Har den här rävungen skabb?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rävar blir väldigt lätt domesticerade och de är busiga som fan och vänder gärna upp och ner på ett helt hus. Men söta är de. Ta gärna med gynnaren till en veterinär och få den kollad för skabb och fixad om du känner att du har tid. Sedan är nog det bästa att antingen se till att den slutar vara orädd för människor eller ta hela steget och göra den helt tam.
Halvvägs ställer de till med en skaplig mängd sattyg.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Rävar kan göra sådär speciellt när dom är unga, sen när dom börjar bli sugna på en parter så drar dom!
Den drar nog iväg när de får bollar o blir sugen på en brud

Vuxna rävar kan också bete sig så mot folk ibland mitt i ödeskogar, har sett det då jag varit ute i ingemansland en del.
Det är inte bara människor rävar kan bli sociala mot, har sett helvilda rävar småbråka med rådjur,kråkor och så långt ute i skogen.
Dom har typ varit vänner men tjafsat runt - kan se rätt kul ut.

Jag har t.ex vid ett tillfälle fått in en rävunge i absiden som rota i mina grejer på natten,den hakade på efterföljande dag på min vandring..
Den följde efter en bit och varje gång man glodde på den glutta den runt och låtsades som om det regnade...haha.

Det kan vara lite hund över dom
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;Nl61sWrFgRk]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Nl61sWrFgRk[/video]
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
OT OT men det finns en kool dokumentär om rävar, såvida jag inte minns helt galet, från ngt. experiment som pågått i Rysland bra många år. Kontentan är att de forskar, bl.a., i vilken grad "det vilda kontra tama" är genetiskt... typ. De har ju hunnit med ett otal kullar och om jag minns rätt var det duktig skillnad på de nykläckta mellan tama o vilda.

Kool dokumentär, sevärd som jag minns det.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Skönt att tråden faktiskt handlar om rävar. Jag var lite rädd för att det skulle vara någon form av "fråga doktorn" med en penisbild i första inlägget.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
OT OT men det finns en kool dokumentär om rävar, såvida jag inte minns helt galet, från ngt. experiment som pågått i Rysland bra många år. Kontentan är att de forskar, bl.a., i vilken grad "det vilda kontra tama" är genetiskt... typ. De har ju hunnit med ett otal kullar och om jag minns rätt var det duktig skillnad på de nykläckta mellan tama o vilda.

Kool dokumentär, sevärd som jag minns det.

Jag har sett den där, de har avlat på rävar i 50år för att få de tama, och nu när de är lika tama som våra hundar börjar deras skelett bli skörare, päls och ögon färg ändras osv. som våra mindre hundar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

Det var en kärring som råka ut för att nått värre - hon låg och sov och vakna upp av att en räv slicka henne i ansiktet...haha hon yla som fan när hon öppna ögonen.
Sen finns det väldigt få fall men det har inträffat en handfull gånger att rävar gett sig på spädbarn efter dom gått in i byggnader.

Dock finns det en riskfaktor med rävar och det är dvärgbandbandmask och den är vanlig på kontinenten men har hittats här i del djur b.la räven i vissa specifika områden.Risken att drabbas är extremt liten i nuläget men bör beaktas - finns vissa områden längs bohuskusten och östkusten där den påträffats.
Räven är dock bara en liten del av detta - jagar ni kan ni dock skjuta och skicka in till SVA i samband med jakt om ni håller till i dom riskområdena som nu är utfärdade och dess gärnser.

Kolla på nätet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ring den kommunala skyddsjägaren, han kan säkert svara.

Sen så är det ajabaja att tämja räv....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den lär ju dra ändå när den blir könsmogen - haha lite onödigt och jaga den i nuläget va...borta efter sommaren

Skyddsjägare tar man in via samtal till polisen enklast i extremfall , leopard,älg,tiger,galet lodjur eller galen varg (i extremfall skjuter polisen dom själva), i bostadsområden tar dom in skyddsjägare vid behov vid samtal.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har sett den där, de har avlat på rävar i 50år för att få de tama, och nu när de är lika tama som våra hundar börjar deras skelett bli skörare, päls och ögon färg ändras osv. som våra mindre hundar.
Dokumentären har gått ett par gånger på SVT och handlar om människans domesticerande av hunddjuren. Om det är samma som jag har sett.

