Hållfast lim?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Håller på och renoverar en Gsx750 från 84 och ett av insugsgummina sprack när jag tog av förgasaren. De mellan förgasare cylinder. De är rätt svåra att hitta och dyra att köpa så tänkte försöka laga det så det är relativt intakt. Har något tips på ett bra lim som tål tempen och som håller lite?

mvh Patrik
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Alternativt vet andra modeller som har samma storlek som är lättare att hitta.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hur sprack den?
Om möjligt finns stora krympslangar.

Jag har själv en sprucken som jag ska försöka laga så här om inget bättre sätt dyker upp:
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tack för svar. Den har gått i två delar. Fästplattan som fäster mot cylindern är i alu och resten är gummi. Det är de två delarna som har separerats. Trodde det skulle va en baggis att köpa nya från kina men det finns inte att hitta:p problemet är enligt mig värmen jag tror blir här
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Däck verkstäder proffs gummi vulk lim är garanterat ett av dom starkaste, jag har själv limmat ihop däck sidor utan någon mera förstärkning lapp och det har håll i åratal.

Det är detta som dom limmar ihop avrivna transportband av gummi o en sådan reparation håller trots det kan vara åtskilliga tonn med berg o annat material på transportband konstant dygnet runt.

Sedan nämnde någon glasrute vulk och det tror jag inte på men därimot den primer före gummi vulk limmet för primer är tamejtusan nästan helt omöjlig att få bort om man kladdar med den.

Men oavsett tvätta Noga innan du försöker limma.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det är ju som sagt värmen som jag tror är begränsningen här. Hållfasta lim är ju ganska lätt att hitta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag körde vulktape på ett sprucket insug, tempen klarade den fint! Även om hela insuget är av så hänger ju hela förgasarbryggan i resten.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Tänkte tipsa om Casco Liquisole, som jag själv använt med framgång att laga insugsgummin med. Tyvärr verkar den ha utgått 2017 och ersatts med något lösningsmedelsfritt, miljövänligt skit som inte fungerar till något vettigt. :(
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tänkte tipsa om Casco Liquisole, som jag själv använt med framgång att laga insugsgummin med. Tyvärr verkar den ha utgått 2017 och ersatts med något lösningsmedelsfritt, miljövänligt skit som inte fungerar till något vettigt. :(
Åfan, jag har ju en sådan gammal. Oöppnad som jag förhoppningsvis kan använda. Hoppas skiten inte torkat.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Förvara Liquisole-tuben i frysen så håller den i en halv evighet.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag hittade en Italiensk sida som sålde dessa styckvis så jag beställde ett. 600 spänn! Nu kommer jag var sjukt försiktig så dom andra in går sönder hehe. Hur som helst ska jag ändå testa limma det gamla. Jag köpte biltemas metal-epoxy som är för motorblock osv och ska fästa bra på gummi. Det återstår att se en jag återkommer ifall det funkar. Det kanske iaf håller hojen igång under renoveringen tills jag kan sätta dit det riktiga:)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Casco Liquisole har ersatts med RubberFix https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=162&p=5150 men innehåller definitivt ett elakt starkt lösningsmedel. Möjligen mindre farligt för hälsan men lika effektivt. Har provat själv. Det tar dock över 24 timmar på sig att lufthärda. Rekommenderar 48 timmar. 1371-Banditen blev fixad med Rubberfix förra våren i samband med rengörning av RS40.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Tipset med krympslangen var ju fräsigt!! Själv funderat lite i de banorna, dock skulle nog resultatet bli nära perfekt i fall man smorde in gummit (oj....?) med ett segt o bränsletåligt klet o sen värmde över slangen medan kletet kletar.
Abrinks o moddlarens tips är troligen det enda som defacto limmar- med betoning på limmar!
Stålepoxi blir obra- blir en hård fog o går ej in "kemiskt" i gummit.

//Jj
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, det är precis så man bör göra. Någon nämner även det i kommentarerna till videon.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Däck verkstäder proffs gummi vulk lim är garanterat ett av dom starkaste, jag har själv limmat ihop däck sidor utan någon mera förstärkning lapp och det har håll i åratal.

Det är detta som dom limmar ihop avrivna transportband av gummi o en sådan reparation håller trots det kan vara åtskilliga tonn med berg o annat material på transportband konstant dygnet runt.

Sedan nämnde någon glasrute vulk och det tror jag inte på men därimot den primer före gummi vulk limmet för primer är tamejtusan nästan helt omöjlig att få bort om man kladdar med den.

Men oavsett tvätta Noga innan du försöker limma.

Köpte du det på däckverkstan?
Tror du man kan laga ett 10 cm långt fint snitt i ett bildäck?
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top