Heldag på Linköpings motorstadion! ( Två gatgrupper och en licensgrupp)

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är ju tråkigt att höra att ni inte är helnöjda.
Vädret kunde vi inte styra tyvärr men antalet deltagare kunde vi kanske ha hållit till de 25 vi sa från början....
Är det säkert att det var antalet hojar i gruppen som störde och inte det faktum att det blev stor fartskillnad iom att det bara var två gatgrupper och en licensgrupp?
/Stefan
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
Tack för respons vi siktar på att göra om detta till nästa år o då är era synpungter viktiga annars kan vi inte bli bättre har noterat vad ni skriver o tar med til våra möten så det ska bli bättre
Bilder kommer finns en drös på fb sök på lms roadracing
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ju tråkigt att höra att ni inte är helnöjda.
Vädret kunde vi inte styra tyvärr men antalet deltagare kunde vi kanske ha hållit till de 25 vi sa från början....
Är det säkert att det var antalet hojar i gruppen som störde och inte det faktum att det blev stor fartskillnad iom att det bara var två gatgrupper och en licensgrupp?
/Stefan

Jag personligen kan nog tycka problemet låg mer i attityden, det var inte direkt trångt, och även om det är stora fartskillnader går det ju att lösa det snyggare än det gjordes stundtals därute. :)

Så svårt är det inte att köra lite med huvudet. :crash
 

Blackbeast

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2011
Ort
@Home
Hoj
Organdonator
Tack LMS för en trevlig dag på sviestad. Första gången jag va där och tyckte banan va grymt rolig! Tack alla funkisar på och utanför banan som hjälpte till. Dock lite besviken att passen i trafikgrupperna avbröts när nån körde omkull. Licensgruppen körde vidare efter dom fått bort hoj o ev delar/olja etc. från banan. Men utöver det så är jag nöjd och hojen också :)
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det är ju tråkigt att höra att ni inte är helnöjda.
Vädret kunde vi inte styra tyvärr men antalet deltagare kunde vi kanske ha hållit till de 25 vi sa från början....
Är det säkert att det var antalet hojar i gruppen som störde och inte det faktum att det blev stor fartskillnad iom att det bara var två gatgrupper och en licensgrupp?
/Stefan


Kan bara hålla med att attityden var det största problemet. Men för den skull finns det ingen ursäkt för att inte hålla sig till de 25 platserna i varje grupp som var bestämda från början. Det ändrar ju förutsättningarna och finns det folk med dålig attityd så blir det fler situationer där de kan utöva sin lite sämre attityd. Sen kan jag väl tycka att när det fortsätter köras om på tvivelaktiga sätt efter att det nogrannt poängterats så borde den personen få tacka för dagen o se resten av passen från sidan. Finns ingen anledning att låta olika personer begå samma tabbar och utsätta andra för fara bara för att de till varje pris känner att de måste köra om...i alla fall inte i en trafikövningsgrupp. I licensgruppen får folk gärna köra om precis hur de vill för där är det inte sagt upprepade gånger att man inte ska köra om på på utsidan om folk innan kurvor som de går ut för att ta höjd inför.

Säger inte att jag själv är guds bästa barn...jag råkade testa offroad egenskaperna på min hoj idag, men jag kör aldrig om utan att ha stora marginaler för det är det inte värt för allas skull.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Tack till LMS och alla funktionärer för denna dagen!

Bra arrangemang överlag tycker jag :tummenupp Trevliga funktionärer, god mat och kul bana!
Sen klart tråkigt att det flaggades bort ett par pass i röd grupp samt att det började TOKregna. Typiskt när man känner att man började komma in i körningen hyfsat efter 2a passet :) Första gången på bana med 690in för min del.

Vet inte hur många fler än 25 vi var i gruppen men man märkte ju att det blev en hel del klungor med hojar ute på banan och det chansades nog rätt mycket när folk skulle ta sig förbi, ofta lite trångt ner i korkskruven? efter bakrakan.

Jag filmade en del i Röd grupp, kan klippa ihop och lägga upp lite material här senare.

Visst vara det fler fotografer än en runt banan? :) Tyckte mig se tre st första passet?

