Har fått nytt jobb, vad göra med gamla?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hejhej!
Har precis fått reda på att jag har fått ett nytt jobb med bra mkt högre lön än mitt nuvarande. Om jag vill ha det d.v.s.... :tungan .

Hursomhelst, hur gör man när man ska säga upp sig?
Första gången för mig så jag vill gärna ha lite kött på benen.
Måste man inte ha ngt "kontrakt" från den nya arbetsgivaren så att man inte står där utan jobb helt plötsligt iafall ngt skulle hända?
Tar semester vecka 29 och vill helst börja på det nya så fort som möjligt.
Kan man ta ut semestern i pengar och börja på det nya då?

Många frågor, hoppas att ngn kan ge mig lite hjälp.

Tac på förhand!
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
[Tim] skrev:
2263187 Hejhej!
Har precis fått reda på att jag har fått ett nytt jobb med bra mkt högre lön än mitt nuvarande. Om jag vill ha det d.v.s.... :tungan .

Hursomhelst, hur gör man när man ska säga upp sig?
Första gången för mig så jag vill gärna ha lite kött på benen.
Måste man inte ha ngt "kontrakt" från den nya arbetsgivaren så att man inte står där utan jobb helt plötsligt iafall ngt skulle hända?
Tar semester vecka 29 och vill helst börja på det nya så fort som möjligt.
Kan man ta ut semestern i pengar och börja på det nya då?

Många frågor, hoppas att ngn kan ge mig lite hjälp.

Tac på förhand!
Skriv kontrakt med nya firman innan du säger upp dig! MEN, kolla upp vad du har för uppsägningstid på ditt gamla jobb först, så du vet vilket startdatum du ska skriva på kontraktet. Du kan ju fråga lite "hypotetiskt" på ditt nuvarande jobb om du inte vågar vara ärlig, elelr så kollar du med facket.
 

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
västra hamnen
Hoj
min hoj
tredje tråden om hur du ska göra med flytt och jobb! :tungan

Hur lång är din uppsägningstid?

Skulle jag ha varit i din sits så skulle jag försöka sköta det så smidigt som möjligt.
Nytt jobb och en ny stad brukar inte alltid bli som man kanske tänkt sig, då kan det vara bra att ha kvar sina gamla kontakter.. :tummenupp
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jo jag vet :tungan .
Ett par sömnlösa nätter har det blivit :)

Saken är den att jag inte vill jävlas med chefen. Han har ställt upp med en massa grejer.
Så jag tänkte säga till "i god tid".
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Det normala är att man har en månads uppsägning men det finns en del undantagsfall. För att säga upp sig går man helt enkelt in till chefen och säger att man tänker sluta. Sättet man gör det på beror på vad man tycker om chefen :hihi
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Tag 4 veckors semester. Sista dagen innan semestern börjar så går du in och säger upp dig :tuttar
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
CJ900RR skrev:
2263484 Tag 4 veckors semester. Sista dagen innan semestern börjar så går du in och säger upp dig :tuttar

Jo jag har ju den möjligheten. Tänkte först göra så men det känns lite väl taskigt. Som sagt, han har ställt upp för mig så dåå får jag väll köra fair mot honom.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
[Tim] skrev:
2263529 Jo jag har ju den möjligheten. Tänkte först göra så men det känns lite väl taskigt. Som sagt, han har ställt upp för mig så dåå får jag väll köra fair mot honom.

Inte säkert att det funkar, arbetsgivaren har rätt att kräva att du arbetar uppsägningstiden ut för att sedan betala ut semesterersättningen kontant.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Westfield skrev:
2264279 Inte säkert att det funkar, arbetsgivaren har rätt att kräva att du arbetar uppsägningstiden ut för att sedan betala ut semesterersättningen kontant.
... samtidigt som uppsägningstiden sträcker sig över semestern...

Gå in och säg upp dig, glöm inte att skriva papper!

Jag har precis sagt upp mig och min chef har varit så jävla schysst mot mig, det tar fan emot!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilket fack är du med i? Är det något av LO förbunden? Ring 020 560056(Fackets hjälptelefon)
 

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Köpenhamn
Hoj
3/4L GSXR
Det brukar vara så, att du kan säga upp dig med en månads varning till utgången av en månad - dvs. säg upp dig fredag 30. juni och jobba juli månad med. Det blir svårt att komma undan detta, men fråga om du kan ta semester eller nånting - det är inte ditt beslutt.

