Hackar vid inbromsning

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Har mig en Kawasaki ZX7R - 96.
Upplever att den hackar/pulserar vid inbromsningar med frambromsen i hastigheter 50-150 km/h. Upplever det bara när man bromsar "lagom".
Letat runt på forumet och hittat tips om att det kan vara skeva skivor. Har haft hojen i cirka 4 veckor.

Vad kan det annars vara?
Styrlager? Bromsbelägg?

Tack på förhand.
 
Last edited:

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
när min va sådan va de luft i systemet
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Hade en gång en skiva med en kass nit på. det kändes som konstiga vibrationer.

Prova o knacka på nitarna så lär du märka om en av dom är mycket lösare än de andra.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Råkat ut för samma sak nu, känns som antingen lösa skivor eller att beläggen "glider" hacketihack
 

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Frågan är hur mycket man vågar köra med den innan det är åtgärdat!? Tänkte försöka åka förbi en verkstad i veckan men tills dess...
 

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Några andra tips?
Pratat med verkstaden idag. Den ena var osäker på vad det kunde vara och ville ta 900kr för en felsökning och den andra verkstaden sa direkt att en skiva var skev.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kan vara allt från fett på skivan, skeva skivor, gaffelben som behöver renoveras eller glappande styrlager.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag rengjorde skivor och ok - hjälpte inte.
Sedan bytte jag till olika bromsbackar - hjälpte inte.
Till slut bytte jag rubbet till original grejor, både skivor och backar - Voila.
Det blev bra.

Vart rätt dyrt att trixa med olika pirat backar innan jag gav upp det spåret..

Jag hade dock pulseringar ända ned till noll i mina båda fall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så hur går jag vidare tycker du?
Ta bort ett ok eller en skiva i taget och provkör, försvinner problemet när en skiva är borta så är det ju där problemet ligger. Men tänk på att sätta fast oken ordentligt när du tar bort dom, och lägg något riktigt hårt mellan beläggen så att dom inte kolvarna ploppar ur när du bromsar, då får du helt andra problem! :fakta
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej du! Jag har en skiva till din hoj om du behöver den .
Mvh Per :squid
 

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Vettifasen om jag vågar plocka bort ok och grejer själv dock. Hyfsat ny på att mecka och har än så länge bara gett mig in på oljebyten och enklare justeringar. Att ta bort ok vågar jag nog inte göra själv.
 

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
På hojen
Hoj
CBR600RR -03
Min hoj skakade under alla slags inbromsningar. alla mina nitar på bromsskivorna hade kärvat. sprutade på lite låsvätska för att kunna rubba dem och sen juckade jag alla nitar och skivan tills att det gick att snurra på nitarna och att skivan gick att röra i nitarna. Fungerar kano
n n
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min hoj skakade under alla slags inbromsningar. alla mina nitar på bromsskivorna hade kärvat. sprutade på lite låsvätska för att kunna rubba dem och sen juckade jag alla nitar och skivan tills att det gick att snurra på nitarna och att skivan gick att röra i nitarna. Fungerar kano
n n

Ska prova det, annars ska jag sälja den som en -98 med ABS :D
 

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Tack för bra tips som vanligt här på Sporthoj. Ska köra förbi en verkstad idag som lovat att provköra den och se vad dem säger också. Sen blir det att kolla lite nitar, belägg etc.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vettifasen om jag vågar plocka bort ok och grejer själv dock. Hyfsat ny på att mecka och har än så länge bara gett mig in på oljebyten och enklare justeringar. Att ta bort ok vågar jag nog inte göra själv.
Det är två bultar du ska lossa, och sen är det bara att lägga in något 4-5mm tjockt och hårt mellan beläggen och dra ett varv silvertape runt så det ligger kvar. Sen tejpar du bara fast oket på gaffelbenet. Du ska ju inte ut å toppfartstesta hojen, en inbromsning från 70-100 ger ju svar på dina frågor.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Min hoj skakade under alla slags inbromsningar. alla mina nitar på bromsskivorna hade kärvat. sprutade på lite låsvätska för att kunna rubba dem och sen juckade jag alla nitar och skivan tills att det gick att snurra på nitarna och att skivan gick att röra i nitarna. Fungerar kano
n n

Skall nitarna sitta så passa att man med fingrarna enkelt kan snurra dem. Vad bör man i så fall smörja upp dem med, vill ju inte ha nått skit på skivan.
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Jag hade gjort så här.
Låna en indikatorklocka (med 100 dels mm skala). Den ska ha magnetfäste (finns nog på alla mekaniska verkstäder). Palla upp framhjulet och fäst klockan på undre gaffelben och mät om skivorna slår. Är dom ok byt belägg. Kvarstår problemet gå till mc-verkstad.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag hade gjort så här.
Låna en indikatorklocka (med 100 dels mm skala). Den ska ha magnetfäste (finns nog på alla mekaniska verkstäder). Palla upp framhjulet och fäst klockan på undre gaffelben och mät om skivorna slår. Är dom ok byt belägg. Kvarstår problemet gå till mc-verkstad.

och hurfan ser du med indikatorklocka om en flytande skiva är ok?

sen är det väl oftast inte att skivan är skev i sidled, utan att den är olika tjock på olika ställen pga slitage, så en micrometer och lite tålamod är nog ett bättre verktyg
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top