

Jag har mött ett tiotal MC än sålänge i år och två med helljus, där jag tyckt mig se de två bättre och tidigare...
Förmodligen pga helljuset men det har jag nog helt fel i, för varför skulle man synas bättre för det.
Jag har både gul hjälm och reflexväst då jag anser att det är bättre att riskera att bilisterna ser mig än att inte se riktigt cool ut...
Får jag en av tio att se mig lite tidigare så har jag redan där minskat risken för farliga situationer.
Jag inbillar mig inte att jag är tryggare, i mina ögon är alla andra opålitliga idioter och betraktar alla medtrafikanter med en stor portion skepsis...
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Jag kör mestadels med halvljuset, men använder helljuset ofta för att göra andra uppmärksamma på jag också finns på vägen.
Så som vid utfarter, möten där jag kan se att någon ligger bakom och väntar på tillfälle att köra om, fordon vid vägrenen osv.
Jag uppfattar andra fordon bättre när de använder helljus, och det skall till en rätt rejäl lampa för att jag skall bli bländad under dagsljusförhållanden.
Är riktigt tacksam för att det är tvång på halvljus i Sverige, här är det det inte och jag upplever skillnaden och lättheten att se andra nästintill lika stor mellan halvljus och helljus som mellan inget ljus och halvljus.
Dock är det förmodligen mig det är fel på:(, då jag klagar på avsaknaden av ljus här blir jag direkt idiotförklarad- hur kan jag inte se en hel bil :dummer
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Typ som Ceara ovanför detta inlägg som verkar ha sätta sin tilltro till helljuset för att komma hem på ett säkert sätt :)

Har sett alldeles för mycket skit för att inte använda allt för att undvika en olycka. Och nej jag har inte helljuset på i tron om att alla ser mig för det. En bil som ska sväng ut från en korsning reagerar kanske tydligare på om det kommer ett starkare sken runt om hörnet 50 meter bort än vad den personen hade gjort ifall jag hade halvljus. Om nu 2/10 såna situationer får bilisten eller vad det nu kan vara hajar till lite extra och kollar en extra gång innan han/hon svänger ut så är väl det fan mer värt att kanske få behålla livet än att man ska vara så jävla bångstyrig och åka utan så gör det då... Lät lite argt kanske, inte menat så men du fattar poängen. Finns många anledningar till att inte ha på helljus och finns många anledningar till ha att det. Det gäller väl helt enkeklt att välja sina tillfällen, som allt annat här i livet.

För övrigt så skulle jag svänga ut från en korsning (30 sträcka) här om dagen när det kom en HD med helljus, och kan inte påstå att det vara nära att jag svängde ut framför honom men som jag beskrev här uppe så hajade jag till lite extra av det där störande skenet och stanna en stund till för att avgöra hans hastighet innan jag körde ut. Puss & kram! :glömdet

SMC slogan: SE OSS! :fakta
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det är så sjukt jävla irriterande att en del mc-åkare fått för sig att köra med helljus hela tiden. Har till och med sett folk på bandagar !!! som kör med heljus. :va

https://www.youtube.com/watch?v=v0lrXjN8XtQ

SÅ...........................Blända av till halvljus


Jag störs rejält, det finns bättre sätt att markera sin närvaro - Reflexväst, skinställ/hjälm i varselfärger. För varför har 8/10 svarta hjälmar och 9/10 har svarta/mörka skinnställ

Ni som kör med helljus - Varför ser man er inte alltid med reflexväst ?
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Att köra med helljus hela tiden är riktig dårskap. Skapar irritation i trafiken och retar trafikanterna som man MÖTER allra mest. Är det ofta nån svänger över i mötande fil bara för att det känns kul? Vid omkörningar tittar bilister aktivt i mötande fil för att se om det är fritt och ser man inte halvljus då, så ser man inte ett helljus heller.
Det är nog snarare så att tardsen som kör med helljus på jämt känner en falsk trygghet och kanske släpper lite på bromsberedskapen vid korsningar o dylikt där helljuset knappt gör nån skillnad. Så skärp er och sluta blända mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Många trafikskolor lär även ut detta med helljus på dagtid pga bättre synlighet.
Minskar risken att skadas pga att man inte blivit sedd och man inte utgör någon fara för medtrafikanter mtp bländning, så varför inte...?
Tjejens trafikskola hävdade bestämt att motstyrning var nonsens och att motorcyklar styrdes genom hur man trampade på fotpinnarna :dummer

Det går ju att ta på sig ett par mintgröna strumpor, och bara fokusera på alla som ser en i trafiken, och sen tar man en runda i svarta strumpor, och fokuserar på alla som inte ser en, och vips har man "bevisat" att mintgröna strumpor är mycket säkrare.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Är riktigt tacksam för att det är tvång på halvljus i Sverige, här är det det inte och jag upplever skillnaden och lättheten att se andra nästintill lika stor mellan halvljus och helljus som mellan inget ljus och halvljus.
Dock är det förmodligen mig det är fel på:(, då jag klagar på avsaknaden av ljus här blir jag direkt idiotförklarad- hur kan jag inte se en hel bil :dummer

Det är nog till stor del för att vi är "lärda" att kolla efter ljuspunkter. Hade vi inte haft halvljuslag så hade man nog lärt sig kolla efter bilar/hojar.

