Hårt motorknack Mercedes

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Har en MB med 6a från -99 som knackar som fan i motorn :gnissla
Någon som tror sig veta vad som hänt? Kan det vara en kolvring som gått? Med tanke på att oljudet nästan försvinner vid vissa varvtal men sedan kommer tillbaka fast ännu högre?

https://youtu.be/UqwOYQqZ81I

Lång historia: (kolla bara filmklippet om ni inte orkar läsa)

Köpte bilen av en bekant 2011 och den hade då gått 7800mil. Gjorde upp att bilen skulle in på service innan köp. Väl inne på servicen så ringer verkstaden och säger att dom måste ha bilen längre pga att motorn rök kraftigt efter provkörningen EFTER servicen.(Auktoriserad Mercedes verkstad gjorde servicen)

Vet inte exakt vad dom gjorde för att åtgärda felet men jag vet iaf dom flushade motorn (vätska) och gjorde rent vevhusventilationen.

En trolig orsak som jag fick var att det hade varit MINERALolja i bilen och när dom hällde i rekommenderad SYNTETISK olja så kunde den tydligen lösa upp beläggningar av mineraloljan.

Efter det så fungerade bilen felfritt i 2 veckor, sedan en dag när jag åkte till jobbet så "hostade" bilen till i en uppförsbacke och blev helt orkeslös i typ 5 sek, sedan gick den som vanligt. Efter jobbet så jag åkte till karlstad (8mil) och väl på hemvägen så hände samma sak, dvs att bilen "hostade till" men den gången tändes även "check engine" på instrumentpanelen. Nu gick bilen lite ojämt och var orkeslös så jag stannade och stängde av motorn i typ 15min.

När jag sedan startade igen så gick den hur fint som helst, motorlampan lyste dock fortfarande. Ungefär 2 mil efter jag stannade så hände det sjukaste jag varit med om när det gäller bilar.... Först så hostade bilen till och sedan skickade den ut ca 2 LITER olja genom avgasröret vilket resulterade i att HELA VÄGEN var täckt i en tjock grå rök.

Utan att överdriva så var den en rökridå på 50-70 meter efter bilen, det var som hämtat ur en james bond film :D

Hade ingen möjlighet att stanna då det var enfilig väg med vajerräcke utan fick stanna några hundra meter längre fram.

Stannade och stängde av bilen i typ 30min och fyllde även på olja (check oil level hade tänds) Hade som tur var en 4L dunk i bagaget.

Körde hem bilen och lämnade tillbaka den till verkstaden som gjorde en till flush och kontrollerade/rengjorde vevhusventilationen.

Efter detta så fungerade bilen felfritt i över en månad tills farsan lånade bilen. Då hände samma sak som för mig med att bilen hostade till och sedan sköt den ut olja genom avgasröret... Ironiskt nog så hände detta på nästan samma ställe som det hände för mig. Den här gången rök det så mycket att bakomvarande bilar fick stanna mitt i vägen. Tur det inte hände en olycka. Lite över 3LITER hade hon skickat ut :confused:

Tillbaka till verkstaden som nu kom med 3 alternativ
1: Skruva isär motorn och se vad som är fel = Dyrt
2: Sätta i en utbytes motor (fick offert på 10k + inköp av motor)
3: Flusha motorn och göra rent vevhusventilationen/ventilkåpan igen

Jag valde alt 3 men gjorde det själv. Efter det så fungerade bilen i över 1 månad igen, sedan hände samma sak med att den skickade ut olja. Gjorde samma sak igen med olje byte och sedan fungerade den i 1-1,5 månad innan det som filmklippet visar hände :näsblod Samtidigt som den började knacka så tryckte den även ur sig olja från motorn, kan dock inte se vart det kommer ifrån. Trodde först att det skulle vara ett stort hål i blocket men jag har inte funnit något.. Inte jätte mycket olja som läckt ut den vägen men det kom säkert 0.5L iaf.

Bilen har stått stilla från 2011 tills idag när jag startade bilen och filmade klippet. Det är olja i motorn! Iaf i tråget om man kollar på oljestickan.

