Har jag en bra sångröst?

Simpan27

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2017
Ort
Norrköping
Hoj
Harley Davidson Fatboy

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill inte krossa några drömmar om att bli nästa Rob Halford eller något sånt så jag säger såhär: utifrån ljudinspelningarna där är det grymt svårt att avgöra.

Låtarna på svenska låter det som vilken trubadur som helst på den lokala sunkiga puben; alltså inte jättebra. Metal låtarna ger lite mer hopp men faller då platt på ljudkvalitén.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du är oroad finns det sångpedagoger och andra som kan hjälpa dig sjunga bättre. Även om man faktiskt är skitbra kan man alltid bli bättre.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Du sätter ju inte tonerna! =)
Var och varannan takt har en trött eller lite skev ton. . Det får du jobba på, Håkan Hellström.

Jag vågade inte lyssna vidare till refrängen, men tyckte att förutom tonsäkerheten var din röst intressant att lyssna på.
 

Simpan27

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2017
Ort
Norrköping
Hoj
Harley Davidson Fatboy
Du sätter ju inte tonerna! =)
Var och varannan takt har en trött eller lite skev ton. . Det får du jobba på, Håkan Hellström.

Jag vågade inte lyssna vidare till refrängen, men tyckte att förutom tonsäkerheten var din röst intressant att lyssna på.

Tack jo jag har hållit på i flera år med att sjunga. Spela roll ifall man inte sätter tonerna. I december har vårat band ett gig.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ändra trådens titel till "Do I have potential?", så skall du se att det blir lite svar... :hihi
 

Simpan27

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2017
Ort
Norrköping
Hoj
Harley Davidson Fatboy
Så ni tyckte inte min tolkning av Stad i ljus lät bra? När jag själv hör på den så låter den bra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför registrerar du dig på Sporthoj bara för att ställa en sådan fråga? Här tror jag de flesta bara begriper sig på motorsång. ;)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Så ni tyckte inte min tolkning av Stad i ljus lät bra? När jag själv hör på den så låter den bra.

Det är nog för att du älskar din egen röst för mycket.

Jag tror inte att du är tondöv, då en del toner sitter perfekt. Men om din inställning är att det inte spelar någon roll om du inte sätter tonerna, då förlåter du också varje misstag, hör dem till slut inte, och blir inte bättre.

I all välmening. Jag antar att du skriver anonymt för att få ärliga åsikter.

Jag sjunger lite själv, och vet hur det är. När kreativiteten flödar, hör jag bara det bra, och njuter av det jag skapat. Med lite distans, och i ett nytt sinnesmod, hör jag plötsligt en del tveksamma frekvenser i mina inspelningar.

Att sjunga som sångaren i Iron Maiden tycker jag verkar väldigt svårt, med det extrema vibratot/svajet, eller vad man ska kalla det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För att få lite mer proffsig bedömning så ställ upp i Idol...

För att bli en känd artist behövs inte alltid bra sångröst, mer någe som sticker ut...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Lyssnade igenom din tolkning av Stad i ljus. Kanske är det den erbarmligt dåliga kvaliten i ljudfilen inte till din fördel men jag tycker ändå du behöver öva mer för speciellt refrängen låter ansträngd och som andra sagt, tycker inte du sätter tonerna hela vägen. Ta hjälp av en sångpedagog så du får professionell hjälp.

Men du har potential, det har du. Och en intressant röst....
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag är ingen expert och vill inte låta elak. Men det låter inte bra i mina öron tyvärr. Okej att kvalitén inte var så bra på inspelningarna men man hör att du inte sätter tonerna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Måste nog hålla med om att tonen rakt igenom är en aning svajig. Du har en säregen röst dock, lik Di Levas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du pressar alldeles för mycket vilket för med sig ett gäng negativa effekter.

De flesta har en enorm potential att utveckla sin röst med ganska små insatser, utifrån det lilla jag hörde (10 sek av första låten) så tror jag att du skulle ha en hel del att hämta genom att gå till en sångpedagog och lära dig att använda rösten på riktigt.

Säg att du investerar i 10 lektioner á 300 spänn (eller vad fan det nu kan kosta) - det kommer du att ha nytta av hela livet och ett bra instrument för 3000 spänn och lite jobb är ett fynd.

Du kan ju också skriva in dig på folkhögskola/kvällskurser/universitet eller liknande och läsa musik/sång... även vid sidan av ett jobb.
 

Smagatusk

Guest
Sitter i bilen och väntar på min sambo. Hon får sitta bak för jag slet loss passagerarsätet och använde som skämskudde.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Din röst har en säregen karaktär som med träning mycket väl kan bli något bra, men du är inte särskilt tonsäker eller stabil i din sång. Det är ganska svajigt, Du låter som att du verkligen får ta i för att hamna där du vill och det blir mycket upp och ned liksom. När du ska ta en ton så passar du på att även dra de närmst kringliggande samtidigt. Men frågan gällde som jag förstod rösten och inte sångtekniken, och det är nånting i din röst som påminner mig lite om Ulf Lundell... Så med övning skulle det som sagt absolut kunna bli bra. Testa att ta sånglektioner, gå till en sångpedagog, de kan säkert hjälpa dig med tonsäkerhet, stabilitet och så vidare. Lycka till :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top