Hårigaste motarden?

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe

Bifogat

  • 358559743_PJ9S7-O.jpg
    358559743_PJ9S7-O.jpg
    180.6 KB · Visningar: 286
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
"Uppsalabon" var nog Jocke E,han kom nog 7:a som bäst med Kawan i SM...blev bättre senare på Husan...:D

Vad en "pappaförgasare" är måste du beskriva närmare...:va

Kommer inte ihåg exakt, det är nog 2 år sedan i alla fall ;) Men tydligen fick vederbörande åka med en 'liten fjantig Mikuni' för att det skulle vara någorlunda åkbart ;)
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Kommer inte ihåg exakt, det är nog 2 år sedan i alla fall ;) Men tydligen fick vederbörande åka med en 'liten fjantig Mikuni' för att det skulle vara någorlunda åkbart ;)

MEN då mena du mig ju! :tummenupp
Prövade Lectron 44mm istället förr Keihin pwk39,då blev den "något" hysterisk.... :D
 

Bifogat

  • PIC00027.jpg
    PIC00027.jpg
    155.9 KB · Visningar: 136

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Har ägt båda. Min SXV var Rasorblades gamla som tyvärr blev stulen.

Jag skulle välja SXV alla gånger, även om den är lite krångligare att hålla igång. Hade stora problem med elen, (glapp i kabel till tändspole, säkring till batteriet som gick i tid och otid, osv osv) en gång började den brinna för mig :gnissla Men som sagt skulle jag välja Aprilian ändå, för jag vågar nästan säga att Husan är slö i jämförelse..
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Har ägt båda. Min SXV var Rasorblades gamla som tyvärr blev stulen.

Jag skulle välja SXV alla gånger, även om den är lite krångligare att hålla igång. Hade stora problem med elen, (glapp i kabel till tändspole, säkring till batteriet som gick i tid och otid, osv osv) en gång började den brinna för mig :gnissla Men som sagt skulle jag välja Aprilian ändå, för jag vågar nästan säga att Husan är slö i jämförelse..

Kul att du haft båda.
Just haft en Husa som rasat och kollar nu hårt på SXV.
Hur är då din CRF HM jämfört med dessa två?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag sökte ju den hårigaste huliganmaskinen för vägbus/bana

Körde Husaberg 650 2 år ,,Mycket underhållande lätt maskin som är otroligt lättkörd på bakhjulet och snabbast på bana.

Xr 650 har hängt med sedan 00 och äger forfarande xr650.
Xr 650ien i turboutförade är helt klart roligaste jag kört då den gav 105 hk 100nm på 0,8 bar (väger 131kg torr) . Jag körde lite för offta på 1,1 bar så den exploderade tillslut:D

Nu har jag även en Highland 950 PE 06-
Pe står för fabrikstrim, inte många byggdes. Några få 05or och jag har nog den första och sista 06an.

Pe innebar högre komp och lite portade/rensade toppar + någ vassare kammar o kolfiber dämpare fullt öppen.

Men dom är för tung för att kunna hänga på en xr eller Husaberg på alla bantyper och vägar och går inte så bra som man tror eller uppges.

165kg torrvikt och inte mycket hk urtaget ens på PE. Jag uppskattar 77 hk bakhjulet men det uppges 95 hk 104nm :rolleyes:

Vid dragracing asfalt 0 till 170 + går Highland PE ungefär som en Aprillia eller lite vässad Husabderg och exakt likvärdigt mot min kompis trimmade xr650 (66 hk baken)

En vanlig Higland testade vi noga mot en xr650 med endast öpen dämpare och dom gick jämt skägg vid dragrace upp till 170 +

Highland 950 kör man bara väg med för den är klumpig värre jämfört med Husaberg eller xr Aprilia.

Highland är ju nerlagt nu så den köper man endast som entusiast eller sammlare. Highland kan komma igång med produktion senare hoppas jag :Bugar
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Husa 650 tycker jag personligen är en traktor utan körglädje. Jag har dock bara kört den på bana och jag kan tänka mig att den funkar bättre på gata men jag skulle inte ens överväga att äga en...

Så din nya Honda blev alltså frånkörd av en otrimmad traktor i år... ;-b

Motorkaraktären anpassar du enkelt genom att välja vilken kolv (-ar) du väljer att köra med. Hög kompression ger en råstark botten med avklingande effekt och en låg kompression ger dig en lugnare botten och mer linjärt register och varvvilligare motor. Jag är övertygad att du kan få både Aprilian och Husan i den karaktär du vill. Det är dock lite billigare att byta en kolv än två. På gatan är bägge ettriga och lite vilda och det skiljer väldigt lite där. Aprilian blir dock lite jämnare i motorgången eftersom det är en twin. Husan blir lite råare med thumper-känslan av att man konstant knuffas frammåt.

Den stora skilnaden är dock konceptet. Aprilian har en modernare konstruktion och stämmer bra med italienarnas inställning att det är viktigare att se cool ut än att fungera. Det är kanske den mest komplexa och känsliga MC:n/motorn och med det även mycket som kan gå fel. Husan är raka motsatsen: den mest avskalade och enkla motarden. Den är anpassad för enduro där föraren nästan ska kunna sitta kvar på MC:n medan mekanikern byter- eller lagar motorn. Det är lite som utvecklare säger - den enda bugfria koden är den man aldrig skriver.

Med Aprilian kanske du får lite svårare att hitta reservdelar och uppgraderingar om du vill förbättra något. Husorna är helt enkelt vanligare och det ökar även chanserna i depån där man kan komma att behöva något pronto. Ofta passar även KTM-saker och i synnerhet är det samma fälgar och distanser. Lättare att både köpa och sälja samt behålla nästa gång du byter MC. Husaberg har naturligtvis stor fördel i spedition så det är aldrig något problem att bli körklar till nästa helg.

