Hej! Vilken skyddsutrustning för både off och onroad?

newbiehoj91

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2023
Hoj
Ingen just nu.
Hej! Jag är glad att vara ny medlem i detta forum.
Jag undrar vad man ska köpa för utrustning och kläder om man vill känna sig säker och någorlunda bekväm samt tåla regn off och onroad?
Vad kör ni med för skydd och kläder?

Funderar på en adventure hjälm med visir.
Crosshjälmar har väl ej visir=blött vid regn
Samt en del vinddrag.

Skyddsjacka eller bara rygg skydd?

Cross stövlar eller offroad stövlar?

Kläder?
Ett skinnställ är nog tungt och obekvämt.
Finns det någon jacka byxor som rymmer skyddsjacka under och är någorlunda vattentät samt inte fladdrar då man kör motorväg?
Borde väl finnas något flexibelt vattentätt?

Jag ska göra risktvåa snart å vill väl ha med mig hjälm å stövlar dit :)

Tack på förhand
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Definiera ”offroad”.

Är det enduro, kör med endurogrejor.

Är det grusväg och ibland högre farter samt landsvägskörning på asfalt, kör med grejor anpassade för det, oftast då ett bra textilställ med membran och stövlar med bra skydd. Skinnställ och rena asfaltskläder brukar ha dragkedjor som inte alls mår bra av grusdamm.

Vattentätt på riktigt kostar tyvärr, bara så du vet. Men det finns en stor begagnatmarknad där du hittar rätt grejor till bra priser.

Det brukar finnas tester på stövlar och utrustning i MC-tidningar och på nätet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Beror på va du ska köra tycker jag då... Själv har jag olika kläder för olika körningar...

Enduro:
Crosshjälm, gogels, handskar, nackskydd, koppskydd för axlar, armbågar, rygg å revben samt njurbälte.. Kalsonger med skydd för höft, knäskydd å sist bra cross kängor. Å självklart sen kläder på skydden..

Landsväg:
Intergralhjälm, skinn handskar, helt skinnställ med skydd för armbågar, axlar, rygg, höft, knän.. Riktiga mc stövlar å inte typ gympadojor..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Börja med köp på Blocket. Sen när du bättre vet vad du behöver/vill ha så kan du öppna plånboken på riktigt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Själv kör jag med Knox Urban-jacka och ett för väderlek lämpligt skal ovanpå. (sporthojströja är given vid bra väder)

På underkroppen ett par John Doe defender.

På fötterna Sidi sportstövlar.

Det ha tjänat mig väl i sommar på asfalt likväl grus.

Hjälm har till 99% varit integralhjälm. Vet inte i förväg alltid om man hamnar på mycket eller litet grus.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Först, hej och välkommen till forumet! ?

Som BrooklynS skriver, vattentätt på riktigt kostar.
Osch som andra skriver, hur skall du använda hojen?
Resor? Offroad lek? Grusvägar i skogen? Mycket asfalt?

Ser inte riktigt behovet av en crosshjälm utan visir, såvida du inte skall just harva runt mest på grusvägar.
Vanlig integral (öppningsbar ”korvätarmodell” eller ej) är trygg och hållet vatten borta.

Moderna textilkläder funkar hur bra som helst, och är flexibla jämfört med skinnställ.
Skinnställ vill du ändå inte ha i onödan på grusvägar, speciellt inte på blöta sådana.
Det mest vattentäta på marknaden kostar massor nytt.
Men som budget är det inte så dumt med seriöst regnställ att trä utanpå billigare (men säkra och funktionella) ställ.
Då sparar man definitivt pengar.
Med tanke på funktionalitet så hade jag satsat pengarna på stövlarna och handskarna. Bra och vattentäta sådana.
Men det bör vara äkta GoreTex, inte annat ”airtex, sympatex” eller liknande kopior.
GoreTex varumärke är det som är bäst mot regn, och de ställer dessutom krav på tillverkare av stövlar och kläder i tillverkningsmetoder och kvalitet på slutprodukten.
Med bra skor så kan du stövla runt på grus och i terräng utan att slita sönder eventuella regnöverdrag runt stövlarna.
Samma med handskar, regnöverdrag är otympliga (mest lämpliga för resor med långt mellan stoppen).

Vilken budget har du?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har Sidi Adventure stövlar. Bra skydd och ett mellanting mellan on/offroad.
Mycket nöjd med mina!

Jag har Handskar Alpinestars med skydd.
Bra skydd behövs
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har Sidi Adventure stövlar. Bra skydd och ett mellanting mellan on/offroad.
Mycket nöjd med mina!

Jag har Handskar Alpinestars med skydd.
Bra skydd behövs

Mina Sidi Adventure har blivit vägstövlar med tiden de med. Smidiga för att vara adventure.
Har blocketfyndat fler och bättre grejor för renodlat grusåka med tjockhoj.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Välkommen!
Hade själv stora problem att hitta utrustning till min Tenere 700 som både är landsväg och offroad.

När man körde raket var det enkelt: Kategori race.

Nu kör jag med Knox Urbane Pro både byxor och jacka. Mycket nöjd med både skydd / utseende och användningsområde. Jackan har inbyggt ryggskydd och byxor har skydd för höft / knä etc. Sen kör jag med mina Sidi stövlar, inte offroad direkt men jag gillar dom och de funkar bea i skogen med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur funkar Knox osv när man kanar på asfalten i 90 knyck? Det framstår åtminstone i min värld som att man behöver skinn eller kevlar eller något liknande över, och då är vi (med all rätt) ändå uppe i ganska dyra kläder. Kör man i stan eller på stigar i fartområdet 10-50 km/h är det nog inga problem.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hur funkar Knox osv när man kanar på asfalten i 90 knyck? Det framstår åtminstone i min värld som att man behöver skinn eller kevlar eller något liknande över, och då är vi (med all rätt) ändå uppe i ganska dyra kläder. Kör man i stan eller på stigar i fartområdet 10-50 km/h är det nog inga problem.
Det funkar alldeles utmärkt att glida med knox.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Berätta mer, tack.

Obs!
På intet vis skadeglatt. Då jag kör i samma jacka är jag nyfiken.
Den är rating AA och godkänd som standalone utan yttre skydd. Sen säger jag inte att det är det bästa skyddet på något vis.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den är rating AA och godkänd som standalone utan yttre skydd. Sen säger jag inte att det är det bästa skyddet på något vis.
Jo, det vet jag. (Vilket var anledningen till köp)

Fattade det som att du fått den tveksamma förmånen att praktisera asfaltsskådning med blandade kroppsrörelser i jackan...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jo, det vet jag. (Vilket var anledningen till köp)

Fattade det som att du fått den tveksamma förmånen att praktisera asfaltsskådning med blandade kroppsrörelser i jackan...
Ah, sorry. Inte ännu och hoppas man slipper göra en review. :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top