Höja fotpinnarna på en Thundercat?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hur menar du att fjädringen är ställd så hårt som det går? Den stora blåa skruven på din bild är förspänningen för fjädern i framgaffeln och den ser jag inte är skruvad till max, inte ens nära ;) Är det möjligtvis returdämpningen du skruvat till max?

Bästa du kan göra är nog att försöka få hojen så orginal som möjligt, flytta tillbaks gafflarna till orginalläget och ställ komp och rebound på orginalinställningarna efter din manual. Sen justera in hänget till ~30mm sådär och efter det prova dig fram med comp och rebound(TEN brukar det stå på japanska hojar)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur menar du att fjädringen är ställd så hårt som det går? Den stora blåa skruven på din bild är förspänningen för fjädern i framgaffeln och den ser jag inte är skruvad till max, inte ens nära ;) Är det möjligtvis returdämpningen du skruvat till max?

Bästa du kan göra är nog att försöka få hojen så orginal som möjligt, flytta tillbaks gafflarna till orginalläget och ställ komp och rebound på orginalinställningarna efter din manual. Sen justera in hänget till ~30mm sådär och efter det prova dig fram med comp och rebound(TEN brukar det stå på japanska hojar)

Tänk över hur geometrin påverkas om den är sänkt lika mycket bak, och hur den kommer bete sig :näsblod:brinnerup
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Hur kort var egentligen den tidigare ägaren? Se om du hittar en likadan hoj på skroten och kolla upp längden på länkaget till bakdämparen, om man sänkt hojen så mycket fram så bör man ha sänkt den bak med, så då kan den bli ganska lustig om du bara höjer upp den fram igen. Du kan även skruva bort de små plupparna på fotpinnarna för att kunna lägga ner mer utan att de ska ta i. I övrigt - som alla andra säger, häng av med kroppen i kurvorna så kommer du inte behöva lägga ner hojen lika mycket för att svänga i samma fart. Ta även en titt på "Suspension for mortals part 2" på youtube. Den är lång, men nyttig.

Fick faktiskt tag på den gamla ägaren och hörde varför den var sänkt fram och då sa han att de inte var av någon anledning utan endast för utseendets skull. Så de ända som var ändrat var att den var sänkt fram inget hade gjorts bak:rolleyes:

Hur menar du att fjädringen är ställd så hårt som det går? Den stora blåa skruven på din bild är förspänningen för fjädern i framgaffeln och den ser jag inte är skruvad till max, inte ens nära ;) Är det möjligtvis returdämpningen du skruvat till max?

Bästa du kan göra är nog att försöka få hojen så orginal som möjligt, flytta tillbaks gafflarna till orginalläget och ställ komp och rebound på orginalinställningarna efter din manual. Sen justera in hänget till ~30mm sådär och efter det prova dig fram med comp och rebound(TEN brukar det stå på japanska hojar)

Det är precis som du säger den jag har vart och skruvat på är TEN :huvet

Tänk över hur geometrin påverkas om den är sänkt lika mycket bak, och hur den kommer bete sig :näsblod:brinnerup

Räknade liksom med att TS läste ditt inlägg också

Fick veta att den endast var sänkt fram och inte bak tack och lov :rolleyes:

Men att ändra sänkningen fram ser ut att vara lite små jobbigt tror ni att detta kan vara en stor anledning att de skrapar fotpinnar? Eller ligger de som tidigare nämnts på min körteknik. För Som jag är som förare nu så tror jag inte att jag skulle märka någon skillnad alls även ifall stötdämparna hade vart optimalt inställda för mig:gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick faktiskt tag på den gamla ägaren och hörde varför den var sänkt fram och då sa han att de inte var av någon anledning utan endast för utseendets skull. Så de ända som var ändrat var att den var sänkt fram inget hade gjorts bak:rolleyes:



Det är precis som du säger den jag har vart och skruvat på är TEN :huvet





Fick veta att den endast var sänkt fram och inte bak tack och lov :rolleyes:

Men att ändra sänkningen fram ser ut att vara lite små jobbigt tror ni att detta kan vara en stor anledning att de skrapar fotpinnar? Eller ligger de som tidigare nämnts på min körteknik. För Som jag är som förare nu så tror jag inte att jag skulle märka någon skillnad alls även ifall stötdämparna hade vart optimalt inställda för mig:gnissla

Det beror mest på din körstil. Jag kan köra min SX galet mycket snabbare i kurvor med lite avhäng än utan, utan så är fotpinnarna i direkt, och varenda jädra kurva, med avhäng så tappar man förtroendet för fästet långt innan pinnarna är i. Antagligen pga min hemskt underdimensionerade fjädring.