Med det sagt tycker jag också det är en bra lag. Framförallt för att du kollar efter en ljuspunkt, spelar ingen roll om det är en MC, Bil, moppe eller traktor (iofs är ju många traktorer utan lyse...).
Om man lär sig kolla efter fordon ökar nog risken avsevärt att man kollar efter bilar, och missar när det kommer en hoj.:död:brinnerup

Edit: Sen blir man ju tyvärr lite dålig på att se bilar utan lyse...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tjejens trafikskola hävdade bestämt att motstyrning var nonsens och att motorcyklar styrdes genom hur man trampade på fotpinnarna :dummer

Det går ju att ta på sig ett par mintgröna strumpor, och bara fokusera på alla som ser en i trafiken, och sen tar man en runda i svarta strumpor, och fokuserar på alla som inte ser en, och vips har man "bevisat" att mintgröna strumpor är mycket säkrare.

Om cheyerna kör med bara mintgröna strumpor på sig så är nog synbarheten inget problem längre... ;)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Halvljus med extra LED DRL.
De som är på bild skall bytas mot ett par VisionX Solo Pod istället, blir lite mer lumen.
drl_on.jpg
 
Last edited:

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Jag kör aldrig med helljus på, förutom om man skall göra någon manöver såsom omkörning el. dylikt och då blinkar jag ett par gånger. Någon skrev att det inte syns med helljus...haha!

Vet ni vad helljus innebär? Ljuskäglan riktas framåt/döljs inte bakom en liten reflektor (på halogen). Såklart att man syns längre bort, strålen når längre.

Hur hjärnan reagerar vet väl dock ingen, någon får väl gräva fram en studie om det upplevs som distraherande eller uppmärksammar.

Men en direkt ljusstråle mot en som är bländad är inte samma ljusintensitet på. Principen med att synas bättre genom mer ljus är inte direkt nytt, reflex.

Personligen kan jag dock tycka att det finns en fin gräns mellan att se bra och bli bländad, jag har ganska starkt helljus på bilen och ibland när man åker förbi vägskyltar på natten och dom står i precis rätt vinkel blir man super bländad vilket inte hjälper någon. Min bil är dock ganska låg.

Summa: Mer ljus är självklart bra! Men att blända är mycket dåligt. Hyfsat starka Daytime running lights är nog den perfekta lösningen. http://alchemyparts.co.uk/image/cache/data/MOTORCYCLEPARTS/Hand%20Guards/4002%20Integrated%20DRL%20Handguards/Gallery-250x200.jpg

- - - Updated - - -

Halvljus med extra LED DRL.
De som är på bild skall bytas mot ett par VisionX Solo Pod istället, blir lite mer lumen.
drl_on.jpg

Hehe, du var snabbare än mig med denna lösningen!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Många trafikskolor lär även ut detta med helljus på dagtid pga bättre synlighet.
Minskar risken att skadas pga att man inte blivit sedd och man inte utgör någon fara för medtrafikanter mtp bländning, så varför inte...?

En trafikskola som inte ens vet när olika belysningar får användas!? Hade nog bytt trafikskola.... :glömdet

Ja jag använder helljus ibland... vid mörker eller skymning och absolut inte vid någon form av möte eller om jag hinner upp trafik.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag slår på helljuset ibland när jag ska passera en korsning där det står en eller ett par bilar som är på väg att köra ut eller om en mötande tänker svänga vänster. Ser de mig eller ser de mig inte? Ingen har kört ut när jag haft helljuset på. Att blinka med helljuset betyder något annat, att man låter någon annan få företräde. I alla fall i min bok men hur det var förr spelar ingen roll idag.
Alla kör som höns; sover i vänsterfilen, tre i bredd i samma fart, utan bakljus i mörkret, endast parkeringsljus fram, drl, halvljus och dimljus tillsammans dag som natt, en del endast ett p-ljus eller inget ljus alls! Att folk inte kan använda blinkers gnälls det över för jämnan men i rondeller säger polis, trafikverket, körskolor och försäkringsbolag lite olika. Jag blinkar som man gjorde förr.
En annan sak som stör mig är att folk inte kan vara smidiga t ex i korsningar med kö så kör de mot gult men blockerar trafiken som då får grönt. Vad tjänar de på det? Dessutom kryper de upp i häcken på bilen framför istället för att lämna en lucka. De är ju redan korkade, varför försöker de hävda att de har företräde? Blixtlåsprincipen funkar inte heller alltid, vissa håller en lucka på ett par dec och vägrar släppa in någon. Hur mycket fortare går det då?

