Handbromsen tar inte (CBR900 -97)

Mezzanine

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Västerhaninge, Stockholm
Hoj
CBR900RR -97
Problemet började i förra veckan. Det första som hände var att jag stressade iväg och glömde skivbromslåset kvar. Ingen fart och inget hände (förutom skammen). När jag skulle köra vidare upptäckte jag att jag hade noll bromsverkan. Jag upptäckte att jag kunde "pumpa" upp bromsverkan genom att dra in bromshandtaget två-tre gånger och sedan tog bromsen. Jag var tvungen att göra så hela tiden. Kollade in bromsarna lite, köpte nya belägg dagen efter och bytte dem. Stillastående är det motstånd direkt som det ska vara men så fort man har lite rull på skiten blir det samma sak. Det blev bättre efter att jag bytt beläggen men idag lyckades jag med samma bravad igen (låset, jag är en idiot :huvet). Samma effekt, bromsen död två-tre tryck för att sedan börja komma. Jag kollade bromsskivan och jo, den verkar ha fått stryk, navet är skevt på två ställen där det sitter ihop med "bromssytan".

Jag har bollat med pappa som är duktig mek men han är inte helt säker. Han tycker vi ska byta packningar i cylinder och eventuellt bromsoket också (hojen har gått 4900, ska göra 4800 servicen själv). Är det någon av er som kan relatera till problemet och mer exakt vet vad som har hänt eller varför den beter sig såhär? Även om en skivan fått stryk borde väl den andra fungera normalt? Förbryllad och tacksam för hjälpsamma inlägg.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Skivan/orna blev skeva när du glömde låset och puttar in kolvarna när du kör.

Helt riktigt. Det har inget med bromsok eller belägg att göra utan det är bara att byta den skivan som låset satt i. Efter två gånger vet man vad det är och har förhoppningsvis(i eget fall) lärt sig.

www.louis.de 10043616 LUCAS BREMSSCHEIBE VORN
MSW212,DURCHM.296MM,SCHWI HONDA CBR 900 RR (SC28) [BJ 94 - 97]
189,95 euro st

www.maxmc.dk (närmsta mc-handlare)
CBR 900 RR 94-97 077054 DRF-105 296 x 58 x 4,5 2453:- kr

eller leta bland mc-skrotarna i stickyn i denna tekninkdel

Eller Orginalskiva för sisådär 4-5000:-
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
naturligtvis köper du vågskivor så blir du glad för att du har fått en uppgradering istället för en onödig kostnad

haibikeshop

$179 x 2
 

Mezzanine

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Västerhaninge, Stockholm
Hoj
CBR900RR -97
Måste bara tillbaka hit och avsluta tråden, alltid hjälper det någon: jag fick tag i en begagnad originalskiva. Vänster och inte höger, enda skillnaden var riktningen på ventilationshålen i skivan, en ren designgrejj. Jag kör numera runt med två styck vänsterskivor och det fungerar helt utan problem (kört både gata och bana så visst får jag stopp på hojjen).

Tack till BikerBoyz som hjälpte mig hitta en skiva!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top