Högfartsbanan körteknik uppkörning

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Vad tror ni om att en tjej börjar övningsköra på en Ninja 250R? Eller någon annan sporthoj. Blir det väldigt svårt med konbanorna? Jag tycker inte det är några problem med min ZX-10R att krypköra eller köra mellan konor men det kanske det är för en nybörjare?
Kawasaki_Ninja_250R_2008_st3pz.jpg
 

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Har nu övat högfartsdelen.
Tacksam för synpunkter :) om ni orkar kolla:
http://www.youtube.com/watch?v=F0V-1Zp5Jfs

Men det verkar som det behövs gå lite fortare va?
Filmade inte när det gick som snabbast, men klarade det med 60 Km/h på mätaren = ca 48 i verklig fart

Verkar som alla era tips fungerade mycket bra :)
Motstyrning mm :)
Fick dock mycket ont i handleden pga trög koppling :(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite snabbare i vändningen och snabbare acceleration efter så ser det ok ut.

Bara nöta på.

Henrik
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Möjligen lite brist på rytm, mjukhet och "flyt" men det kommer med mer träning.
Åsså glömde du ju bromsning till stopp i slutet - ajabaja!

Men du: Det där fixar du bra!
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Hade samma funderingar som du i början men intalade mig själv att hojen har inga problem med det här. Många innan mig har gjort dessa manövrar och dessutom betydligt snabbare än jag.
Det sitter i huvudet och det är den tröskeln man behöver komma över.

/ Jacob
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Jag tyckte vändningen såg ok ut. Men få lite mer gung under serpentinen efter vändningen
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Ni som har koll på det här med proven?

Finns det numera bara en högfartsbana eller är det två?

Har nämnligen hittat två varianter och förvirringen är total för en annan som ska vara såkallat handledare:näsblod
 

BHFanaticos

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
hoj
Har nu övat högfartsdelen.
Tacksam för synpunkter :) om ni orkar kolla:
http://www.youtube.com/watch?v=F0V-1Zp5Jfs

Men det verkar som det behövs gå lite fortare va?
Filmade inte när det gick som snabbast, men klarade det med 60 Km/h på mätaren = ca 48 i verklig fart

Verkar som alla era tips fungerade mycket bra :)
Motstyrning mm :)
Fick dock mycket ont i handleden pga trög koppling :(

med lite övning kan du köra såhär snart :D

http://www.youtube.com/watch?v=YZ-pTyQZJng
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Ni som har koll på det här med proven?

Finns det numera bara en högfartsbana eller är det två?

Har nämnligen hittat två varianter och förvirringen är total för en annan som ska vara såkallat handledare:näsblod

Undanmanöver aka högfartsbanan finns bara i en variant, det är konbanorna som finns i två.
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Ni som har koll på det här med proven?

Finns det numera bara en högfartsbana eller är det två?

Har nämnligen hittat två varianter och förvirringen är total för en annan som ska vara såkallat handledare:näsblod

Enbart väjningen innan serpentinen finns kvar. Den andra är slopad.
 

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Sådär nu har jag satt det! :tummenupp Fan va kul det är när det funkar... men tycker det går lite väl fort ibland... blir lite uppjagad. :yoparty Hoppas man sätter det på uppkörningen också!

Har ni nå tips till uppkörningen? Nikotin och koffein höjer ju pulsen och man skärper sig och blir piggare, men nackdelen är ju att man kan bli lite för darrig och nervös också. Funderar på om man ska köpa lite starkare snus än vanligt, och en Redbull :banana
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
inför uppkörningen så beror det lite på.
Det kommer alltid att vara pirrigt med nerver med en uppkörning, så enkelt är det. MEN har man övat så man känner sig säker på de olika momenten då är det inga problem.

Ett tipps jag fick var att då man ska ut på motorväg/90väg/motsvarande så gasar man på rätt ordentligt. Detta för att visa att man kan utnyttja hojjens prestanda dels på ett säkert sätt o dels för att nyttja effekten till en säker o smidig inpassage på vägen.

Ett annat tipps var att kolla & bromsa vid ALLA skymda hörn i stadstrafiken. Detta visar på riskmedvetande samt bra kontroll över hojen vid krypkörning.

Men detta vet du nog redan :)


PS om du innan uppkörningen kan köra högfartsdelen i 60 så är 50 inga problem på uppkörningen. Fast det är svårare att höja från 50 till 60 än från 40 till 50.
Då jag inte har nått att göra o blir less att bara glida omkring brukar ja dra till högfartsbanan o köra några varv. Hur kul som hellst men man blir skit irriterad på alla småfel man gör nuförtiden :p

med lite övning kan du köra såhär snart :D

http://www.youtube.com/watch?v=YZ-pTyQZJng

EEEEK! :Bugar
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Sådär nu har jag satt det! :tummenupp Fan va kul det är när det funkar... men tycker det går lite väl fort ibland... blir lite uppjagad. :yoparty Hoppas man sätter det på uppkörningen också!

Har ni nå tips till uppkörningen? Nikotin och koffein höjer ju pulsen och man skärper sig och blir piggare, men nackdelen är ju att man kan bli lite för darrig och nervös också. Funderar på om man ska köpa lite starkare snus än vanligt, och en Redbull :banana

Ett par pilsner precis innan borde ju lösa nervositeten ;), du ska nog iaf inte ta uppiggande saker som gör dig ännu mer hypead :tummenupp
 

isac9

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
löddeköpinge
Hoj
07 wr125
Jag satte banan på uppvärmningen men jag fick köra sist av alla ungefär en timme senare så kör jag och välter en kon, blir nerväs och välter nästa innan jag fattat vad som hände. Han avbröt mitt prov direkt då.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag satte banan på uppvärmningen men jag fick köra sist av alla ungefär en timme senare så kör jag och välter en kon, blir nerväs och välter nästa innan jag fattat vad som hände. Han avbröt mitt prov direkt då.

Dagens trådlyft. Senaste inlägget är 6år sedan... :tummenupp
Trist med missade provet. Inget att gräva ner sig över bara boka nytt och öva för fullt fram tills dess.
Lycka till!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top