Har du gått ur kyrkan? Kolla din deklaration!

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Såg vid koll idag att kyrkan nallat av mina pengar trots att jag gick ut för ca 1 1/2 år sedan, dock vettefan vart pappret är som jag fick som svar att jag uträtt ur kyrkan:huvet undrar hur jag ska göra nu, är ett par tusen jag gärna vill ha tillbaks:fyllisar
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hur mkt har de nallat?
Begravningsavgiften kommer man ju inte bort ifrån.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
2700 exklusive begravningsavg, blir lite lätt elak över att det rinner i kyrkan när man får höra om fallskärmsavtalen dom får osv i kyrkan...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det står i deklarationen va? Och om man har gått ur så står det ingenting?
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag gick ur i aug i förra året men även för mig är det draget 1,39%... Slipper jag det nästa år? Eller är det ngt fel..?

Hur många % är det / år om man är med ett helt år? Eller är det en fast summa?
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Det står i deklarationen va? Och om man har gått ur så står det ingenting?

Jo då

Begravningsavgiften står där 0,02 % :hihi :hihi

*edit*
man begar utrede ur kyrkan fyller i en pappers lapp som sen kyrkan
bearbetar på ett visst datum sem får du en kvitens på utträde ur kyrkan hem sickad

om man inte hittar denna så har ju kyrkan register på detta om dom inte hittar detta (så får du begara urträde igen tror ja)

ja gick ur for länge sen :rofl va tillomed på plats o skrev på lappen o kopiera denna + deras stämpel :tummenupp :tummenupp :cdevil

//Robin
 
Last edited:

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Hur blir man medlem egentligen? De flesta jag känner är ju med eller har varit med, men jag har inte sett något på min deklaration sedan jag började jobba.

Inte för att jag tänker bli medlem men bara lite nyfiken.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
men hallå går ni ur kyrkan kan ni inte ha bröllop där!
 

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
CBR 929, R1 -04
Hur blir man medlem egentligen? De flesta jag känner är ju med eller har varit med, men jag har inte sett något på min deklaration sedan jag började jobba.

Inte för att jag tänker bli medlem men bara lite nyfiken.

Antingen var dina föräldrar inte medlemmar när du föddes eller så är du inte döpt.
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Aha, ja mina föräldrar är inte med och jag är inte heller döpt. Det förklarar saken.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Om du gick ur efter 1 November 2007 så får dom dra skatt från dig för 2008, iom att du måste begära urträde innan förste november för att de inte ska dra för nästkommande år.

Så här har jag för mig att det är.
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag har gått ur men måste gå med igen.

Gud har har lagt en förbannelse över mig som jag måste bli av med. :näsblod

Kan man betala in lite extra för att få lite mer medflyt tror ni?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fan vad lurad man skulle känna sig när man dör och ej har pejat Gud.

står där vid pärleporten o per säger,, hmmm, nopp gå till höger och ta hissen längst ner. där möts du av en riktig blåneger(ursäkta uttrycket) på 2 meter med världens dasse som är så ghey han kan bli.. och han gillar dig :näsblod
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Om du gick ur efter 1 November 2007 så får dom dra skatt från dig för 2008, iom att du måste begära urträde innan förste november för att de inte ska dra för nästkommande år.

Så här har jag för mig att det är.



Det stämmer alldeles utmärkt, man betalar inte för nästkommande år, men alltid för det året man går ur.

Man kan ändå gifta sig i kyrkan men jag tror att man får betala en liten avgift då.


EDIT: "Enkelt kan man säga att det enda du förlorar på att lämna Svenska Kyrkan är rätten till en kristen begravningsceremoni och kyrklig vigsel. Kyrkan kan tillåta att du, mot avgift, får tillgång till dessa ceremonier. Övriga kostnader i samband med begravning samt rätten till en begravningsplats betalas av den obligatoriska begravningsavgiften som alla skattebetalare bidrar till, oavsett om de är medlemmar i Svenska Kyrkan eller inte. Kyrklig vigsel har du rätt till om minst en av de blivande makarna är medlem i Svenska Kyrkan. Du får inte heller vara med i konfirmationsakten om du inte är medlem i Svenska Kyrkan, men det går bra att delta i konfirmationsundervisningen (det så kallade konfirmationsarbetet) och konfirmationsceremonin. Man kan bli medlem i Svenska Kyrkan under konfirmationsarbetet om man väljer att bli konfirmerad."
 
Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
räcker med att ena partnern är med i kyrkan för att kunna få gifta sig eller döpa ett barn utan avg. Och ang begravning tas då en avgift ut till prästen sammt vaktmästaren.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det bara jag som hellre betalar 1% kyrkoskatt än 1% åt våra klåpare till politiker?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top