Hastighetsmätaren visar väldigt fel, Triumph

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Körde på E4an och kollar ner på hastighetsmätaren, 16 km/h visade den. Det gick snabbare än så i verkligeheten ;) Hastighetsmätaren har alltså fått tokspel.

Den visar olika mycket gång till gång, samma vartal på samma växel kan ibland vara 7 km/h och någon annan gång 34 exempelvis.

Noterade även att det dröjer ett tag till att oljetryckslampan börjar lysa när man slår på tändningen. Motorelektroniklampan fungerar som den ska och slocknar när motorn startar.

Detta gäller min Triumph TT 600. Vad kan vara galet?

Härligt med brittisk charm ;)
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Skulle nog börja med att ta isär kontaktstycken vid styrboxen och hastighetsmätare, (det är varjefall billigt):)
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Skulle nog börja med att ta isär kontaktstycken vid styrboxen och hastighetsmätare, (det är varjefall billigt):)

Har tagit isär kontakterna under sätet samt några andra jag hittade men de var tokfräscha och ingen skillnad blev det

Någon som har andra idéer?
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Nollar man databoxen genom att hålla ihop + & - kabeln?
Det kallas ofta för kortslutning... :rolleyes:

Har du elektrisk driven hastighetsmätare eller wire driven?
På de nyare Triumph som har elektriskt driven så får hastighetsmätaren och varvräknaren ofta spel om batteriet är dåligt, kan kanske vara det.
Har också varit en hel del fall med Triumphs orginallarm som fått instrument att balla ur.
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Det kallas ofta för kortslutning... :rolleyes:
Naturligvis utan batteri i kretsen :rolleyes:

Har du elektrisk driven hastighetsmätare eller wire driven?
Ja ;) Mätaren är digital så får man gissa på att den är elekrisk?

På de nyare Triumph som har elektriskt driven så får hastighetsmätaren och varvräknaren ofta spel om batteriet är dåligt, kan kanske vara det.
Har inget problem med att starta den trotts att den brukar gå 20 min åt gången, så jag vet inte

Har också varit en hel del fall med Triumphs orginallarm som fått instrument att balla ur.
Har inget larm
 
Last edited:

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
På dom där sitter väl hastighetsmätarsensorn i framhjulsnavet? Dom har en tendens att gå sönder vid däcksbyten mm, och då kan du få liknande problem.

Correctomundo!

Prova att montera om framhjulet. Var petig och försiktig med mätargivaren, har du tur är den inte helt paj utan kanske funkar ett tag till.

Tydligen fungerar inte det-är-lite-bränsle-kvar-i-tanken-lampan heller :huvet

Det är sannolikt givaren. Sitter lättåtkomlig i tanken. Snordyr, typ 600 spänn.
 
Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
If it's reading completely wrong speed (5 when your actually going 100 for example), then it's likely a broken speed sensor 'magnet' problem . That's fairly common...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag har ett liknande... nja ganska liknande problem iaf på men R6a.. den visar ungefär 130 när det går i 110. Common problem lr är det så att det kan vara så att den där filuren som mäter hastigheten från framhjulet sitter fel här med.. Förra ägaren hade bytt framdäck så :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ett liknande... nja ganska liknande problem iaf på men R6a.. den visar ungefär 130 när det går i 110. Common problem lr är det så att det kan vara så att den där filuren som mäter hastigheten från framhjulet sitter fel här med.. Förra ägaren hade bytt framdäck så :näsblod
Mäter inte alla R6'or på utgående axel från lådan? :va Och nej, om den hade mätt på framhjulet så hade du inte fått just det felet, antagligen är din hoj drevad.
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
På dom där sitter väl hastighetsmätarsensorn i framhjulsnavet? Dom har en tendens att gå sönder vid däcksbyten mm, och då kan du få liknande problem.

Yes, det går ner någon sladd till framhjulet och däcket byttes i våras. Får väl börja där nere då och se bränslelampan som ett eget fel.

If it's reading completely wrong speed (5 when your actually going 100 for example), then it's likely a broken speed sensor 'magnet' problem . That's fairly common...

Thank you, now I know where to start :)
 
Last edited:

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Kan meddela att det var sensorn i tanken som hade gett upp, kostade bara 1700 :rolleyes:

Återstår att ta tag i hastighetsmätare nu efter den 25e ;)
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Kan meddela att det var sensorn i tanken som hade gett upp, kostade bara 1700 :rolleyes:

Återstår att ta tag i hastighetsmätare nu efter den 25e ;)

Behöver du en fungerande bensinen-är-nästan-slut-varnare? För 1700 skulle jag nog börja nolla trippmätaren varje tankstopp. Det gör jag iofs redan idag, trots fungerande "tankvarnare".
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Behöver du en fungerande bensinen-är-nästan-slut-varnare? För 1700 skulle jag nog börja nolla trippmätaren varje tankstopp. Det gör jag iofs redan idag, trots fungerande "tankvarnare".

Att nolla trippmätaren när den inte fungerar känns sisodär :D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top