Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte funderat på att byta dump? Med såpass rejäl puffra på motorn kanske det behövs en dump som flödar mer?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
det kan ju vara det som är felet men tvivlar på att en dump på 44mm är förliten. inte för att jag är någon expert men.

Nåt måste det ju vara som är fel, anledningen att spjällen kröks är väl just att det blir en tryckstöt mot dom som dumpen är tänkt ska ventilera?

Hur är översidan på dumpkolven kopplad? Inte blivit någon tankevurpa så den är kopplad mot bränsleregulatorn eller nåt?:)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
förra gången var det baktändning. spjällen krökt utåt. men nu verkar det som 1 av spjällen är krökt neråt. så då måste det ha med dumpen att göra. om jag inte minns fel är det kopplat dumpen/laddtrycksmätaren på 4 spjäll. har 2 anslutningar på varje spjäll.

ska ta och gå igenom alla vakum slangar imorgon. kanske är läkage på någon utav dom ?.

tack för tipset :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
3ans spjäll är krökt. vad jag kunde se. kollade inte så noga. var mest förbannad när jag tog isär alltihop. men nu är jag på bättre humör :).

jag kom och körde i ca 100 km/H på e4an strax norr om sundsvall. på 4ans växel tror jag det var. och tänkte testa om allt funka som det skulle. allt funka enda tills hojen börja spinna hejdlöst och jag vred av gasen snabbt för att lägga i en ny växel. då märkte jag att jag inte behövde gasa. tomgång på ca 6000 varv. tror inte spällen gillar när jag vrider av gasen snabbt när den börjar spinna. så har fundering på att byta till orginalsvingen och testa om det blir samma sak när den inte spinner lös vad som händer. tror det har ett samband. men bara mina teorier


Fortfarande returvajer?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad jag kan se så har du en sån där fullständigt värdelös kolvdump ventil

Det GÅR INTE att använda på en Mc , Jag har skrivit spaltmeter om detta

Du måste ha en Membrandump modell Tial , Turbobanditens kopia är tillräckligt bra

Dessa kolvdumpar har alldeles för liten manöverarea och får tuppjuck vidhalvgas då tryckfallet över spjället är för stort

Då orkar inte manövertrycket hålla imot och dom tjuvöppnar

Är dock inte helt säker på att felet ligger där , Det kan lika gärna vara i Mappningen

Var har du Mcxpress vacuum ( tryck ) slangen kopplad?

Testa att lägga den till plenum ( bara övertryck ) Har märkt att transienten mellan oladdat och övertryck kan bli lugnare med denna setup

Men BYT DUMPEN
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag har kopplat dump.laddtrycks mätare.bränsletryckregulator och mcx efibox på samma slinga. och en helt egen slinga bara för original mapsensorn+2 st backventiler. vitt jag kan förstå är det helt galet.

har ni några tips på hur man ska koppla för att det ska funka bättre?

dumpen skal åtgärdas ;) så fort lön kommer ehhe
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jag har kopplat dump.laddtrycks mätare.bränsletryckregulator och mcx efibox på samma slinga. och en helt egen slinga bara för original mapsensorn+2 st backventiler. vitt jag kan förstå är det helt galet.

har ni några tips på hur man ska koppla för att det ska funka bättre?

dumpen skal åtgärdas ;) så fort lön kommer ehhe

Så har jag det också kopplat. Sidney som sammanfattat dragningen i stickyn har det också så. Intressant det där med att boxen ibland klarar sig bättre ovan spjällen. Men hur blir det när man slår av och trycket går upp i plenumet? Får man inte en extradusch som man inte vill ha?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
gjorde ett tapert försök ikväll att få den klar till besiktningen i morgon men det gick inte. byte ut alla fjärilar (spjäll) igen. men med dåligt resultat. tomgång på 3 tusen varv och hur en jag gör så blir det inte skillnad. tror att axlarna fått sig en rejäl tryckare. byte till original tändstiften+gjorde ett komp prov. iridium stiften som satt i var det inge fel på men byte för säkerhets skull.

imorgon ska pappa slå en signal upp till mc-xpress för lite råd frågning och jag ska förbi motor nord och höra om jag kan få låna en tial 50mm membrandump ;).
ska ta loss spjällhusraden och kolla vad som hänt. har ett spjällhus liggandes till en 06a men ska undvika att använda det till vi fått bukt på detta problem.

ska göra allt i min makt för att hojen ska stå klar till test and tune nästa helg. då jävlar ska licensen bli min :tummenupp

over and out from sundsvall sweden :brinnerup
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Så har jag det också kopplat. Sidney som sammanfattat dragningen i stickyn har det också så. Intressant det där med att boxen ibland klarar sig bättre ovan spjällen. Men hur blir det när man slår av och trycket går upp i plenumet? Får man inte en extradusch som man inte vill ha?



Jo förvisso , Men det blir alltid lite kompromiss när man kör 2 olika system som ska samverka

Det är i stort sett omöjligt att fasa in en extra rad spridare utan att man får nån typ av störning

En spridare har som regel en minsta öppningstid på 1,2millisekunder och där ger den en viss mängd

Försöker man minska öppningstiden så stänger den helt , Det har med ramtider att göra ( öppnings+stängningsrampen )

Värt ett försök att koppla Extraboxen till bara tryck
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
var förbi 24v.nu för en stund sedan ;) fick med mig en påse med lite gott och blandat till hojen ;). kommer även få låna hans depå tält. jag buggar och bockar tack så mycket erik ;)

24v.nu har allt vad gäller led/dioder etc. bra priser och trevligt bemötande
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
sådär ja. nu är licensen klar ;) 13,-- sek på sista gasningen. ganska bra för en total nybörjare. tyvärr så ville hojen inte vara med. något med laddtrycket som spökar. mätaren gick i botten 1.5bar i ladd på sista körning. tur att inget gick sönder hojen går fint. ska felsöka i morgon ;) trevlig kväll ;)

vart bara 3 repor. 23 sek.14,7sek och sista 13,någonting sek

finns mycket att förbättra. körde med ett däcktryck på 2,8 kg vilket är minst 2 kg för mycket heheh

kan bara beskriva känslan med ett ord. fy fan vad fränt.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
nu tror jag att vi har kommit på varför jag fick ett ladd på över 1,5 bar. wg fjädern som är ny för i år är helt enklet förtät lindad och kanske i det hårdaste laget. så i morgon blir det att prova en sväng med orginalfjädern och lite mer förspännning ;) kommer nog bli kanon. ska även justera tpc givaren lite gran. byta fjäder i dumpen ochså ;) men det börjar gå åt rätt håll i allfall ;)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
hej alla glad turbo åkare och sporthojs fantaster ;) tänkte lägga ner min byggtråd helt och hållet. pga personliga skäl, men jag kommer forfarande att hänga här och läsa alla intressanta trådar som startar. vem vet kanske de kommer upp en ny byggtråd till hösten.

ha en kanon helg därute

mvh.johan
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
vafan händer du lägger ner det trodde jag aldrig
men men jag ska hålla ögonen öppna o kolla om du bygger något nytt
mvh pain
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
vafan händer du lägger ner det trodde jag aldrig
men men jag ska hålla ögonen öppna o kolla om du bygger något nytt
mvh pain

tråden kommer läggas ner. men hojen kommer jag ha kvar och fortsätta bygga på :yoparty. har lite planer i höst som jag tror kan bli fränt. THE DREAM never give up :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top