Hastighetsmätarvajer går av.

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
godmorgon!
Mitt projekt rullade igenom besiktningen igår vilket var skönt. Nu slipper vi de i framtiden. De är en Suzuki gs 500 född 1978.

på vägen hem så gick hastighetmätarvajern av för andra gången på 5 mil. Första gången köpte jag en ny från skroten i tron om att den första var kass bara. När nu samma sak händer 5 mil senare misstänker jag att de är mig de är fel på.

den gick av på samma ställe förra gången ca 5 cm från infästningen i mätarhuset på framhjulet.
Mätarhuset står i rätt position då de är märkt vad som är upp på detta. Undrar dock om jag kan monterat de lilla staget och gummibussningen som håller distansen till hjulet fel så de blivit för skarp vinkel där? Knäppte lite bilder här nedanför. Men kan någon bjuda på en bild hur vajern ska dras ut ur mätarhuset och genom staget och gummibussningen. Är den rätt på bilden nu? Det var inte så det satt när de gick av.
1000 tack på förhand
 

Bifogat

  • 62BF461C-6E89-484E-BCE9-F34329257EF7.jpeg
    62BF461C-6E89-484E-BCE9-F34329257EF7.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 29

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Invändig skada i höljet??? Kan du känna om höljet är lättare att böja i området där vajern gått av (inte böja mycket - bara känna efter) Om det finns en invändig skada så kan det gnaga på vajern
Det ser ut som vajern går av i närheten av skarven mellan hölje/hylsa - dvs inte så långt in - går det att se/känna om något är fel där (invändig skada på armeringen som gör att den hugger tag i vajern??)
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Invändig skada i höljet??? Kan du känna om höljet är lättare att böja i området där vajern gått av (inte böja mycket - bara känna efter) Om det finns en invändig skada så kan det gnaga på vajern
Det ser ut som vajern går av i närheten av skarven mellan hölje/hylsa - dvs inte så långt in - går det att se/känna om något är fel där (invändig skada på armeringen som gör att den hugger tag i vajern??)
Mkt möjligt. Bytte hölje också men höll ju på att bråka mkt med framhjulet innan jag fick till de. Som du säger är höljet lättare att böja där så kan vara skadat invändigt…. Ska prova känna med en mejsel försiktigt. Tack
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Går mätaren trögt så kan det vara en orsak. Du hade väl strul med mätaren?
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Jo men jag fick till det. Mätaren gick riktigt bra strax innan. Passade på att besikta då så de var helt ok tajming men vill ändå ha en fungerande mätare
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hade du en trasig från början och nu har två stycken till gått av? Det kan inte ha med någon gummibussning att göra. Kablarna håller i decennier. Kör själva mätaren med skruvdragare och resterna av din kabel och kolla om det känns fel, trögt eller hackigt.
 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Nej hade en som gick av. Köpte en ny ( från en skrot ) som gick sönder och nu beställt en ny men vill inte montera på samma sätt igen då jag troligen kan räkna med att även den ger upp efter ca 5 mil
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle känna för hand med vajerstumpen hur tungt mätaren går, sen skruvdragaren, mätarna ska gå lätt. Här du nån konstig dragning på vajern så den blir kraftigt böjd?
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Alltså i huset på hjulet sitter en ”pigg” den snurrar man inte runt helt enkelt men den rör sig ju fint och som den ska då framhjulet snurrar och dess funktion är ju att sedan snurra vajern som sitter fast på denna i form av en nippel med skruvspår. Har provkört med vajern i mätarhuset på styret och går hel friktionsfritt där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså i huset på hjulet sitter en ”pigg” den snurrar man inte runt helt enkelt men den rör sig ju fint och som den ska då framhjulet snurrar och dess funktion är ju att sedan snurra vajern som sitter fast på denna i form av en nippel med skruvspår. Har provkört med vajern i mätarhuset på styret och går hel friktionsfritt där.
Försöker du snurra på framhjulet via hastighetsmätardrivningen misstänker jag starkt att den går sönder ? Denna drivning jan knappast ha nåt med att vajern går av.

Funkar mätaren tillsamnans med vajen och den går lätt att vrida förhand så ska det ju funka om det inte blir nån brytning på vajern då den är monterad på hojen.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Haha jo så långt är jag med. Näe jag ser inte heller någon annan anledning. Måste ha råkat ”bryta” höljet och skadat de invändigt som i sin tur knäckt vajern…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan det vara så simpelt att den vajern du köpte var lika gammal och dåligt som den du redan hade?
Kan den varit från slutet av sjuttiotalet och kanske från en krockad mc från skroten så kanske felet ligger där
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Jo har fungerat på de också. Beställt ny ny nu. Men tyckte de var konstigt att den gick av på exakt samma ställe båda gångerna.. men har märkt att de är jävligt lätt att stuka höljet där om man inte är försiktig när man monterar framhjulet så de kan ju ha hänt på den mcn också
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
godmorgon!
Mitt projekt rullade igenom besiktningen igår vilket var skönt. Nu slipper vi de i framtiden. De är en Suzuki gs 500 född 1978.

på vägen hem så gick hastighetmätarvajern av för andra gången på 5 mil. Första gången köpte jag en ny från skroten i tron om att den första var kass bara. När nu samma sak händer 5 mil senare misstänker jag att de är mig de är fel på.

den gick av på samma ställe förra gången ca 5 cm från infästningen i mätarhuset på framhjulet.
Mätarhuset står i rätt position då de är märkt vad som är upp på detta. Undrar dock om jag kan monterat de lilla staget och gummibussningen som håller distansen till hjulet fel så de blivit för skarp vinkel där? Knäppte lite bilder här nedanför. Men kan någon bjuda på en bild hur vajern ska dras ut ur mätarhuset och genom staget och gummibussningen. Är den rätt på bilden nu? Det var inte så det satt när de gick av.
1000 tack på förhand
Vajern kan gå av pga rost. Trasigt hölje, högtryckstvätt, vatten samlas vid lägsta punkten. Ingen rost på det yttre spiralen kanske men på den inre?

Den svarta hållaren ska sitta i hålet på framskärmen. Om du nu har originalskärmen.
Du ser vinkeln på vajern, parallellt med marken ungefär.
Om hastighetsmätaren sitter på samma höjd som original och om vajern går lätt i hastighetsmätaren så lär den nya vajern hålla 10 000 mil minst.

En bild på främre delen av hojen hade besvarat några av frågorna du fått.

Din bild igen och två från internet.

91B120D1-D0B8-495A-9149-DB0005922E7D.png
C5B33AA8-DEB8-4A14-94A8-F242D9D0F32E.jpeg
DB6D8E4C-A3F1-4FC2-AEF5-F67F7356A7C6.jpeg
Här syns hålet där den svarta hållaren ska sitta.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Stort tack för den informationen.
Okej - då vet jag var den gummibussningen ska sitta.
Har ej originalskärmen så då får jag helt enkelt skippa den. Haft upp mätarhuset vid framhjulet och plockat isär alla delar som gick samt smort upp och dragit på nytt fett.
Ingen synlig rost där - möjligt som du säger att det rostat djupare i vajern men kan inte avgöra det riktigt.
Inte fått min nya vajer ännu men får nog prova montera den. De vajjrar som testats hittills är ju båda sannolikt över 40 år galma.
Vinkeln på bilderna stämmer bra överens med min vinkel. Finns även en markering "up" på mätarhuset så det borde vara riktigt.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top