Jag törs påstå att Aprilian har en liten udd på gatan medan Husan har en ganska mycket större fördel om du ska köra bana. Glöm inte att bägge är grymma vintermaskiner med finndubb på isarna och det är otroligt bra MC-träning samt den kanske roligaste styrningen på året.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lite oklart vad målet är. Den mest övermotoriserade motarden? (Maico 700 skulle jag sätta pengarna på). Den du kör snabbast runt koner på en parkeringsplats med polarna? (Jag skulle slå en slant för en bra modifierad 450 av japansk härkomst).
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Så din nya Honda blev alltså frånkörd av en otrimmad traktor i år... ;-b

Motorkaraktären anpassar du enkelt genom att välja vilken kolv (-ar) du väljer att köra med. Hög kompression ger en råstark botten med avklingande effekt och en låg kompression ger dig en lugnare botten och mer linjärt register och varvvilligare motor. Jag är övertygad att du kan få både Aprilian och Husan i den karaktär du vill. Det är dock lite billigare att byta en kolv än två. På gatan är bägge ettriga och lite vilda och det skiljer väldigt lite där. Aprilian blir dock lite jämnare i motorgången eftersom det är en twin. Husan blir lite råare med thumper-känslan av att man konstant knuffas frammåt.

Den stora skilnaden är dock konceptet. Aprilian har en modernare konstruktion och stämmer bra med italienarnas inställning att det är viktigare att se cool ut än att fungera. Det är kanske den mest komplexa och känsliga MC:n/motorn och med det även mycket som kan gå fel. Husan är raka motsatsen: den mest avskalade och enkla motarden. Den är anpassad för enduro där föraren nästan ska kunna sitta kvar på MC:n medan mekanikern byter- eller lagar motorn. Det är lite som utvecklare säger - den enda bugfria koden är den man aldrig skriver.

Med Aprilian kanske du får lite svårare att hitta reservdelar och uppgraderingar om du vill förbättra något. Husorna är helt enkelt vanligare och det ökar även chanserna i depån där man kan komma att behöva något pronto. Ofta passar även KTM-saker och i synnerhet är det samma fälgar och distanser. Lättare att både köpa och sälja samt behålla nästa gång du byter MC. Husaberg har naturligtvis stor fördel i spedition så det är aldrig något problem att bli körklar till nästa helg.

Jag törs påstå att Aprilian har en liten udd på gatan medan Husan har en ganska mycket större fördel om du ska köra bana. Glöm inte att bägge är grymma vintermaskiner med finndubb på isarna och det är otroligt bra MC-träning samt den kanske roligaste styrningen på året.

En annan Honda 450 körde om samma Husa 650 på Linköpings rakor flera ggr förra året. :)

Husa ettrig...? Möjligtvis råstark eller nåt sånt. Enstånkor är lite som en dieselbil, stark på låga varv men sen händer inte mycket mer hur man än varvar, bra om man ska dra släpkärra. Tvåcylindrigt är sportbil, mycket roligare motorkaraktär, varvvillig, kommer bara mer ju mer man varvar.

Jag har visserligen en Aprilia 450 men den är mycket smidigare på bana än valfri storlek Husa med orginalgeometri, inte förrän man börjar kapa i ramen tar den sig runt svängarna ordentligt. Jag lånade en Husa 450(tack Lasse :)) under två veckor på ett träningsläger, efter ett tag kom jag på mig själv med att sitta och skrika i kurvorna i mina försök att bryta hojen runt svängarna, och inte lär det bli bättre med 650. Så när det gäller chassi anser jag Aprilian överlägsen, däremot när man kommer till gruset så är ju Aprilian mycket varvvillligare och spinner mest, enstånkor har ju längre mellan tändpulserna och varvar inte upp lika snabbt = tuffar på som ett ånglok = bättre fäste på halt underlag. Det är enda anledningen till att jag skaffade mig enstånka, tyvärr tror jag mig inte köra fortare för det, hade större framgångar med Aprilian iaf, kanske har konkurrensen hårdnat. :)

Apriliamotorn är inte komplex alls utan en rätt simpel konstruktion förutom att den har en cylinder extra, och det brukar inte vara några större problem med motorn heller, barnsjukdomarna i är åtgärdade sedan länge. Förmodligen(garanterat) har det varit mindre motorproblem på banorna med Aprilia än Husa, tyvärr är det ju inte så många som kör varken eller längre. Däremot är ju hojen mer avancerad runtomkring med elektronik, insprutning och sånt, som kan bråka.

Edit: Tvåcylindrigt är att föredra om man gasar fullt mer än några sekunder i taget, de känns inte alls lika plågade och sprutar inte ramlager omkring sig som race-enstånkor gärna vill göra.
 
Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
:såjaponken:cpparty:sissy:fatta!:cdevil

Min pappa är starkare än din pappa...
Alla aprilior på banorna rasade två ggr i år, en gäng husor och ktmer rasade också men de gick gött ändå innan trots att de flesta fick pisk av en ktm 250, köp en sån...:tuttar
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
:såjaponken:cpparty:sissy:fatta!:cdevil

Min pappa är starkare än din pappa...
Alla aprilior på banorna rasade två ggr i år, en gäng husor och ktmer rasade också men de gick gött ändå innan trots att de flesta fick pisk av en ktm 250, köp en sån...:tuttar

Eller en V4 motard på 136 kusar, den e ju ganska hårig. :hojraket
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top