Hayabusa-tråden

Quickie

Jag är fertil
Gick med
12 May 2008
Ort
Nära Götet
Hoj
Busa 08
Tack för intressanta uppgifter!

Har själv tänkt att beställa R77 och KN filter. Eftersom mappen på PC.com är med orginal filter så får det väl bli utan. Det är väl så att jag slipper väl att bänka hojen eftersom den mappen verkar fungera mycket bra, eller tror du jag behöver det eftersom varje motor är unik?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack för intressanta uppgifter!

Har själv tänkt att beställa R77 och KN filter. Eftersom mappen på PC.com är med orginal filter så får det väl bli utan. Det är väl så att jag slipper väl att bänka hojen eftersom den mappen verkar fungera mycket bra, eller tror du jag behöver det eftersom varje motor är unik?


Det borde fungera som för mig, d v s att gratismappen fungerar mycket bra.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
172rwhp som bäst verkar lite tycker jag...
Lägg på 10% vs. 15% i effekt tillägg för att komma till vevaxel effekt så får du 189,2hp för 10% och 197,8 för 15%

Du har ju trots allt lite effekt prylar på och 197hp ska den ju lämna org.

197 är nog en felaktig uppgift. Suzuki anger 194 på veven och det är säkert inte med de feta burkarna som sitter på original. 194*0.88 = 170 hp. Sedan kan man aldrig ta ett bänkvärde som helt exakt, det skiljer lätt upp till 10% mellan olika Dynojetbänkar, d v s runt +/- 10 kusar på den här nivån. Det viktig är att se till att få rätt A/F-blandning, att hojen drar starkt och att man gärna bara ser andra hojar i backpeglen, då ligger man rätt :D Värdet 172pållar visar mer på att bänken ifråga är vettigt kalibrerad och inte en ljugarbänk. Vad som är mer intressant är vilken effekt kontra varvtal det är äver hela kurvan.

Vilken mapp använde du, det finns mappar för European model?

Testade med USA mappen och den ger rätt A/F-värden, vilket var lite tursamt :)
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
vet inte om dom ställer in sprutet eller om dom bara monterar avgassystemet men är det så så ger nog inte Pc speciellt mycket, akrapovic uppger 12,5hk ökning med 189hk på slangen och det står inget om att dom justerat sprutet.

Verkar på Sydney som inte lambdan används med pc och det måste vara en nackdel för bränsleförbrukningen vid landsvägskörning
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
vet inte om dom ställer in sprutet eller om dom bara monterar avgassystemet men är det så så ger nog inte Pc speciellt mycket, akrapovic uppger 12,5hk ökning med 189hk på slangen och det står inget om att dom justerat sprutet.

Verkar på Sydney som inte lambdan används med pc och det måste vara en nackdel för bränsleförbrukningen vid landsvägskörning


Det går bra att köra lamda ihop med PC om man vill och då går hojen på en magrare blandning vid lung körning. Med den lösningen nyttjas lamdan när ECU arbetar i closed-loop mode och PCn tar kommandot vid WOT. I detta läge jobbar ECUn normalt med tabellvärden och inte via lamdsonden.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
197 är nog en felaktig uppgift. Suzuki anger 194 på veven och det är säkert inte med de feta burkarna som sitter på original. 194*0.88 = 170 hp. Sedan kan man aldrig ta ett bänkvärde som helt exakt, det skiljer lätt upp till 10% mellan olika Dynojetbänkar, d v s runt +/- 10 kusar på den här nivån. Det viktig är att se till att få rätt A/F-blandning, att hojen drar starkt och att man gärna bara ser andra hojar i backpeglen, då ligger man rätt :D Värdet 172pållar visar mer på att bänken ifråga är vettigt kalibrerad och inte en ljugarbänk. Vad som är mer intressant är vilken effekt kontra varvtal det är äver hela kurvan

