Höja hojen? Flytta bak fotpinnar?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Funderar på att höja hojen bak för att bättre passa min längd. Körställning blir väl i princip samma men det ser ju bättre ut. Tyvärr sitter även fotpinnarna lite för långt fram i förhållande till den framåtlutande körställningen så jag klurar lite på att flytta bak dem också för att sitta bättre.

Är det någon som har någon erfarenhet av att höja hojen och hur påverkade det köregenskaperna? Mer tryck bör ju läggas på framhjulet om man höjer den. :va

Erfarenheter angående bakflytt av fotpinnar mottages också gärna. :)
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Körställningen blir ju oförändrad om du bara höjer hojen? Om du inte släpar fötterna i marken när du kör förstås...

Om du höjer den mer bak än fram så kommer den nog att bli jävligt nervös på grund av den brantare gaffelvinkeln.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Körställningen blir ju oförändrad om du bara höjer hojen? Om du inte släpar fötterna i marken när du kör förstås...

:D Jo jag säger ju det. Det är ju rent estetiskt, tycker det ser kaxigt ut med en bakända som pekar uppåt och det ser mer harmoniskt ut med mig på. Men ställningen lär ju visserligen ändras i den bemärkelsen att man sitter mer framåtlutad. Då kommer förmodligen en bakåtflytt av pinnarna kännas ännu mer angelägen.

Om du höjer den mer bak än fram så kommer den nog att bli jävligt nervös på grund av den brantare gaffelvinkeln.

Mer relevant. Jag vill minnas att en del höjer cykeln för att få bättre egenskaper på bana. Vet inte riktigt hur det påverkar men det borde göra cykeln mer lättstyrd om det är det du menar med nervös.
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
:D Jo jag säger ju det. Det är ju rent estetiskt, tycker det ser kaxigt ut med en bakända som pekar uppåt och det ser mer harmoniskt ut med mig på. Men ställningen lär ju visserligen ändras i den bemärkelsen att man sitter mer framåtlutad. Då kommer förmodligen en bakåtflytt av pinnarna kännas ännu mer angelägen.



Mer relevant. Jag vill minnas att en del höjer cykeln för att få bättre egenskaper på bana. Vet inte riktigt hur det påverkar men det borde göra cykeln mer lättstyrd om det är det du menar med nervös.

Ja precis, jag menar lättstyrd eller kvickstyrd typ. :)
 

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
jo min gamla vattenbuffel är ju känd för att bara köra rakt fram med, men nu är den mycket trevligare i kurvorna. Jag har kortade eller förlängde (kommer inte ihåg vilket)ca: 5mm på "dogbonesen" det gjorde en heldel på höjden. + tillbakaflyttade pinnar, max sänkt fram.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mer relevant. Jag vill minnas att en del höjer cykeln för att få bättre egenskaper på bana. Vet inte riktigt hur det påverkar men det borde göra cykeln mer lättstyrd om det är det du menar med nervös.

Ja. Det är väl det som händer. Beroende på hur mycket du höjer bak i förhållande till höjning fram så kan den bli så lättstyrd att den blir nervös och jobbig att köra.
Med andra ord. Är du nöjd med uppträdandet på hojen nu så ska du låta den vara oförändrad eller se till att du höjer lika mycket fram som bak. Det behövs inte mycket för att hojen ska bete sig helt annorlunda.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Vet inte om du har ride height på den hojen men om inte så är lättast att bara sänka den fram ca 10mm (max 15 sedan blir den lätt nervös) och se om du trivs med uppförandet, gör du det och vill ha den högre så ändra där bak med tillbehörsstaget (om den nu inte är justerbar)

Du skriver inte om du är lång eller kort men justerbara pinnar är en bra lösning för att få justeringsmöjligheter uppåt och bakåt.

(nya hojjar är efter egen erfarenhet bra i höjd fram och om man sänker är det oftast ca 5mm max 10mm och på lite äldre hojjar 10mm max 15mm sedan blir det gärna nervöst, men som sagt detta efter egen erfarenhet och absolut helt individuellt)
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vet inte om du har ride height på den hojen men om inte så är lättast att bara sänka den fram ca 10mm (max 15 sedan blir den lätt nervös) och se om du trivs med uppförandet, gör du det och vill ha den högre så ändra där bak med tillbehörsstaget (om den nu inte är justerbar)

Du skriver inte om du är lång eller kort men justerbara pinnar är en bra lösning för att få justeringsmöjligheter uppåt och bakåt.