Den kommer antagligen bli lite bättre att köra om du återställer geometrin. Nu borde den plöja lite med framhjulet, om jag inte förstått allmän mc-gemoetri fel (vilket är väldigt troligt att jag gjort).
Antingen lyfter du upp framänden med ett depåstöd som lyfter i styrhuvudet, eller med att hänga upp det i rep/lastband och sedan lossar och släpper ner båda gaffelbenen lika mycket och drar åt med rätt moment. Hojen kommer bete sig märkbart annorlunda, både rakt fram, vid insväng i kurva och under kurva.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fick faktiskt tag på den gamla ägaren och hörde varför den var sänkt fram och då sa han att de inte var av någon anledning utan endast för utseendets skull. Så de ända som var ändrat var att den var sänkt fram inget hade gjorts bak:rolleyes:



Det är precis som du säger den jag har vart och skruvat på är TEN :huvet





Fick veta att den endast var sänkt fram och inte bak tack och lov :rolleyes:

Men att ändra sänkningen fram ser ut att vara lite små jobbigt tror ni att detta kan vara en stor anledning att de skrapar fotpinnar? Eller ligger de som tidigare nämnts på min körteknik. För Som jag är som förare nu så tror jag inte att jag skulle märka någon skillnad alls även ifall stötdämparna hade vart optimalt inställda för mig:gnissla

Huvudproblemet med fotpinnarna kommer ifrån din körteknik. Dock är det ju så att om den är sänkt 4cm och fotpinnarna sitter i mitten av hojen (vilket de inte gör) så ger höjningen ca 1cm mer i markfrigång med samma nedläggningsvinkel. I sammanhanget är det en del.

Du kommer märka skillnad, enormt. Jag som är ganska halvdan på att köra märker om jag flyttar gaffeln 2-3mm upp eller ner. Antagligen även mindre men jag har inte testat.

Fjädringen är bra om du får till rätt häng på, rätt häng, rätt höjd på gaffeln ger rätt balans på hojen vilket är att föredra. Ge dig själv en regnig dag i garaget så är det snart fixat!
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Som andra redan sagt det är inget jättejobb att höja tillbaka framänden.
Fattar inte hur förre ägaren kunde komma på att göra en sådan förändring av utseendesjäl :confused::confused::confused:
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Vill verkligen tacka alla så hemskt mycket för eran tid som ni har tagit er för att hjälpa mig! Har tagit åt mig så mycket jag kan och verkligen lärt mig mycket nytt!

Nu i helgen ska en vän komma förbi för att hjälpa mig att höja framgaffeln och ska även titta på ifall jag kan ställa in dämparna efter original skicket.

Var dock och sökte lite på nätet och hittade att de är ändå flera som upplevt att fotpinnarna skapar i. Av vad jag förstått så är dom i en liten högre nivå än vad jag är men ändå. Såg då denna lösning som en kille hade gjort vilket såg riktigt bra ut!

file.php


Vad tror ni om detta? blir de svårt att tillverka? självklart om jag själv skulle göra någon liknande skulle de inte alls bli lika snyggt, men tänkte om man börjar bygga en mall sen kan man lämna in den till någon som svarvar ut en bättre och snyggare modell. :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du vill lägga pengar på det borde det gå att hitta flyttbara fotpinnar till hojen med.
Som de här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Racing-Ad...303?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2a4d6ee3a7

Självfallet något som passar på din årsmodell med. :)