197hp anger KGK Knutsson på deras sida... Var dock ej medveten om att det kan diffa så mycket från bänk till bänk! Pratar du om sae bänkar rakt av?
Tycker dynojet center runt om borde vara kalibrerade gent emot varandra för att visa upp jämförbara värden:rolleyes:
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
197hp anger KGK Knutsson på deras sida... Var dock ej medveten om att det kan diffa så mycket från bänk till bänk! Pratar du om sae bänkar rakt av?
Tycker dynojet center runt om borde vara kalibrerade gent emot varandra för att visa upp jämförbara värden:rolleyes:

Värdena i bänken är normaliserade men det hjälper inte, det sprider mellan Dynojetsbänkar ändå, många gånger med hjälp av opertatören som ofta är den som har trimmat eller sålt helsystem :D Det gjordes en stor jämförande underökning i USA av Dynojet-installationer som kom fram till det jag nämnde ovan, Dynojet vägrade kommentera spridningen...Se Factory Pro hemsida http://www.factorypro.com/magazine/mag_cyclecanada_Dynojet_dyno.html Håller man sig till samma bänk och gärna även samma operatör er de dock kanonfina hjälpmedel för tuning, men man ska inte jämföra värden mellan bänkar, det säger mer om bänkarna än om motorn.

197hp anger KGK Knutsson på deras sida...

Det har de hittat på själva, de kan inte ens översätta kW siffran rätt som de också anger :) Dessutom pratar vi enstaka procent och skillander är större än så mellan motorindivider. Av någon märklig anledning sprider det förstås bara nedåt i verkligheten :va
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Dom flesta firmor har numera bromsade bänkar, dessa måste man hålla på att kalibreras för att gå rätt, det sitter en broms i dom kopplade till en våg som ska känna av hur mycket bromsen bromsar = lätt att få en större diff.

Dom äldre behövs aldrig kalibreras då det är en given massa som sätts i rörelse, massan ändras aldrig utan har alltid samma tröghetsmoment.

Fördelen är att det är lättare att ställa in insprutarhojar på olika varvtal vs spjällvinklar med en bromsad bänk
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Värdena i bänken är normaliserade men det hjälper inte, det sprider mellan Dynojetsbänkar ändå, många gånger med hjälp av opertatören som ofta är den som har trimmat eller sålt helsystem :D Det gjordes en stor jämförande underökning i USA av Dynojet-installationer som kom fram till det jag nämnde ovan, Dynojet vägrade kommentera spridningen...Se Factory Pro hemsida http://www.factorypro.com/magazine/mag_cyclecanada_Dynojet_dyno.html Håller man sig till samma bänk och gärna även samma operatör er de dock kanonfina hjälpmedel för tuning, men man ska inte jämföra värden mellan bänkar, det säger mer om bänkarna än om motorn.



Det har de hittat på själva, de kan inte ens översätta kW siffran rätt som de också anger :) Dessutom pratar vi enstaka procent och skillander är större än så mellan motorindivider. Av någon märklig anledning sprider det förstås bara nedåt i verkligheten :va

Ja där ser man, ska man jämföra är det samma bänk som gäller alltså.
Kommer att bänka nya bladen först org. och sen efter preppning, i samma bänk dock:tummenupp
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Värdena i bänken är normaliserade men det hjälper inte, det sprider mellan Dynojetsbänkar ändå, många gånger med hjälp av opertatören som ofta är den som har trimmat eller sålt helsystem :D Det gjordes en stor jämförande underökning i USA av Dynojet-installationer som kom fram till det jag nämnde ovan, Dynojet vägrade kommentera spridningen...Se Factory Pro hemsida http://www.factorypro.com/magazine/mag_cyclecanada_Dynojet_dyno.html Håller man sig till samma bänk och gärna även samma operatör er de dock kanonfina hjälpmedel för tuning, men man ska inte jämföra värden mellan bänkar, det säger mer om bänkarna än om motorn.