(nya hojjar är efter egen erfarenhet bra i höjd fram och om man sänker är det oftast ca 5mm max 10mm och på lite äldre hojjar 10mm max 15mm sedan blir det gärna nervöst, men som sagt detta efter egen erfarenhet och absolut helt individuellt)

Lite pinsamt men jag har aldrig hört talas om ride height men antar att det är en funktion som möjliggör att justera höjden på cykeln. Jag var lite oklar kanske i början. Jag vill alltså höja hojen bak pga att jag är rätt lång, 189cm. Detta är enbart pga att få det att se bättre ut tillsammans med mig som förare men jag vill ju inte att den ska bli konstig i sitt uppförande på köpet. Då är det liksom inte värt det. Jag är alltså inte besviken på hojens uppträdande. I synnerhet inte sedan jag bytte däcken till BT016 istället för BT014.

Pga min längd och att Suzuki har satt fotpinnarna helt j-a fel i förhållande till den framåtlutande ställningen med överkroppen så vill jag också flytta bak fotpinnarna, men det är inte den stora frågan med denna tråd. Har du några synpunkter angående det är jag dock idel öra. :)
 
Last edited:

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Du kan enkelt höja cykeln bak genom att lägga ett 8mm tjockt shims mellan övre stötdämparfästet och ramen. 8mm är max vad som går om låsmuttern ovanpå fortfarande ska ha gängor att låsa mot. Jag är 190cm lång och gör det för att få cykeln mer kvickstyrd och för att få mer markfrigång i kurvor. Har bara positiva erfarenheter av det. Erland.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
Lite pinsamt men jag har aldrig hört talas om ride height men antar att det är en funktion som möjliggör att justera höjden på cykeln. Jag var lite oklar kanske i början. Jag vill alltså höja hojen bak pga att jag är rätt lång, 189cm. Detta är enbart pga att få det att se bättre ut tillsammans med mig som förare men jag vill ju inte att den ska bli konstig i sitt uppförande på köpet. Då är det liksom inte värt det. Jag är alltså inte besviken på hojens uppträdande. I synnerhet inte sedan jag bytte däcken till BT016 istället för BT014.

Pga min längd och att Suzuki har satt fotpinnarna helt j-a fel i förhållande till den framåtlutande ställningen med överkroppen så vill jag också flytta bak fotpinnarna, men det är inte den stora frågan med denna tråd. Har du några synpunkter angående det är jag dock idel öra. :)

jag köpte pp-tuning fotpinnar av greven.. och flyttade dom lite bak och uppåt .. vart riktigt najs. Jag e 187 så i princip samma längd som dig.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Du kan enkelt höja cykeln bak genom att lägga ett 8mm tjockt shims mellan övre stötdämparfästet och ramen. 8mm är max vad som går om låsmuttern ovanpå fortfarande ska ha gängor att låsa mot. Jag är 190cm lång och gör det för att få cykeln mer kvickstyrd och för att få mer markfrigång i kurvor. Har bara positiva erfarenheter av det. Erland.


Hmm, får kolla närmare på det. Men gällde detta en 06/07:a?

jag köpte pp-tuning fotpinnar av greven.. och flyttade dom lite bak och uppåt .. vart riktigt najs. Jag e 187 så i princip samma längd som dig.

Ja, jag har sett dem. Verkar som om det går att justera dem lite hur man vill. Snabbt och enkelt. Helt klart ett alternativ.
 
Last edited:

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Det gäller alla cyklar med den typen av övre stötdämparfäste. Senast gjorde jag det på min R6-05. 8mm vid stötdämparen gör mer vid hjulet beroende på utväxlingen. Erland.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det gäller alla cyklar med den typen av övre stötdämparfäste. Senast gjorde jag det på min R6-05. 8mm vid stötdämparen gör mer vid hjulet beroende på utväxlingen. Erland.

Ok. Ja just det, det blir ju mer längre bak där man sitter såklart. :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top