Jävligt kul sätt att bränna 55k :yoparty Och sedan la tidigare ägare ut nästan 10k i verkstadsbesök innan/efter försäljning :gnissla
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Verkstaden hade inga kommentarer om varför den skulle skicka ut oljan genom avgasröret? Är visserligen inte kunnig men det låter ju helt sjukt. Förbränd olja ja, men flytande?
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag är inte heller så kunnig när det gäller sånt här.
Nej det kunde dom inte riktigt svara på.. Inte utan att plocka isär motorn vilket jag tyckte blev för dyrt. Inte nog med att det skulle kosta mellan 10-20k så skulle jag bli utan bil några veckor.

Från början så trodde dom att det var vevhusventilationen och ventilkåpan som var tät. Det var den ju tydligen också för bilen fungerade ju ett tag efter det.

Men det som jag inte förstår är hur oljan hamnar i avgasröret?... Den måste ju gå via cylindrarna isf? Är det det som kallas "blow by"? När oljan läcker förbi kolvringarna? Det som är sjukt är att det är så stora mängder olja som läckte ut.

Hittade ett gammalt klipp på när den ryker lite. Detta är ingenting jämför med hur det kunde ryka när den rök som mest för då såg man knappt ut genom rutorna.
https://www.youtube.com/watch?v=K-95Km2eh6Q

Dom hade haft in en MB E240 med liknande fel några år före, på den så bytte dom motor. Tydligen så var den bakre oljekanalen lite för trång vilket resulterade i att den kunde bli igensatt. Om den blev tät så blev ju oljan tvungen att ta en annan väg.
Kanske därför den tryckte ut oljan via avgasröret.

Sökte på internet ganska mycket om detta 2011 och om jag inte mins helt fel så blev Mercedes stämda i USA pga många problem med just motorn till E240 för att oljekanelen var alldeles för trång. Det är ju säkert samma sak som hände min. Vad som gick sönder sedan är ju dock frågan...

En sak har jag ju lärt mig av det här och jag kommer kommer aldrig mer i hela mitt liv köpa något som är tillverkat av MB :mad:
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Har sett mercedes där de inte ens har borrat klart oljekanaler till vevaxeln, men de har ändå rullat 10k mil, så det låter ju inte helt otroligt att kanalerna skulle vara för trånga.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är inte heller så kunnig när det gäller sånt här.
Nej det kunde dom inte riktigt svara på.. Inte utan att plocka isär motorn vilket jag tyckte blev för dyrt. Inte nog med att det skulle kosta mellan 10-20k så skulle jag bli utan bil några veckor.

Från början så trodde dom att det var vevhusventilationen och ventilkåpan som var tät. Det var den ju tydligen också för bilen fungerade ju ett tag efter det.

Men det som jag inte förstår är hur oljan hamnar i avgasröret?... Den måste ju gå via cylindrarna isif? Är det det som kallas "blow by"? När oljan läcker förbi kolvringarna? Det som är sjukt är att det är så stora mängder olja som läckte ut.

Hittade ett gammalt klipp på när den ryker lite. Detta är ingenting jämför med hur det kunde ryka när den rök som mest för då såg man knappt ut genom rutorna.
https://www.youtube.com/watch?v=K-95Km2eh6Q

Dom hade haft in en MB E240 med liknande fel några år före, på den så bytte dom motor. Tydligen så var den bakre oljekanalen lite för trång vilket resulterade i att den kunde bli igensatt. Om den blev tät så blev ju oljan tvungen att ta en annan väg.
Kanske därför den tryckte ut oljan via avgasröret.

Sökte på internet ganska mycket om detta 2011 och om jag inte mins helt fel så blev Mercedes stämda i USA pga många problem med just motorn till E240 för att oljekanelen var alldeles för trång. Det är ju säkert samma sak som hände min. Vad som gick sönder sedan är ju dock frågan...

En sak har jag ju lärt mig av det här och jag kommer kommer aldrig mer i hela mitt liv köpa något som är tillverkat av MB :mad:
Köp en västtysk Mercedes med gjutjärnsdiesel. Min mercadiesel är 35 bast, haft henne sedan -95, precis inkörd!
Kilometerräknarna på dessa W123 slår dock runt vid 100 000mil. Så 30 000 mil kan vara 130 0000 eller mer.
Man får kolla på ratt och pedalgummin.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top