Hayabusa vs Kawasaki

lightvave

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kalix
Hoj
Hayabusa -99
citat:I spent hours researching the ZX-14. I tried being objective, sizing it up and understanding the nature of this motorcycle. But in the end, I thought Kawasaki did an "okay" job.

I mean, you look at a 99 Hayabusa and a 2006 ZX-14, and the 99 'busa is just a superior machine. Busa: Better engine fundamentals, more low down torque, better looks, and aerodynamically efficient. And subjectively, the Busa stands alone in its class. The ZX-14 is a "catch-up player" that could (like the little train), if that...

What was Kawasaki thinking? I am not waiting for the next Busa, I like my -99 as it is now. The engine is amazing, how much better can they make it?
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
lightvave skrev:
2173181 citat:I spent hours researching the ZX-14. I tried being objective, sizing it up and understanding the nature of this motorcycle. But in the end, I thought Kawasaki did an "okay" job.

I mean, you look at a 99 Hayabusa and a 2006 ZX-14, and the 99 'busa is just a superior machine. Busa: Better engine fundamentals, more low down torque, better looks, and aerodynamically efficient. And subjectively, the Busa stands alone in its class. The ZX-14 is a "catch-up player" that could (like the little train), if that...

What was Kawasaki thinking? I am not waiting for the next Busa, I like my -99 as it is now. The engine is amazing, how much better can they make it?

Kunde inte sagt det bättre själv.. :D
Fast å andra sidan är jag ju hojlös numera :(
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
lightvave skrev:
2173181 citat:I spent hours researching the ZX-14. I tried being objective, sizing it up and understanding the nature of this motorcycle. But in the end, I thought Kawasaki did an "okay" job.

I mean, you look at a 99 Hayabusa and a 2006 ZX-14, and the 99 'busa is just a superior machine. Busa: Better engine fundamentals, more low down torque, better looks, and aerodynamically efficient. And subjectively, the Busa stands alone in its class. The ZX-14 is a "catch-up player" that could (like the little train), if that...

What was Kawasaki thinking? I am not waiting for the next Busa, I like my -99 as it is now. The engine is amazing, how much better can they make it?

De e bara att inse att Kawasaki alltid ligger steget efter chassiemässigt, på motorsidan brukar Kawasaki nästan alltid ha mest effekt på topp men effektregisteret brukar bli lidande.
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
MestHemlig skrev:
2173337 Kawa äger busan utseende mässigt :)

busan ser ut som en överkokad mashmallow

Många sporthojsåkare resonerar som du angående utseendet. Antingen gillar man utseendet eller också gör man inte det.

Känns lite löjligt/tramsigt/omoget att behöva läsa om vad andra tycker om utseendet på ens hoj.
Skulle inte för allt i världen klanka på hur din hoj ser ut exempelvis. Alla tycker olika, thats it!

Många ICKE motorcyklister har kommit fram rent spontant och sagt "Vilken snygg motorcykel" eller "Nog den snyggaste hoj jag sett".

Du är nöjd med R1:an och dess "look" så därför köpte du en sån, jag är nöjd med busan och dess utseende så därför vill jag helst ha en sån.

/ Jörgen
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
suzuki01 skrev:
2173363 Många sporthojsåkare resonerar som du angående utseendet. Antingen gillar man utseendet eller också gör man inte det.

Känns lite löjligt/tramsigt/omoget att behöva läsa om vad andra tycker om utseendet på ens hoj.
Skulle inte för allt i världen klanka på hur din hoj ser ut exempelvis. Alla tycker olika, thats it!

Många ICKE motorcyklister har kommit fram rent spontant och sagt "Vilken snygg motorcykel" eller "Nog den snyggaste hoj jag sett".

Du är nöjd med R1:an och dess "look" så därför köpte du en sån, jag är nöjd med busan och dess utseende så därför vill jag helst ha en sån.

/ Jörgen
Han som startade tråden referade till någon som skrev att busan va snyggare. Är det då löjligt/tramsigt/omoget att skriva att man inte tycker det då? Nä det är nog du som är löjlig...
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Jag som trodde att forumet var till för att skriva sitt tycke och sina tankar om motorcyklar och sånt som hör därtill?!