/Jensen med nr 125 på KTM'en :)
 
Last edited:

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Det är inte alltid lätt avgöra om någon ska skickas hem bara sådär ! Det måste vara upp till instruktörerna som är med er på banan. Ser ingen mer en dom inblandade vad som har hänt är det svårt att avgöra, det en uppfattar som en taskig omkörning tycker den andre att det var god marginal! I licens gruppen var vi många och STOR skillnad på fart men jag upplevde att det gick bra och att min körtid var kvalitativ. Det som måste bli bättre är parkeringen i depån. Jag tycker förövrigt att det var toppklass av funktionärer och ansvariga denna dag :banana
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det är inte alltid lätt avgöra om någon ska skickas hem bara sådär ! Det måste vara upp till instruktörerna som är med er på banan. Ser ingen mer en dom inblandade vad som har hänt är det svårt att avgöra, det en uppfattar som en taskig omkörning tycker den andre att det var god marginal! I licens gruppen var vi många och STOR skillnad på fart men jag upplevde att det gick bra och att min körtid var kvalitativ. Det som måste bli bättre är parkeringen i depån. Jag tycker förövrigt att det var toppklass av funktionärer och ansvariga denna dag :banana

Säger inte att det är lätt att döma folk...men när det var dåliga omkörningar upprepade gånger på start och mål rakan så borde träningsledaren som står där kunna hjälpa till att se. Speciellt efter att instruktörerna i röd grupp gång på gång påpekade att det inte skulle köras om på yttern innan kurvor för att man ska kunna ta höjd innan kurva utan att behöva oroa sig för lustiga omkörningar samt att bristande respekt för gula linjen som skiljer depåutfarten från övriga banan. Hjälper det inte att påpeka sånt här på 2 förarmöten så lär det fortsätta ske så länge ett exempel inte statueras. Det är som sagt en trafikövning och ingen RR-träning man har i röd grupp....då finns det ingen som helst anledning till att göra omkörningar utan att ha goda marginaler.

Som jag förstod det hela så berodde sista rödflaggan i röd grupp på just en sådan omkörning på yttern innan S:et. Vilket är totalt onödigt i röd grupp som utövar en trafikövning. Sen säger jag inte att arrangörer och instruktörer gjorde ett dåligt jobb, men saker kunde gjorts bättre och det är ju det som efterfrågades när man bad om åsikter här. Eftersom det trycks gång på gång att säkerheten går före allt i trafikövningarna borde man också se till att den sätts före att få in pengar till klubben genom att i sista stund utöka storleken på grupperna eller att regler som satts upp inte följs. Sen får man gärna ha fria omkörningar utan någon som helst repsekt eller hänsyn till den man kör om men då ska alla veta att det är det som gäller. Då är man beredd på att det kan komma en hoj där man inte förväntar det. Men säger man att man inte får köra om i ingången till kurvor utan stora marginaler och helst inte alls...då förväntar man sig inte någon på yttern när man själv tar höjd mot en kurva.
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
GULA LINJEN är helig i alla sammanhang (RR eller trafikövning eller bilracing ) den får inte korsas! Där är vi överens! Då får man kanske diskutera om man ska ha åtgärder om instruktioner inte följs. Att grupperna blev större var nog en effekt av överraskning....intresset var större än gissat! Vi ska diskutera er tips och göra bättre nästa gång.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jo men att intresset är stort för en bankörning till riktigt bra pris är fortfarande ingen ursäkt för att ha större grupper än man sagt att man ska ha. Är det fullt så är det...det har gällt på alla andra körningar LMS arrangerat på Sviesta. Sett många besvikna som inte fått plats på trafikövningarna som är kvällstid. Sen efter att ha sett hur alla sköter sig och kör i grupperna kan jag tycka att det är OK att möblera om mellan grupperna för att jämna ut det hela. Men man ska INTE ha större grupper från start än man sagt, det är inte rättvist mot någon. Har man satt en gräns ska den hållas.....annars kan man ju börja ifrågasätta varför regler och annat som bestämts ska följas när en sån enkel sak som gruppstorlek inte ens kan följas. Kan man inte sköta de små enkla sakerna...hur ska man då kunna sköta mer komplexa saker.
 