Det har de hittat på själva, de kan inte ens översätta kW siffran rätt som de också anger :) Dessutom pratar vi enstaka procent och skillander är större än så mellan motorindivider. Av någon märklig anledning sprider det förstås bara nedåt i verkligheten :va

Hmmm Sydney? Vill inte verka negativ men hade en 100 hk cbr1000f - 89 på 90-talet som hade hk begränsning och den hade om jag inte minns fel 73 kw vilket alltid varit min referens när jag räknat ut värdet i hk vilket skulle bli 100/73 x 145 kw (08:an) och då landar vi på 198,6 som också står i fb:s papper - varför skulle man vilja skriva upp hk när alla vet hur känsligt det är - hellre på mindre sidan och så får folk själv upptäcka det och det går i allmänhet fort :D . Ja, bänkarna är olika men det som kan på verka är att burken inte är trycksatt och att de har de inställt på sae eller din vilket skiljer sig lite åt. Frågade MP-Racing nu och de bromsar med helrör Yoshi, KN, PC3 och avgasreningen pluggad mellan 189 - 194 sae rwhp - en viss skillnad tycker jag och som känns mer riktig. Lambdan körde jag också med på en 02:a och samma moddar och tyckte den gick skapligt utan pc3 men med mappningen så drog den helt annorlunda och mycket starkare och jämnare, presis som du också säger nu :tummenupp .
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
KGK uppger 145 KW vilket är 194 hp. 194 hp är också den siffra som Suzuiki Company går ut med, tror jag. Höga effektsiffror säljer bra :)

Håller helt med om att en PC med bra mappning har god inverkan. Med originalsystem känns Busan moppestrypt genom att den tappar flåset vid drygt 9000 rpm. I posten ovan med effektkurvan ser man att den är helt fri från ojämnheter, vilket den inte är original. Då ser den ut mer som på bilden nedan som finns presenterad på www.sportrider.com i en test av XZ14 08 och Busa 08.

Siffran 172 hp som jag fick är lite låg men det betyder bara att bänken ifråga visade 172 hp och säger inte vad hojens absoluta effekt är. Det viktiga är att hojen går bra och märkbart bättre med helsystem och PC samt att den ger rätt värden på bränsle/luft-blandningen. Om man känner att man måste ha höga värden på pappret och vill lägga pengar på det är det bara att åka runt och bänka på olika ställen tills man blir nöjd :D

Det du säger om bänkning med trycksatt luftburk är helt rätt, det skulle vara intressant att veta hur bränsle/luft-blandningen påverkas av det. Risken för att hojen går magert med trycksatt luftburk är dock troligen försumbar om hojen är inställd till 13:1 utan trycksättning. Luffarturbon tillför i storleksordningen 8 hp och det är för lite för att hojen ska gå med för tunn blandning utgående från 13:1. Maskinen går felfritt ända ner till 15:1 och ännu lägre och det gör inte mer än ett par tre procent på effekten att köra på 15:1 i s f t.ex 13:1. Vill man absolut ha ut de sista hästarna med trycksatt luftburk är det förtsås bra att optimera för det. Det är dock omöjligt att känna en effektskillnad på t.ex 2 hp på 180 hp nivå i 300 km/h och rent hastighetsmässigt har det ingen direkt påverkan. Om man leker med tanken på att öka effekten 2% vid 300 km/h kommer hastigheten att öka med ca 0.5% vilket bara är någon eller ett par km/h. Min slutsats är därför att det normalt inte är nödvändigt att tuna hojen med trycksatt luftburk. Det är skillnad om man tävlar i något klass-race, där några få hp i extremfall kan urskilja likvärdiga förare.
 