Körtekniken kommer inte ge dig mer nedläggsvinkel, men högre kurvhastighet, så är det läggvinkel du är ute efter är det bara att se till att du har bra frigång. Höja hojen, höja fotpinnar, se till att avgasrör inte kan ta i och sånt.
(Avgasrör som tar i är en jävligt dryg upplevelse, tro mig)
 
Last edited:

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Om du vill lägga pengar på det borde det gå att hitta flyttbara fotpinnar till hojen med.
Som de här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Racing-Ad...303?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2a4d6ee3a7

Självfallet något som passar på din årsmodell med. :)

Körtekniken kommer inte ge dig mer nedläggsvinkel, men högre kurvhastighet, så är det läggvinkel du är ute efter är det bara att se till att du har bra frigång. Höja hojen, höja fotpinnar, se till att avgasrör inte kan ta i och sånt.
(Avgasrör som tar i är en jävligt dryg upplevelse, tro mig)

Har kollat som en galning efter såna där fotpinnar till min hoj men ser inte ut att finnas :(.
Höja hojen skall göras, får se över avgassystemet men tror det ska vara rätt så lungt, annars visar det sig på tisdag när jag ska köra nästa knix kurs :hihi (tur de inte går lika fort på knix kurserna....).
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Grundtipset från mig är att köra med Thundercaten i originalutförande tills du själv inte utvecklas mer eftersom det blir hojen som sätter begränsningarna och om du märker att bankörning är något för dig så köp dig då en R6 (eller liknande) som har bättre förutsättningar både på knix och storbana.

Thundercaten har sina styrkor på landsvägarna eftersom den klarar av både inspirerad körning på småvägar men ändå har en körställning som gör att man klarar touring. Börjar du bygga om att för att få den att passa på bana får du det sämsta från två världar. En hoj som är tung och med mindre bra fjädring för bana men ändå är mindre bekväm på landsvägen.

Skrivet av en som gått från Thundercat till R6 och till Thundercat igen. Båda hojarna är lika underbara när de körs på rätt sätt på rätt ställe men precis lika irriterande när man kör dem på fel ställe.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har kollat som en galning efter såna där fotpinnar till min hoj men ser inte ut att finnas :(.
Höja hojen skall göras, får se över avgassystemet men tror det ska vara rätt så lungt, annars visar det sig på tisdag när jag ska köra nästa knix kurs :hihi (tur de inte går lika fort på knix kurserna....).

Lowsiders gör mest ont i plånboken även i de lite högre hastigheterna på storbana. :hihi
Kör du knix på gröndal?
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Grundtipset från mig är att köra med Thundercaten i originalutförande tills du själv inte utvecklas mer eftersom det blir hojen som sätter begränsningarna och om du märker att bankörning är något för dig så köp dig då en R6 (eller liknande) som har bättre förutsättningar både på knix och storbana.

Thundercaten har sina styrkor på landsvägarna eftersom den klarar av både inspirerad körning på småvägar men ändå har en körställning som gör att man klarar touring. Börjar du bygga om att för att få den att passa på bana får du det sämsta från två världar. En hoj som är tung och med mindre bra fjädring för bana men ändå är mindre bekväm på landsvägen.

Skrivet av en som gått från Thundercat till R6 och till Thundercat igen. Båda hojarna är lika underbara när de körs på rätt sätt på rätt ställe men precis lika irriterande när man kör dem på fel ställe.

För min del hade jag mer än gärna haft en R6! men problemet blir dock försäkringen då dom anser en 23 åring är självmord benägen på ett fordon som har 2 hjul.... Tanken är att ha den så länge de går tills man kanske blir äldre eller har råd men en sportigare hoj. Det är av denna anledning jag vill få den så bra som möjligt efter mina önskemål, för prestandan duger den gott och väl och tror jag har en bit kvar tills jag börjar känna att fjädringen börjar bli för dålig för mig ( i alla fall vad jag hoppas). Men jag tackar så mycket för tipset!

Lowsiders gör mest ont i plånboken även i de lite högre hastigheterna på storbana. :hihi
Kör du knix på gröndal?