Drei König

1-2-3 Links
Gick med
1 May 2010
Ort
Mariefred
Hoj
CBR600RR-05
Säger inte att det är lätt att döma folk...men när det var dåliga omkörningar upprepade gånger på start och mål rakan så borde träningsledaren som står där kunna hjälpa till att se. Speciellt efter att instruktörerna i röd grupp gång på gång påpekade att det inte skulle köras om på yttern innan kurvor för att man ska kunna ta höjd innan kurva utan att behöva oroa sig för lustiga omkörningar samt att bristande respekt för gula linjen som skiljer depåutfarten från övriga banan. Hjälper det inte att påpeka sånt här på 2 förarmöten så lär det fortsätta ske så länge ett exempel inte statueras. Det är som sagt en trafikövning och ingen RR-träning man har i röd grupp....då finns det ingen som helst anledning till att göra omkörningar utan att ha goda marginaler.

Som jag förstod det hela så berodde sista rödflaggan i röd grupp på just en sådan omkörning på yttern innan S:et. Vilket är totalt onödigt i röd grupp som utövar en trafikövning. Sen säger jag inte att arrangörer och instruktörer gjorde ett dåligt jobb, men saker kunde gjorts bättre och det är ju det som efterfrågades när man bad om åsikter här. Eftersom det trycks gång på gång att säkerheten går före allt i trafikövningarna borde man också se till att den sätts före att få in pengar till klubben genom att i sista stund utöka storleken på grupperna eller att regler som satts upp inte följs. Sen får man gärna ha fria omkörningar utan någon som helst repsekt eller hänsyn till den man kör om men då ska alla veta att det är det som gäller. Då är man beredd på att det kan komma en hoj där man inte förväntar det. Men säger man att man inte får köra om i ingången till kurvor utan stora marginaler och helst inte alls...då förväntar man sig inte någon på yttern när man själv tar höjd mot en kurva.

Jag blev inte bara omkörd på högersidan av start och mål innan esset, även påkörd antagligen för att vederbörande kom på att det inte va någe bra att ligga på omkörning i depåpåfarten och sneddade in i mitt framhjul. Tittade in i vänstern sen smällde det till i högersidan, hann se att den var grön:gråta. Gör förbannat ont att smälla i backen på det viset och totalt onödigt, det fanns plats för 5 hojar i bredd på vänstersidan:mad:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag blev inte bara omkörd på högersidan av start och mål innan esset, även påkörd antagligen för att vederbörande kom på att det inte va någe bra att ligga på omkörning i depåpåfarten och sneddade in i mitt framhjul. Tittade in i vänstern sen smällde det till i högersidan, hann se att den var grön:gråta. Gör förbannat ont att smälla i backen på det viset och totalt onödigt, det fanns plats för 5 hojar i bredd på vänstersidan:mad:

Fy fasen...var det dig man såg liggandes vid depåutfarten med andra ord...

Kändes sådär kul att se en hojåkare ligga på banan. :( Hoppas att du är ok.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Jag blev inte bara omkörd på högersidan av start och mål innan esset, även påkörd antagligen för att vederbörande kom på att det inte va någe bra att ligga på omkörning i depåpåfarten och sneddade in i mitt framhjul. Tittade in i vänstern sen smällde det till i högersidan, hann se att den var grön:gråta. Gör förbannat ont att smälla i backen på det viset och totalt onödigt, det fanns plats för 5 hojar i bredd på vänstersidan:mad:


fyfan vad tråkigt :mad: i det fallet känns det ju som den föraren borde ha fått dina kontouppgifter
 

Drei König

1-2-3 Links
Gick med
1 May 2010
Ort
Mariefred
Hoj
CBR600RR-05
fyfan vad tråkigt :mad: i det fallet känns det ju som den föraren borde ha fått dina kontouppgifter

Jo han tog på sig ansvaret så jag hoppas han sköter sina åtaganden till sitt försäkringbolag, Fick namn persnr, regnr och intygande om händelseförloppet från en funktionär som låg bakom och såg eländet. Så det ordnar sig förhoppningsvis bra. Känns tyvärr inte roligt med bankörningar längre, som var det roligaste och enda mc körning jag ägnat mig åt sista åren. Finns ju andra saker man vill kunna göra också.
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Skönt att höra att du är ok Drei! Körde förbi precis efter och du såg läskigt medvetslös ut! krya på dig och ta nya tag! :krama
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Hittar inget riktigt bra ställe att fråga på, men såg på hemsidan att det stod något om en heldag den 11e juli. hur går man till väga för att anmäla sig?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top