När du säger upp dig, gör det "in writing". Gör ett papper, där det står att:

"Dagens datum.
Undantecknade uppsäger härmed anställningsavtal av si-och-så datum"

sedan har du plats för namnteckning för båda du och bolagen under. Ta med två kopier, och få med hem en kopia där din boss har skrivit på.

Och ja, säg inte upp förrän du har ett nytt avtal "in writing".
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
.
Eller också sätter du på chefens fru/dotter, beter dig som ett svin på jobbet osv...

Så kanske du slipper säga upp dig alls. :)
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
War-psycho skrev:
2264445 .
Eller också sätter du på chefens fru/dotter, beter dig som ett svin på jobbet osv...

Så kanske du slipper säga upp dig alls. :)

Det bästa man kan göra för att bli utköpt är att kissa i papperskorgarna på jobbet.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Såja!
Då har man skrivit på för det nya jobbet.
Skrev att jag börjar den 7 augusti. Nu är chefen ute och reser och kommer inte hem föränns den 1 juli. Jag går på semester den 15 juli. Tänkte säga upp mig direkt när han kommer hem. Jag är inte med i facket och har inget papper på att uppsägningstiden är si eller så lång. Kan jag bara dra när jag vill? Tänker ju inte göra det men vill gärna veta om han har ngt att komma med.
 

Modify

Kroppskonstutövare
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A
[Tim] skrev:
2270870 Såja!
Då har man skrivit på för det nya jobbet.
Skrev att jag börjar den 7 augusti. Nu är chefen ute och reser och kommer inte hem föränns den 1 juli. Jag går på semester den 15 juli. Tänkte säga upp mig direkt när han kommer hem. Jag är inte med i facket och har inget papper på att uppsägningstiden är si eller så lång. Kan jag bara dra när jag vill? Tänker ju inte göra det men vill gärna veta om han har ngt att komma med.

Det brukar väl vara en månads uppsägningstid? Sen om du är fackansluten eller inte spelar ingen roll.
 

Solid snake

Guest
Ta friår från ditt nuvarande, kul om du inte får fast jobb på det andra stället så står du där utan jobb efter 6 månader eller vad det är...
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02
Solid snake skrev:
2270891 Ta friår från ditt nuvarande, kul om du inte får fast jobb på det andra stället så står du där utan jobb efter 6 månader eller vad det är...

Friår brukar inte vara helt lätt att få, skulle snarare säga rätt omöjligt om man inte jobbar inom stat/kommun/landsting. Men försöka går ju alltid.
Är det bara jag eller är inte 3 månader en vanlig uppsägningstid? Beror givetvis helt på bransch men som sagt jag och väldigt många av mina vänner har det.

Annars har väl det viktigaste sagts, gå in till chefen med ett färdigt papper så att det inte blir något trubbel med datum osv.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Är världen fylld av arslen på chefsposition?

Varför inte bara säga "Jag har fått chansen på ettt nytt jobb jag vill ha. Kan vi ta oss ett snack om hur vi ska ordna med min uppsägningstid??"

Vad tror du ska hända??
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
p.grip skrev:
2270919 Friår brukar inte vara helt lätt att få, skulle snarare säga rätt omöjligt om man inte jobbar inom stat/kommun/landsting. Men försöka går ju alltid.
Mitt ex jobbar på Ericsson och fick friår förra året. Nu är ju hon inte som alla andra, så hon ångrade sig efter en månad och gick tillbaka till jobbet som hon hatar....
 

Solid snake

Guest
p.grip skrev:
2270919 Friår brukar inte vara helt lätt att få, skulle snarare säga rätt omöjligt om man inte jobbar inom stat/kommun/landsting. Men försöka går ju alltid.
Är det bara jag eller är inte 3 månader en vanlig uppsägningstid? Beror givetvis helt på bransch men som sagt jag och väldigt många av mina vänner har det.

Annars har väl det viktigaste sagts, gå in till chefen med ett färdigt papper så att det inte blir något trubbel med datum osv.
En arbetskamrat till mig fick friår förra året och jag jobbar på fabrik, så omöjligt är det ju då rakt inte.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top