Hagamannen vs Cecil The Lion

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Slå ihjäl alla som kommer ut från fängelset. Det har de säkert gjort sig förtjänta av.
Eller fan, slå ihjäl dom i fängelset.
Nä förresten, låt snuten klubba ihjäl dom i häktet.
Man skulle kunna spara några till storhelgerna och köra offentliga hängningar, öltält och ballonger till barnen.

Sarkasmer blir roligare om man har koll på fakta. Det finns inga poliser, eller snutar som du kallar det, som jobbar på häktet. Det är kriminalvårdare som jobbar där. Eller om man ska slänga sig med slang även där kallas de ibland för plitar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varken du, genustanten eller SVT identifierade personen.

Bra initiativ dock. Klart hedervärt.

Inte så svårt hitta sånt på nätet idag men jag tänker inte hjälpa dig av den enkla anledningen att jag inte sympatiserar med våldsverkare vare sig det är sådan som ger sig på kvinnor eller sådana som går tre mot en och med tillhyggen till hjälp.

Golfaren är för övrigt också sedan tidigare straffad så han borde väl också förtjäna lite extra retroaktivt pöbelsmisk. Den senare har ju dessutom bevisligen inte klarat av att hålla sig inom lagen efter sitt straff.

Lite komiskt även att facebook-insamlaren har samma förnamn som sporthojs insamlingsledare.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Han fick 14 år så känns inte så velourigt, det som bör ifrågasättas är väl varför alla blir frisläppta efter 2/3 ?

När blev det så och varför?

Både tingsrätt och hovrätt är väl medvetna om vilken tid en person kommer att göra effektivt och dömer med all säkerhet därefter - det har dock några fördelar, den där sista tredjedelen är nämligen inte bara hittepå! Den kan för det första användas av kriminalvården. Personen är ju dömd till x antal år, så det behövs inga nya rättegångar för att tvinga någon att sitta kvar hela straffet. Kriminalvården har möjligheten att, ganska godtyckligt, vid misskötsamhet kunna addera upp till 6 månader i taget av den där sista tredjedelen, så om du som fånge inte är speciellt skötsam o gör dig ovän med fel person, så kan du med lite otur få sitta av varenda dag av ditt tilldömda straff.
Fungerar även som morot för att folk ska sköta sig på anstalterna.

En annan funktion är att den tiden är villkorlig. Med andra ord, om någon suttit av 8 av 12 år o friges, och något år senare blir dömd för ett nytt brott som, låt oss säga skulle ge ett års fängelse (-1/3) så får han sitta hela det året. PLUS de 4 åren han hade kvar från förra straffet. Så är tanken iaf, inte helt hundra på hur det efterföljs.
 

Smagatusk

Guest
Sarkasmer blir roligare om man har koll på fakta. Det finns inga poliser, eller snutar som du kallar det, som jobbar på häktet. Det är kriminalvårdare som jobbar där. Eller om man ska slänga sig med slang även där kallas de ibland för plitar.

Han har aldrig skrivit att snuten jobbar i häktet.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Aha, du menar att vi bara slår ihjäl sexualbrottslingar? Eller kvinnomisshandlare också?
Djurplågare då? Hur är det med tidelag, jag kommer inte ihåg om det blev förbjudet eller tillåtet för ett par år sedan. Debatt var det men jag är inte i målgruppen så jag la det inte på minnet.

Jo jag har barn. Stora och starka. De kan ta hand om sig själva. De slår inte folk på käften och de spelar inte golf.
Kan han bo granne med dig da? Eller bredvid dina barns familj? Inte? Var skall han bo da?

Tanker inte generalisera, det ar nar man generaliserar som lagar och forordningar gar at helvete, det gor man bara for att spara tid och pengar, into for att det skall bli bra, man far alltsa titta pa fall till fall. Hagamannen ar en forstklassig kandidat; manga valdigt otrevliga brott som har forstort manga liv. Och till stor sakerhet komma han att gora om det nar han far chansen.
Så när din son blir ihjälslagen för att alla var "helt säkra" på att han var våldtäktsmannen i området så är du OK med det, för att det på det stora hela så blir det mindre drabbade av det handhavandesättet?
Om vi nu skall ha personliga fragor (som sjalvklart aldrig ar ger en bra bild nar det galler lag och ratt..):
Tycker du det ar OK om din dotter/fru/mamma/syster blir grovt misshandlad och grovt valdtagen pga att Haghamannen slapptes ut?

Slapps folk som honom los sa kommer med 100% sakerhet fler bli drabbade av dessa personer.

Ar det battre att en eller tva oskyldiga dor/blir skadade for livet?

Mina inlagg avser detta fallet, och andra GLASKLARA fall (som jag skrev ovan), har aldrig forsprakat haxjakt eller att man skulle ga och sla ihjal folk pga rykten.

Ar ganska saker pa att blir en forsvinnande liten del oskyldigt drabbade om folk i fall som detta blir ihjalslagna, jamfort med om dom blir utslappta.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Poängen med tråden är inte primärt att försvara att Hagamannen fick lite stryk, vilket jag förvisso gör: ur ett moraliskt, inte juridiskt eller samhälleligt, perspektiv.

Poängen med tråden är främst att en klart lindrig misshandel får lika mycket nyhetsfokus, eller mer, än vad ett mord eller en väldigt grov misshandel av en helt oskyldig människa får. Där av referensen till Cecil.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Man far val kora lite off topic for helvet?? :gnissla

Men jag tycker det ar bra (viktigt kanske tom) att det rapporterade om att Haga fick (for lite)stryk, allmanheten pamindes att kraket, och andra som han, gar fritt. Och andra i hans situation pamindes att dom skall halla sig pa mattan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Poängen med tråden är inte primärt att försvara att Hagamannen fick lite stryk, vilket jag förvisso gör: ur ett moraliskt, inte juridiskt eller samhälleligt, perspektiv.

Poängen med tråden är främst att en klart lindrig misshandel får lika mycket nyhetsfokus, eller mer, än vad ett mord eller en väldigt grov misshandel av en helt oskyldig människa får. Där av referensen till Cecil.

Kanske var av skadeglädje det skrevs om misshandeln...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Skyddad identitet .... finns ett systembolag på orten så lär det märkas snart vart skitskallen bor
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top