Har du funderat på att köpa elbil men tycker att det är för dyrt?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Miljömedveten kan man vara i Norge och Sverige. I övriga världen är elbil trams. Hur tror ni man gör el?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Av erfarenhet dragna av äldre hybrider med motsvarande batterisort då.

Hur många Prius har fått byta batteri hittills? Sen tror jag tesla har 10års garanti på batteriet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har fått PM om att det kostar 1700kr/månad under ett år och då ingår allt utom försäkring. 1700 * 12 = 20400 kr, antag att man pendlar och kör 4000 mil/år och elen kostar 2 kr/milen. Då tillkommer 8000 kr. = 28400 kr.

Delar man det med 4000 mil så blir milkostnaden 7.1 kr/milen. Sedan kan man lämna in bilen med utslitna däck mm.

När nåt låter för bra för att vara sant så brukar det sällan vara helt sant. Jag tror det saknas nåt, som kanske en första insats på XXXXXkr?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Av erfarenhet dragna av äldre hybrider med motsvarande batterisort då.

Hur många Prius har fått byta batteri hittills? Sen tror jag tesla har 10års garanti på batteriet.

Prius har klarat sig från batteribyten eftersom det räcker att batteriet orkar starta motorn för att det skall anses dugligt. Det man märker på äldre priusar är att bränsleförbrukningen stiger. redan som nya är det svårt att få ner dem i förbrukning lägre än en modern diesel med motsvarande prestanda. Med dåliga batterier är det som en Volvo 740.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har fått PM om att det kostar 1700kr/månad under ett år och då ingår allt utom försäkring. 1700 * 12 = 20400 kr, antag att man pendlar och kör 4000 mil/år och elen kostar 2 kr/milen. Då tillkommer 8000 kr. = 28400 kr.

Delar man det med 4000 mil så blir milkostnaden 7.1 kr/milen. Sedan kan man lämna in bilen med utslitna däck mm.

När nåt låter för bra för att vara sant så brukar det sällan vara helt sant. Jag tror det saknas nåt, som kanske en första insats på XXXXXkr?

Eller en sista insats på inköpspriset.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Prius har klarat sig från batteribyten eftersom det räcker att batteriet orkar starta motorn för att det skall anses dugligt. Det man märker på äldre priusar är att bränsleförbrukningen stiger. redan som nya är det svårt att få ner dem i förbrukning lägre än en modern diesel med motsvarande prestanda. Med dåliga batterier är det som en Volvo 740.


Då var Prius en dålig jämförelse. Titta på Tesla roadster ägare har för erfarenheter.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Om man nu har en bra bensinare. Man får rätt mycke
bensin för 200 tusen. Om bilen skulle kosta det.
Så tänker en gammal gubbe


För min del räcker det till 7 års bensin
Dvs min elbil är betalad på 7 år för de pengar som annars skulle gått till oljesheckarna
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Miljömedveten kan man vara i Norge och Sverige. I övriga världen är elbil trams. Hur tror ni man gör el?

Kul att du inte har någon koll alls, hur framställs bensin tror du?
Jag har sett siffror på att 1liter bensin behöver 1Kwh för att tillverkas... Och var kommer den elen ifrån?
Om man så istället låter bli att skapa en liter bensin och istället i ett kraftverk omvandlar råoljan till el och värme så vinner man många gånger om.

en elbil kommer 1 mil på 2kwh
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Har fått PM om att det kostar 1700kr/månad under ett år och då ingår allt utom försäkring. 1700 * 12 = 20400 kr, antag att man pendlar och kör 4000 mil/år och elen kostar 2 kr/milen. Då tillkommer 8000 kr. = 28400 kr.

Delar man det med 4000 mil så blir milkostnaden 7.1 kr/milen. Sedan kan man lämna in bilen med utslitna däck mm.

När nåt låter för bra för att vara sant så brukar det sällan vara helt sant. Jag tror det saknas nåt, som kanske en första insats på XXXXXkr?

De enda som var för bra för att vara sant är att det är 1500mil max inget annat.

Ingen insats eller liknande men dock är bilarna slut nu om jag inte är helt felinformerad
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top