Ska köra nu på tisdag där har dock aldrig kört på gröndal tidigare, första gången var i Örebro :). Kommer du vara där?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För min del hade jag mer än gärna haft en R6! men problemet blir dock försäkringen då dom anser en 23 åring är självmord benägen på ett fordon som har 2 hjul.... Tanken är att ha den så länge de går tills man kanske blir äldre eller har råd men en sportigare hoj. Det är av denna anledning jag vill få den så bra som möjligt efter mina önskemål, för prestandan duger den gott och väl och tror jag har en bit kvar tills jag börjar känna att fjädringen börjar bli för dålig för mig ( i alla fall vad jag hoppas). Men jag tackar så mycket för tipset!



Ska köra nu på tisdag där har dock aldrig kört på gröndal tidigare, första gången var i Örebro :). Kommer du vara där?

Nej, på tisdag funkar dåligt för mig, men tänkte försöka ta mig dit den 17:e förhoppningsvis.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ska köra nu på tisdag där har dock aldrig kört på gröndal tidigare, första gången var i Örebro :). Kommer du vara där?

Om det inte regnar tänkte jag premiärknixa för i år på Gröndal nu på tisdag. PM:a på tisdag så kan vi toura dit från Västerås! :yoparty
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Skruva bort piggarna som sitter på fotpinnarna så får du bättre markfrigång om det fortsätter vara ett problem efter höjningen fram.
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Om det inte regnar tänkte jag premiärknixa för i år på Gröndal nu på tisdag. PM:a på tisdag så kan vi toura dit från Västerås! :yoparty

Jag kommer att slänga upp hojen på Pickupen så kommer tyvärr inte åka hoj dit, men hoppas vi ses där!

Skruva bort piggarna som sitter på fotpinnarna så får du bättre markfrigång om det fortsätter vara ett problem efter höjningen fram.

Gjorde det faktiskt precis får hoppas de hjälper :tungan
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Hallå alla! tänkte bara säga att jag höjde hojen och i helgen så var jag och körde uppe i Mellansverige banan och det gick kanon! så vill tacka alla för tipsen och hjälpen :D

Dock så stötte jag på ett annat problem och det kändes dumt att starta en till tråd för det.

Så problemet är att vid gaspådrag när jag är på tvåans växel så hickar den till (rycker till) detta händer endast på tvåans växel. Har googlat lite och läst och som jag förstått det så betyder det att tvåans växel är slut??.......men tänkte höra ifall någon vet vad det annars kan vara och hur jag ska gå till väga, vad ska jag börja med så man inte river hela lådan det första man gör.....:confused:
 

Lostinwhatitwas

Ny medlem
Gick med
15 May 2015
Ort
Berlin/Oslo/Kopenhagen
Hoj
11 gsxr 1000
Konklution! Alla har ar ju experter, och staller in fjadring/dampning pa max! for att om/nar/eller man lar sig kora snabbare sa ar ju inte hojen ett hinder!?!?!?!? fjadring/dampning anvands till fullo = battre grepp snabbare varv sparar på dacken, mm, mm
Kanske ska stalla om RR hojen på max i fall jag lar mig kora snabbare i framtiden? da behover jag ju inte tanka pa det da?

Och ja jag vet! har inget tangentbord med prickar over vissa bokstaver! men det kan ju ocksa skapa en diskution kanske?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hallå alla! tänkte bara säga att jag höjde hojen och i helgen så var jag och körde uppe i Mellansverige banan och det gick kanon! så vill tacka alla för tipsen och hjälpen :D

Dock så stötte jag på ett annat problem och det kändes dumt att starta en till tråd för det.

Så problemet är att vid gaspådrag när jag är på tvåans växel så hickar den till (rycker till) detta händer endast på tvåans växel. Har googlat lite och läst och som jag förstått det så betyder det att tvåans växel är slut??.......men tänkte höra ifall någon vet vad det annars kan vara och hur jag ska gå till väga, vad ska jag börja med så man inte river hela lådan det första man gör.....:confused:

Kul att det gick bra!

Problemet med gasen, är det bara när du växlar upp/ner till 2an eller är det konstant så när du kör runt på 2an?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top