De rävar som uppvisade ett beteende som var mer socialt mot människor parades andra rävar med samma beteende och de vildare parades med andra vilda. Resultatet visade sig i dels att de sociala blev tamare fick en ljusare päls och mer ringlad svans (som t.ex. en Jämthund) och de vildare fick mörkare päls och blev ännu lite lynnigare mot människor.

De hade även börjat sälja de "tama" rävarna till privatpersoner. Och det fungerade väl ganska bra. Så när som på att vissa vilda drag fortfarande fanns kvar i de tama rävarna. Som att de gömde mat på olika kreativa ställen runt om i huset eller ibland fick ett lite rävigt fnatt och började tugga på saker.
 

Smagatusk

Guest
1. Fånga in räven.
2. Ta den till veterinären och få den undersökt.
3. Betala ur egen ficka.
4. Åk till närmaste storskog och släpp den i centrum av denna.
5. Dokumentera allt medelst iPhone.
6. Applicera sorglig musik till filmen.
7. Lägg upp på fejsbuck.
8. Invänta gilla.
9. Invänta tjajjår.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
1. Fånga in räven.
2. Ta den till veterinären och få den undersökt.
3. Betala ur egen ficka.
4. Åk till närmaste storskog och släpp den i centrum av denna.
5. Dokumentera allt medelst iPhone.
6. Applicera sorglig musik till filmen.
7. Lägg upp på fejsbuck.
8. Invänta gilla.
9. Invänta tjajjår.
Är man lite snål av sig finns ett alternativt sätt att kolla efter skabb för att slippa veterinärskostnaden.

1. Fånga in räven.
2. Stoppa räven i en sovsäck.
3. Kryp ned i sovsäcken och gosa med räven.
4. Vänta några veckor på kliande symptom. (peta på räven med en pinne under tiden så den inte blir tam)
5. Åk till närmaste storskog och släpp den i centrum av denna.
6. Dokumentera allt medelst iPhone.
7. Applicera sorglig musik till filmen.
8. Lägg upp på fejsbuck.
9. Invänta gilla. (fast det blir nog inga för han retade en rävunge med en pinne)
10. Invänta tjajjår. (fast det kommer nog inga för han har skabb)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ingen som har frågat om räven ser listig ut?

För ett år sedan eller två såg jag en räv som smygandes strök utanför sommarhuset en tidigt morgon i gryningen. Han såg jäkligt listig ut. När han fick syn på mig genom fönstret försvann han fort.

Sportbike du får hålla oss uppdaterade hur det går med räven.

Hittade en liten artikel:

http://www.dagbladet.se/allmant/medelpad/den-listiga-raven
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ingen som har frågat om räven ser listig ut?

För ett år sedan eller två såg jag en räv som smygandes strök utanför sommarhuset en tidigt morgon i gryningen. Han såg jäkligt listig ut. När han fick syn på mig genom fönstret försvann han fort.

Sportbike du får hålla oss uppdaterade hur det går med räven.

Hittade en liten artikel:

http://www.dagbladet.se/allmant/medelpad/den-listiga-raven
Den hade gått in till grannfirman och lagt sig att sova längst in i lokalen, de hade ringt viltvårdare som skulle komma och titta på den.
Inte sett den på två dagar nu.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den hade gått in till grannfirman och lagt sig att sova längst in i lokalen, de hade ringt viltvårdare som skulle komma och titta på den.
Inte sett den på två dagar nu.

Dom drar när dom ska pippa brudar eller tvärtom:tummenupp
Haha lokala skyddsjägaren kan ju skjuta dom också - men det är mer om dom är skabbrävar

Kolla så det går rätt till:tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den hade gått in till grannfirman och lagt sig att sova längst in i lokalen, de hade ringt viltvårdare som skulle komma och titta på den.
Inte sett den på två dagar nu.

Man kan ju hoppas att de tog tillvara på den och återförde den i en säker miljö om den var frisk.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top