Bifogat

  • 146_0804_19_z+comparison_test+hp_and_tq.jpg
    146_0804_19_z+comparison_test+hp_and_tq.jpg
    73.6 KB · Visningar: 113

Dr.Bike

Guest
Siffran 172 hp som jag fick är lite låg men det betyder bara att bänken ifråga visade 172 hp och säger inte vad hojens absoluta effekt är. Det viktiga är att hojen går bra och märkbart bättre med helsystem och PC samt att den ger rätt värden på bränsle/luft-blandningen. Om man känner att man måste ha höga värden på pappret och vill lägga pengar på det är det bara att åka runt och bänka på olika ställen tills man blir nöjd :D
.

Kommentar fran en av Racerepairsgubbarna! :)

Jepp! - Vi ar mana om att INTE ge ut gladjesiffror ur varan bank.
De faktiska vardena for rullens storlek, vikt m.m knappas in i datorn, och det ger....om inte helt absolut korrekta varden (precis som Sydney sa fortjanstfullt papekade) sa iaf inga gladjesiffror.

Viktigt att komma ihag.

Dessutom:

SAE hastar.

Vilka oxa ar "varda mer" an DIN hastar, aven om nu DIN ar den effektnorm som rader inom EU, da vi ju bekanner oss till Din-standarden.

En SAE-hast ar vard ca 1,06-1,10 ganger en DIN-hast.
Detta beror pa att i SAE-fallet tar man hojd for transmissionsforluster, medan DIN ar ett framraknat varde pa vevaxeln.

sa Sydney, vill du "skryta" kan du rakna om dina hastar till DIN till att borja med! ;)
da "helt plotsligt" har du ju (som medelvarde) 172 x1,08 = 185,8 hastar.


Men som sagt...

Vem vill ha pappershastar...?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är bra att inte få skrythästar och sedan stå med lång näsa och undra varför andra mer eller mindre obehindrat sveper förbi. :D Jag utgår ifrån att siffran i bänken stämmer bra och får agera utifrån det :)

Närmast på listan står lite gratistrim i form av att montera insugstrattar från GSX R1000 -07 samt BMC-filter. Det gör bara några hästar men till en väldigt låg kostnad. Duger inte det så får du djupdyka i toppen :D
 

Dr.Bike

Guest
Det är bra att inte få skrythästar och sedan stå med lång näsa och undra varför andra mer eller mindre obehindrat sveper förbi. :D Jag utgår ifrån att siffran i bänken stämmer bra och får agera utifrån det :)

Närmast på listan står lite gratistrim i form av att montera insugstrattar från GSX R1000 -07 samt BMC-filter. Det gör bara några hästar men till en väldigt låg kostnad. Duger inte det så får du djupdyka i toppen :D


Yes Sir! Ska ske kapteeeeen!

Sant. Man KOR inte med skrythastar... aven om iofs placeboeffekten kan gora mycket mer an man tror.
Men nar the going gets tough, sa raknas endast VERKLIG styrka.
Nya Busan verkar vara ett minst sagt itressant amne....
I brittiska Bike sa sparar man undan motsvarande 34 burkar vita bonor i vikt pa att montera eftermaknads-avgas.

Inte nog med att hojen blev lattare... den fick mer markfrigang (vilket var det primara skalet for byte) och lattningen gjorde oxa maskinen mer lattstyrd.
Jojo...
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Toppen var väl rätt fint putsad redan original på den gamla, vore konstigt om den vore dålig på denna :rolleyes: . En Upplandsväsby tunare bänkade 184rwhp på en original B-King "enligt rykten" :tummenupp , vilket jag tyckte lät riktigt högt med tanke på att det skall vara filtret och rören som är nedtrimningen - skumt? Samma bänk visade 164 rwhp på min förra 02:a = tror inte det är ngn skrytbänk :) . Dock hade jag 173 rwhp i min 99:a i en annan bänk och ändå tyckte jag att 02:an gick bättre - kan ju ha fel :D .//R
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Bänkad

Bänkade min helt original idag och fick nedanstående värden :) . Lite otydligt men det är 178 rwhp och 143 i vrid.//R
 

Bifogat

  • CIMG1764.JPG
    CIMG1764.JPG
    176.1 KB · Visningar: 124
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top