Hel-, Halv- och Trafikförs

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Hårn1 skrev:
2109185 Teoretiskt ex: 4 bilar kör i häcken på varandra. Enligt försäkringsbolagen är det den sista bilens försäkring som skall täcka detta.

Hur det ser ut vid masskrock... Som vid arlanda när det va hutlöst många bilar som smällde med varandra, ja det är jag oxå nyfiken på vem eller vilka som får betala


varför den sista??? för den killen borde väl ändå kommit i i krocken vid en något senare tidpunkt än de första som krockade??
 

IronMike

Guest
heathrow skrev:
2109186 Vafan har man då trafikförsäkring till???
:7peta TÄNK!

Kanske att du får pröjsa om du gör det avsiktligen, men är det en olycka skall naturligtvis ditt fölrsäkringsbolag täcka kostnaderna, därför du har trafik! Men däremot skiter dom i din hojj, den kör dom inte ens på tippen, det får du bekostna själv!
En kompis vart nyligen betalskyldig föratt han kört på någon, han var skyldig, och bolaget hans betalade inte offrets plåtskador.

:fatta!
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
BRASSARN skrev:
2109194 varför den sista??? för den killen borde väl ändå kommit i i krocken vid en något senare tidpunkt än de första som krockade??


Det är så dom jobbar. Och det är ju knappast föraren längst fram som ska sota för att 3 andra ligger för nära varandras arslen

IronMike skrev:
2109197 En kompis vart nyligen betalskyldig föratt han kört på någon, han var skyldig, och bolaget hans betalade inte offrets plåtskador.

:fatta!


Körde han på fyllan eller utan lapp? Då tror jag dig. Annars tror jag dom blåst din polare
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
BRASSARN skrev:
2109183 vafan så kan det väl itne vara??????

tänk om man lyckas pricka en ferrarri eller nåt dårå... haha kommer man ju aldrig kunna betala :död

Det är väl då ens egen trafikförsäkring kommer in och räddar ens sketna rövragg väl???
Nej det stämmer inte som IM sade (se undantag nedan), din trafik täcker hans skador om du är vållande. Du får däremot inget för din egen hoj om du bara har trafik.

IronMike skrev:
2109197 En kompis vart nyligen betalskyldig föratt han kört på någon, han var skyldig, och bolaget hans betalade inte offrets plåtskador.

:fatta!
Om man kan anses ha varit vårdslös eller liknande kan du bli betalningsskyldig till försäkringsbolaget för de pengar de lagt ut på den andres skador.


Edit:Lite förtydligande
 
Last edited:

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Hårn1 skrev:
2109198 Det är så dom jobbar. Och det är ju knappast föraren längst fram som ska sota för att 3 andra ligger för nära varandras arslen


Jag fattar va du menar, men den siste killen som kör på längst bak... dvs vid senaste tidpunkt!! Vid exakt den tidpunkten han krockar ... ja då har ju dom framför redan krockat en gång... som han inte vid samma tillfälle än hunnit att bli inblandad i.

Märkligt värre det här
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
BRASSARN skrev:
2109213 Jag fattar va du menar, men den siste killen som kör på längst bak... dvs vid senaste tidpunkt!! Vid exakt den tidpunkten han krockar ... ja då har ju dom framför redan krockat en gång... som han inte vid samma tillfälle än hunnit att bli inblandad i.

Märkligt värre det här

Varje förare har skyldighet att hålla avstånd och hastighet till framförvarande fordon
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
IronMike skrev:
2109197 En kompis vart nyligen betalskyldig föratt han kört på någon, han var skyldig, och bolaget hans betalade inte offrets plåtskador.

:fatta!

Då har nog inte din kompis berättat hur han valde ut offer å bara laddade =)

För vad tjänar det annars till att ha en trafikförsäkring?
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Rasorblade skrev:
2109221 Varje förare har skyldighet att hålla avstånd och hastighet till framförvarande fordon

mjo precis. därav tycker jag presonligen det vara lite konstigt att man då skyller allt på den som kommer sist in i katastrofområdet.

M.A.O den person som varit inblandad i olyckan kortast tid! :3freak Han var ju inte med i olyckan då den uppstod. Alltså kan han inte heller ha orsakat den... tycker jag. men jag e ju brassarn.

ehh skitsamma. antar att det inte spelar nån roll eftersom det är nåt bolag som ska betala allt ändå. men man undrar ju ändå hur saker och ting hänger ihop..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
BRASSARN skrev:
2109244 mjo precis. därav tycker jag presonligen det vara lite konstigt att man då skyller allt på den som kommer sist in i katastrofområdet.

M.A.O den person som varit inblandad i olyckan kortast tid! :3freak Han var ju inte med i olyckan då den uppstod. Alltså kan han inte heller ha orsakat den... tycker jag. men jag e ju brassarn.

:rofl Rätt eller fel, så tror jag nog att du har en bra chans att snacka dig ur en ev situation. "Inblandad kortast tid..." :rofl
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
heathrow skrev:
2109222 Då har nog inte din kompis berättat hur han valde ut offer å bara laddade =)

För vad tjänar det annars till att ha en trafikförsäkring?



Dom förutsätter väl inte att man ska köra vårdslöst
Som sagt gör man det så kan man bli betalningsskyldig
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
seriekrock, betalar framförvarande bil ?

Om det är en seriekrock så betalar väl varje bil som kör på en annan bil till den framförvarande..? (via sin egen försäkring) Hörde talas om nåt sånt på jobbet.
Trafik- och halvförsäkring täcker skadorna på den andras fordon om jag själv är vållande.Eget fordon får jag bekosta själv att reparera.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
För att göra det ännu roligare så verkar det finnas fall där du är delvis vållande - dvs försäkringsbolagen suger pengar ur alla parter.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top