Ja ja, skönt att åka hoj. Bra tuta och långfingret syns bättre än när jag sitter i bilen :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet ni vad helljus innebär? Ljuskäglan riktas framåt/döljs inte bakom en liten reflektor (på halogen). Såklart att man syns längre bort, strålen når längre.
Att ha ett lyse som lyser upp och ett lyse som syns är två vitt skilda saker! Helljuset har en smalare kägla för att kunna lysa upp saker längre bort, halvljuset lyser upp en bredare del av vägen på nära håll. Det är därför många fordon har en strålkastare för halvljus och en för helljus. Reflektorn finns där för att fånga upp maximalt av ljuset och skicka ut det i reflektorn för att få en optimal ljusbild ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Halvljus OCH flitigt användande av ljustutan när jag närmar mig korsningar/utfarter
med fordon på korsande väg/utfart
med mötande fordon som närmar sig korsningen och kan tänkas svänga vänster framför mig
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Halvljus OCH flitigt användande av ljustutan när jag närmar mig korsningar/utfarter
med fordon på korsande väg/utfart
med mötande fordon som närmar sig korsningen och kan tänkas svänga vänster framför mig

Så att du säkerställer att de får target-fixation på dig eller börja sysselsätta sin begränsade hjärnkapacitet med att försöka tolka dina signaler/ditt budskap (alla som inte kör motorcykel har begränsad hjärnkapacitet :fakta ;))?

Jag brukar sakta ner inför korsningar och förutsätta att alla som befinner sig i närheten av korsningen vill ta livet av mig.

Men var och en gör som den vill förstås; jag är "lite" kinkig och föredrar ordentligt utförda vetenskapliga studier framför anekdoter och annan pubkunskap (lärare är lika pålitliga som kufen nere på torget med sin starköhl om denne inte kan lämna referenser på sina påståenden, IMHO).

Edit: Mitt inlägg skall ses som ett allmänt inlägg i debatten och inte direkt riktat mot Denåterfödde, så ingen behöver ta illa vid sig. :)
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Skiter i vad vissa muppar tycker här inne. Kör med helljus vid vissa tillfällen för att jag vill komma hem i samma skick som jag var i när jag åkte hemifrån, simple as that!

Jo för att blända något som färdas i motsatt riktning med bara någon meters mellanrum känns ju jävligt begåvat!

:dummer
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Mc förare har ingen större självpåkallad rättighet än något annat fordon i sverige, att köra med helljus pga av säkerhet, gör bara folk irriterade, en varsel väst kanske funkar bättre
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör med halvljus. Helljuset använder jag när det är mörkt och jag inte har möte.

Dels är det rätt olagligt att använda helljuset vid möten eller andra situationer när man riskerar att blända andra trafikanter. Dels finns det en risk att man skapar farliga situationer genom att man bländar eller irriterar andra.

Dessutom är jag rätt övertygad om att man faktiskt inte syns bättre med helljuset. Detta pga att då hojen rör sig så kommer halvljuset att framstå som lite blinkande då det omväxlande kommer att lysa på andra trafikanter eller inte lysa beroende på hur högt ljuskäglan är riktad just då. (Hojen rör sig ju när man kör).
Helljuset framstår som en konstant lysande ljuskälla vilket faktiskt syns sämre enligt alla studier som gjorts på ämnet.
Detta pga att vi är bättre på att upptäcka skillnader.

Dessutom är jag inte särskillt intresserad av att framstå som något förståndshandikappat blockmongo som inte kan hitta knappen för att blända av på min egen hoj.

Dom som påstår att dom syns bättre för att andra trafikanter blinkar åt dom är ohyggligt naiva om du frågar mig.
Jag blinkar åt blockmongon som kör med helljus för att dom ska blända av och ge fan i att bländas.
Jag blinkar inte åt folk som kör med halvljus men det betyder inte att jag inte sett dom. Det betyder att dom inte är idioter.

Ni som kör med helljus och påstår att ni syns bättre för att folk blinkar.
Ni blir blinkade på för att ni stör och irriterar och bidrar därigenom till en sämre trafikmiljö.
Frånvaro av blinkningar betyder inte att ni är osynliga. Det betyder att ni inte gjort något idiotiskt.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top