Inte meningen att klanka ner på någons MC. jag bara säger att jag tycker att busan är allderles för bullig. kawan är så mycket snyggare.

Men från och med nu tyckar jag folk ska sluta säga vad dom tycker.
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
MestHemlig skrev:
2173396 Jag som trodde att forumet var till för att skriva sitt tycke och sina tankar om motorcyklar och sånt som hör därtill?!

Inte meningen att klanka ner på någons MC. jag bara säger att jag tycker att busan är allderles för bullig. kawan är så mycket snyggare.

Men från och med nu tyckar jag folk ska sluta säga vad dom tycker.

Se där, en lite bättre beskrivning av vad du inte gillar på busan :)
Tycker absolut att man ska skriva vad man tycker, inte ska vi sluta med det inte.
Men vad säger egentligen "ser ut som en överkokad machmallow"?

Efterfrågar helt enkelt lite mer konstruktiv kritik i så fall.
/J
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
suzuki01 skrev:
2173593 Se där, en lite bättre beskrivning av vad du inte gillar på busan :)
Tycker absolut att man ska skriva vad man tycker, inte ska vi sluta med det inte.
Men vad säger egentligen "ser ut som en överkokad machmallow"?

Efterfrågar helt enkelt lite mer konstruktiv kritik i så fall.
/J

jag tycker den ser ut som en sådan?! testa överkoka en mashmallow så får du se
:tungan
 

lightvave

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kalix
Hoj
Hayabusa -99
Vi råder inte över alla händelser i våra liv, men vi råder faktiskt över hur vi tolkar dem.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
suzuki01 skrev:
2173593 ...

Efterfrågar helt enkelt lite mer konstruktiv kritik i så fall.
/J

Konstruktiv kritik till vad? Till hur den ser ut? Ge gärna ett exempel på konstruktiv kritik till hur något ser ut.
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
HanneZ skrev:
2173623 Konstruktiv kritik till vad? Till hur den ser ut? Ge gärna ett exempel på konstruktiv kritik till hur något ser ut.

Typ:
Måste backspeglarna vara stora som tefat? Vore det inte snyggare med lite mindre och mer "strömlinjeformade".

Eller bulan i bak, kan dom inte byta den mot en mer platt?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Av så gott som alla andra rapporter att dömma så är den här personen i klar minoritet! Men jag förstår att du är glad över att ha hittat nån som tycker "din" hoj är bäst. Det finns människor som tycker att en BSA från tidigt 60-tal är en bättre hoj än en R1a också. ;)
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
MestHemlig skrev:
2173337 Kawa äger busan utseende mässigt :)

busan ser ut som en överkokad mashmallow

Kan ju faktiskt inte annat än hålla med!
Den ser ut som en övergödd sugga! :) :hihi
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Klabbe85 skrev:
2174326 Kan ju faktiskt inte annat än hålla med!
Den ser ut som en övergödd sugga! :) :hihi

Då måste jag(och alla andra stolta busaägare) gilla både övergödda suggor, överkokta marshmallows :D :D

Men jag är inte den som är den, jag tycker om dom flesta hojar. Vem vet, kanske blir en zx12r nästa gång... Vägrar att sitta som en makaron :arsele . Kanske kunde funka för 15 år sedan. :lol
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Jag tycker inte om "fronten" på den. hur blinkers är placerade eller hur lyset är format. sen gillar jag inte bullen där bak heller. Hade tidigare en gixxer 750 från 96 där det var en bulle där bak men den var lagom stor. denna är lite FÖR stor.

Sen är den helt enkelt inte lika snygg som en R1 i min mening. Sen att den säkerligen har bättre köregenskaper eller att den går snabbare eller helt enkelt är bättre har jag inget att säga om men till the looks så är den inte vacker!

Dock gillade jag några av dom streetfighterbusorna som var uppe här för ett tag sen
 

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
Det är väl skitsamma hur hojen ser ut !
Det viktiga är hur den går och hur man sitter på den,,,
om man inte är totalposör dvs.... (flamebait :hihi !!!)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top